Scoala de business

Şcoala de Business. Bogdan Cernescu, BCR: Creşterea organică a unei companii poate fi limitată. Pentru a investi rapid în facilităţi de producţie şi de desfacere, companiile au nevoie de finanţare. Vasile Andrei Vita, Vitacom Electronics: A putea accesa finanţări este un „must“ pentru că altfel este imposibil să fim competitivi

22.04.2021, 00:05 Autor: Ramona Cornea

Creşterea organică a unei companii poa­te să fie limitată, iar antreprenorii au ne­vo­ie de finanţare pentru a investi rapid în li­nii de producţie de desfacere, spune Bogdan Cernescu, director executiv al reţelei corporate a BCR.

„Creşterea organică a unei companii poa­te fi limitată. De multe ori, s-ar putea ca an­tre­­­prenorul să se confrunte cu o cerere foar­te mare pentru produsul respectiv şi să aibă ne­voie de fonduri pentru a scala afacerea, pen­tru a in­vesti rapid în facilităţi de pro­ducţie şi de des­facere astfel încât să le pună cli­enţilor la dis­­poziţie bunurile şi serviciile pe care le so­licită. Atunci ai nevoie de finanţare. Sau poa­te ai un produs foarte bun, dar, în con­diţiile com­petiţiei, ai nevoie să investeşti în upgrade, în tehnologie“, a declarat Bogdan Cernescu în cadrul emisiunii Şcoala de Business, realizată de ZF în parteneriat cu BCR.

Mediul de afaceri românesc a reuşit să cris­ta­lizeze în ultimii 25 de ani o clasă de an­tre­pre­nori care înţeleg foarte bine piaţa şi, ca do­va­dă, au reuşit să se adapteze foarte bine situa­ţi­ei pe care o parcurgem, crede Bogdan Cernescu.

„La rândul nostru, am oferit soluţii de fi­nan­ţare în vederea susţinerii planurilor lor şi a susţinerii economiei în general. Dacă este să mă refer strict la programul IMM Invest, am finanţat mai mult de 1.800 de companii. Vo­lu­mul de credite acordate a fost de 1,2 mld. lei. Mai mult de un sfert dintre noile limite acordate s-au dus către comerţ, alte 25% s-au dus către partea de construcţii şi transporturi, circa 20% în zona de producţie şi produse de consum. Sunt foarte mulţi antreprenori care au înţeles că este un moment foarte bun de a investi, iar Vitacom Electronics este unul dintre ei“, a adăugat el.

Vasile Andrei Vita, CEO al companiei Vitacom Electronics, afirmă că este necesar ca firmele din România să aibă acces la surse de finanţare pentru că altfel nu vor putea reuşi să fie competitive.

„Eu cred că va trebui să se deschidă o ca­le spre a obţine mai uşor finanţări şi după ce tre­cem de această perioadă de pandemie pen­tru că economia nu poate să funcţioneze fără a avea finanţare. Eu cred că aceste de­ci­zii au fost critice, dar foarte bune. Multe fir­me au reuşit să obţină creştere chiar dacă a fost criză şi să pună bazele pentru noi paşi. Dina­mica este foarte mare peste tot, viteza cu care se schimbă lucrurile este extraordinar de mare. A putea accesa finanţări este un «must» pentru că altfel este imposibil să fim com­petitivi. Suntem în UE, dar dacă nu avem aceleaşi şanse, noi pierdem startul“, a spus Vasile Andrei Vita în cadrul aceleiaşi emisiuni.

Compania Vitacom Electronics a accesat un credit de 8,5 mil. lei de la BCR prin programul IMM Invest pentru utilarea unui depozit cu cea mai nouă tehnologie.

„Pretenţiile persoanelor care beneficiază de produsele noastre cresc şi cresc nu numai faţă de produs, ci şi faţă de serviciile pe care le oferim. Toată lumea vrea să livrăm precis şi cât mai rapid, ceea ce este o pretenţie normală de la piaţă. Aceste sisteme pe care le-am implementat ne cresc atât eficienţa, cât şi calitatea livrărilor. Crescând această eficienţă, precum şi calitatea livrărilor şi eliminarea a eventualelor erori, ne vor fi create şanse mari de a ne creşte cifra de afaceri“, a explicat CEO-ul Vitacom.

Anul trecut, compania a avut o cifră de afaceri de puţin peste 55 mil. lei şi 84 de salariaţi, iar Vasile Andrei Vita estimează că noile investiţii îi vor ajuta să crească cifra de afaceri te cu două cifre an de an.

„La început nu prea au fost disponibile finanţări pentru o companie de talia noastră, însă astăzi nu cred că îmi pot imagina să finanţez activitatea şi dezvoltarea din surse proprii. Finanţarea pe care am primit-o anul trecut, una foarte consistentă şi la un moment foarte potrivit, m-a ajutat să creez o bază nouă pentru viitorul nostru pentru viitorul nostru pe termen scurt, mediu şi poate chiar lung“, a explicat Vasile Andrei Vita.

Bogdan Cernescu, director executiv al reţelei corporate a BCR, a adus în discuţie şi o serie de elemente la care trebuie să fie atenţi antreprenorii care vor să obţină finanţări, să facă investiţii.

„Eu cred că la bază stă înţelegerea propriului business şi a oportunităţii pe care vrea să o acceseze. Pentru mulţi antreprenori, partea dificilă este cea de buget şi de proiecţii financiare, însă înainte de a ajunge la numere trebuie să facă finanţatorul să înţeleagă care sunt beneficiile pentru consumator, cui va vinde, cu ce profit, care sunt competitorii, care sunt produsele şi serviciile concurente. Dincolo de acest lucru, orice narativ de business trebuie să se transpună în numere ñ care sunt veniturile şi cheltuielile, cum va arăta fluxul de numerar, care va fi profitul obţinut, cum vor fi folosiţi banii şi în cât timp va fi amortizată investiţia. Acestea ar fi elementele de bază de la care va porni discuţia dintre antreprenor şi finanţator în momentul în care se doreşte accesul la banii băncii.

 

Alte declaraţii din cadrul emisiunii Şcoala de Business:

 

Bogdan Cernescu, director executiv reţea corporate BCR:

IMM Invest a venit la momentul potrivit, a reprezentat un semnal foarte puternic din partea autorităţilor că economia va fi susţinută pe parcursul crizei care se prefigura. A ajutat zeci de mii de companii româneşti să treacă peste această perioadă dificilă, să se reinventeze şi, în unele cazuri, să dezvolte afaceri în nişe noi.

►  Anul 2020 a fost un an foarte interesant, mai ales pentru companiile care au reuşit să identifice oportunităţi în situaţii dificile şi să le şi fructifice.

► Pentru noi depinde foarte mult structura portofoliului. Noi, ca bancă, ne-am orientat foarte mult către clientela din zona producţiei industriale, a producţiei, a transportului şi a construcţiilor, fiind mai puţin expuşi la sectorul de construcţii şi HoReCa. Însă, acolo unde clienţii noştri din sectoarele respective au avut nevoie de sprijin, nu am ezitat să îl acordăm.

► România trece prin o perioadă foarte bună din perspectiva fructificării fondurilor europene şi credem că prioritatea tuturor din domeniul autorităţii de stat, precum şi din domeniul privat, ar trebui să fie accesarea acestor fonduri.

► Credem că, dincolo de finanţările private pe care le acordă băncile, este necesară o atenţie deosebită către zona de înaltă tehnologie. Vedem că există o preocupare în acest sens în plan global şi credem că aceste demersuri ar trebui să fie susţinute şi la nivelul României.

 

Vasile Andrei Vita, CEO, Vitacom Electronics:

Vasile Andrei Vita, CEO al Vitacom Electronics: Eu cred că va trebui să se deschidă o cale spre a obţine mai uşor finanţări şi după ce trecem de pandemie pentru că economia nu poate să funcţioneze fără finanţare.

►  În 1991, am înfiinţat prima mea firmă, Vitacom Electronics, care se ocupa de comerţul cu componente electronice. În timp, piaţa a suferit mai multe transformări, noi trebuia să ne adaptăm acestor condiţii, iar astăzi suntem furnizori de accesorii pentru domeniile electronice, IT, telecomunicaţii şi electrocasnice.

►  Avem un portfoliu de produse destul de larg, avem peste 12.000 de articole pe stoc.

► Cu un alt proiect de finanţare obţinut tot de la BCR am început construcţia noului depozit pe care l-am utilat cu aceste tehnologii moderne, iar la două săptămâni după ce am început construcţia a început lockdown-ul.

► În domeniul nostru, trebuie să devenim cei mai eficienţi furnizori în piaţă şi nu numai în piaţa românească. Avem ambiţii să livrăm şi în Uniunea Europeană. Dezvoltarea aceasta deschide foarte multe oportunităţi. Este un semnal pozitiv din partea pieţei şi din partea furnizorilor.

► Am primit cel puţin trei oferte serioase să vând afacerea. Prima ofertă a fost acum mai bine de 20 de ani. Eu sunt o persoană care construieşte, nu aveam un obiectiv nou, nu îl nici astăzi şi ce aş putea să fac dacă ar prelua altcineva această companie. Nu mă gândesc să fac un exit. Am reuşit să cresc compania cu ajutorul ultimelor finanţări.

 

„Cum să găseşti finanţarea potrivită“ este o emisiune realizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu BCR, care se axează pe furnizarea de sfaturi practice de business atât pentru antreprenorii la început de drum, cât şi pentru cei mai experimentaţi.

♦ Ne propunem să vă arătam prin acest proiect exemple de antreprenori care şi-au dezvoltat un business inteligent, având finanţarea potrivită.

♦ Urmăriţi-ne în fiecare miercuri de la ora 13 pe site-ul Ziarului Financiar, pe canalul de YouTube al publicaţiei şi pe paginile de Facebook ale Ziarului Financiar şi Business Magazin.

 

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Scoala de business