♦ Categoria cu vârste cuprinse între 45 şi 49 de ani este cea mai numeroasă „ligă“ din totalul populaţiei României, în contextul în care la începutul anilor ‘90 cea mai numeroasă categorie era cea a tinerilor cu vârste cuprinse între 20 şi 24 de ani, arată calculele ZF făcute pe baza datelor de la Institutul Naţional de Statistică ♦ Îmbătrânirea populaţiei ridică probleme majore pentru piaţa forţei de muncă, mai ales în contextul digitalizării accelerate, dar ar putea fi şi o oportunitate de investiţii.
„Noi am putea să facem veritabile centre construite în jurul medicinei balneare, mai ales în contextul îmbătrânirii populaţiei la nivel european“, spune Mihai Rohan, preşedintele patronatului din industria cimentului CIROM, unul dintre cei mai buni specialişti din domeniul construcţiilor.
Analizând evoluţia populaţiei în funcţie de grupele de vârstă de la începutul anilor ’90 până în prezent, statisticile sunt nemiloase. Cele mai mai scăderi de populaţie s-au înregistrat, în perioada analizată, în categoriile cu vârsta cuprinsă între 0 şi 24 de ani, în timp ce categoriile de vârstă cuprinse între 60 şi peste 85 de ani au îregistrat creşteri semnificative.
De altfel, cea mai numeroasă categorie de vârstă raportată la dimensiunea totală a populaţiei este acum cea a celor cu vârste cuprinse între 45 şi 49 de ani, cu o pondere de 8,56% din totalul populaţiei. În 1992 de exemplu, cea mai numeroasă categorie de vârstă era cea a celor cu vârste cuprinse între 20 şi 24 de ani, a căror pondere în totalul populaţiei era de 9,21%.
Această îmbătrânire a populaţiei vine într-un context de schimbare profundă determinat de pătrunderea tehnologiilor pe scară largă, deja fiind anumite oraşe din România, cum este cazul Clujului, cu proiecte articulate de reconversie profesională astfel încât să preîntâmpine pierderea locurilor de muncă.
Iniţiativa Clujului vine în contextul în care, potrivit studiului legat de viitorul forţei de muncă, printre cele mai căutate locuri de muncă în Europa de Est, regiune din care face parte şi România, în anii următori vor fi dezvoltatorii de software, profesioniştii în vânzări şi marketing, analiştii de date, managerii de operaţiuni, specialiştii în resurse umane, analiştii financiari sau analiştii de securitate a informaţiilor.
Din păcate, deşi IT&C-ul a devenit vedeta economiei locale, specialiştii din acest domeniu sunt doar o insulă, cea mai mare parte a populaţiei neavând niciun fel de pregătire digitală, ponderea mare a populaţiei în vârstă fiind o posibilă explicaţie.†
Astfel, mai bine o treime dintre locuitorii României nu au folosit vreodată internetul sau nu ştiu cum să lucreze cu un calculator, în timp ce doar 10% dintre locuitorii ţării sunt peste medie în domeniul IT&C. în Danemarca, de exemplu, mai bine de jumătate din populaţie este peste nivelul mediu de pregătire în domeniul IT&C, cei care nu au nicio interacţiune cu sfera digitală fiind o comunitate extrem de redusă, sub 5%.
Vedeţi cele mai importante schimbări prin care a trecut România prin seria de grafice incluse pe platforma www.zf.ro/romania100
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE