♦ Praga va atrage anul acesta 9 milioane de vizitatori, în timp ce Bucureştiul se zbate la nivelul de 2 milioane, capitala Cehiei fiind mai vizitată decât Barcelona, Milano, Viena sau Berlin ♦ Dacă Praga are un site de prezentare valabil în 21 de limbi, www.prague.eu, pe care turiştii pot găsi informaţii despre atracţii, evenimente, cafenele, hoteluri sau tururi ghidate, iar jurnaliştii au statistici la zi, rapoarte anuale din 2013 până în 2017 şi galerii foto, Bucureştiul defilează cu Compania Municipală de Agrement, care se ocupă de bâlciuri şi parcuri de distracţie ♦ Ce alte idei mai poate împrumuta Bucureştiul de la Praga pentru a-şi creşte totuşi numărul de turişti?
„Una dintre marile noastre realizări este faptul că am reuşit să extindem site-ul www.prague.eu la nu mai puţin de 21 de limbi străine, lucru fără precedent la nivel european“, spune Petr Slepicka, reprezentantul Prague City Tourism (PCT), organizaţie responsabilă pentru dezvoltarea turismului intern şi extern din capitala Cehiei.
Fondată în 1958 şi finanţată de primăria din Praga, aceasta este una dintre cele mai vechi organizaţii de acest gen la nivel european.
Dezvoltarea site-ului de prezentare a Pragăi a avut loc în 2017, an în care oragnizaţia care se ocupă de promovarea turismului a mai avut câteva realizări.
„În primăvara anului 2017 a fost semnat un memorandum de cooperare între Praga, Berlin şi Viena. Participarea la târgurile de promovare din Asia sau din America este foarte costisitoare, aşa că aceste capitale din Europa Centrală s-au angajat să lucreze împreună în ceea ce priveşte realizarea campaniilor de marketing, a evenimentelor de PR, cu presa, dar şi pentru a optimiza conexiunile feroviare dintre destinaţii“, se mai arată în deschiderea raporului pe 2017 realizat de PCT.
Alte idei din Praga
În timp ce Praga se aliază cu vecinii săi ca să devină atractivă pentru imensa piaţă chineză, Bucureştiul este concentrat pe organizarea a fel şi fel de bâlciuri cu puţină relevanţă pe plan internaţional.
„România este singura ţară din Europa de Est care are o balanţă deficitară, mai concret, banii cheltuiţi de români în străinătate sunt mai mulţi decât banii pe care îi aduc strănii în România. Este un deficit de aproximativ 1 miliard de euro. E clar că nu performăm. La o ţară care are resursele pe care le avem noi este clar că ar trebui să eliminăm repede acest deficit. Sunt foarte puţine agenţii care s-au gândit să aducă turişti chinezi, deşi în Praga sunt 500.000 de chinezi pe an, iar în România sunt 11.000. Potenţialul este imens“, spune Călin Ile, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România. Mai departe, tururile ghidate s-au extins în capitala Cehiei, astfel că multe dintre acestea vizează zonele mai puţin centrale din Praga. „Am reuşit să creştem vizibilitatea Pragăi în 60 de aeroporturi din Europa datorită unui avion operat de Austrian Airlines care purta denumirea de City of Prague. Ne-am orientat şi către turismul intern prin campania de vară Prague is yours, too (Praga este şi a ta - n.red.)“, mai spune Petr Slepicka.
Printre planurile pentru anul acesta se numărau deschiderea unui nou centru pentru turişti la aeroportul Vaclav Havel şi transformarea PCT dintr-o organizaţie finanţată de primărie într-o societate comercială.
Turism de calitate, nu de cantitate
În timp ce alte oraşe se zbat să atragă turiştii, Praga deja începe să se gândească la cum poate atenua efectele turismului de masă. Printre strategiile aplicate se numără promovarea locurilor mai puţin cunoscute din oraş, prin tururile menţionate anterior, încurajarea unui tip de turism slow prin promovarea cafenelor din oraş sau a tradiţiei din zona vinurilor, dar şi atragerea turiştilor mai sofisticaţi printr-o agendă culturală bogată.
Pentru a atinge toate aceste obiective, PCT a printat mai bine de 2 milioane de broşuri de promovare în 2017, pagina de Facebook oficială a oraşului Praga a ajuns la la aproape 220.000 de fani, iar portalul de prezentare la aproape 10.000 de unici pe zi.
În acest timp, Bucureştiul nu are o pagină oficială de prezentare, nu are un birou de turism la aeroportul Henri Coandă, nu are o linie de metrou care să lege aeroportul de centru, pagină de Facebook sau o identitate vizuală pentru promovarea oraşului.
Companiile de bâlciuri nu aduc turişti
În Praga s-a schimbat recent agenţia de branding astfel încât noua identitate vizuală să reflecte mai bine ambiţiile oraşului pe partea de turism, şi anume trecerea de turismul de masă, spre cel de calitate, mai responsabil, pentru a proteja centrul oraşului.
Astfel, în timp ce Praga defilează cu 9 milioane de turişti, Bucureştiul nici măcar nu ajunge la 2,4 milioane de vizitatori, pragul minim pentru a intra în topul celor mai vizitate 100 de oraşe din lume realizat de Euromonitor.
Pe de altă parte, dacă Praga face strategii bazate pe rapoarte pentru creşterea numărului de turiştii şi a calităţii acestora, anul trecut Primăria Bucureştiului a înfiinţat 21 de companii şi anul acesta încă una pentru administrarea mai multor domenii de activitate de la agrement, parcuri şi grădini, trafic, iluminat public sau parcări. Din cele 22 de companii înfiinţate anul trecut, doar una a fost pe profit, Compania Municipală Agrement Bucureşti, care este activă în domeniul bâlciurilor şi al parcurilor de distracţie, singuraele iniţiative vizbile pentru promovarea Bucureştiului, însă fără mari rezultate.
Bucureştiul nu are o pagină oficială de prezentare, nu are un birou de turism la aeroportul Henri Coandă, nu are o linie de metrou care să lege aeroportul de centru, pagină de Facebook sau o identitate vizuală pentru promovarea oraşului.
Intră pe platforma www.zf.ro/romania100 şi găseşte cele mai bune idei pentru România de mâine
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE