ZF România 100 de idei

Alexandru Ulici, managerul Spitalului Clinic de Urgenţă pentru Copii Grigore Alexandrescu: Nu statul trebuie să ni le facă pe toate. Putem să facem noi, iar societatea civilă trebuie să se implice în dezvoltarea sistemului de sănătate. Aceasta este normalitatea

05.10.2018, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

♦ Scopul Spitalului Clinic de Urgenţă pentru Copii Grigore Alexandrescu este de a se digitaliza complet după ce în vara acestui an unitatea a dezvoltat pe cont propriu o soluţie IT pentru gestiunea pacienţilor.

Alexandru Ulici, managerul spitalului, spune că ceea ce s-a întâmplat la Grigore Alexan­drescu poate fi re­pli­cat în orice unitate spita­li­cească din România, acolo unde este necesar, cu câteva condiţii: aşteptarea după stat trebuie să se termine, managerii de spital trebuie să se implice în aducerea oamenilor pregătiţi în unităţi, începând să-i „vâneze“ chiar din facultate, şi apoi tot managerii trebuie să lucreze intens la consolidarea unor parteneriate cu societatea civilă şi cu sponsorii. „Dacă lucrurile nu se întâmplă, ce faci? Pur şi simplu aştepţi sau pui mâna şi ţi le faci singur?“, întreabă Ulici, devenit managerul Spitalului Grigore Alexandrescu în urmă cu un an.

Mediweb, soluţia IT de gestionare a pacienţilor lansată în această vară de Spitalul de copii Grigore Alexandrescu, a fost dezvoltată de un medic ortodoped din ca­drul unităţii, Alexandru Herdea, el fiind în conti­nuare responsabil pentru dezvoltarea ei.

Soluţia este disponibilă, pentru moment, pentru secţiile de chirurgie şi ortopedie ale spitalului şi permite afişarea în timp real a perioadei de aşteptare pentru consultaţie, numele medicilor disponibili şi programul acestora, posibilitatea de a selecta doctorul preferat de pacient, generarea de statistici în timp real, comunicarea între cabinetele doctorilor pentru trimiterea pacientului la un alt medic etc. Fiecare pacient este identificat printr-un cod de bare astfel că la trecerea de la un doctor la altul istoricul pacientului este la un clic distanţă.

„De ce am avut nevoie de acest sistem acum? În ultimii doi ani, fluxul nostru de pacienţi a crescut foarte mult. De la 100 de cazuri la ortopodie pe zi, am ajuns la 300 de cazuri şi asta în decurs de numai doi ani. Apoi mai sunt alte 150 de cazuri zilnice la chirurgie. În spitalele de adulţi nu mai este permisă tratarea copiilor, aşa că pur şi simplu ne sufocam. Norocul nostru a fost să avem un coleg programator şi apoi să obţinem sprijinul Telekom (Fundaţia Telekom a susţinut proiectul prin echipa­mentele necesare funcţionării sistemului informatic – n. red.)“, explică Ulici.

Managerul de spital spune că deşi au existat tentative de a colabora cu companii de soft, acestea nu puteau livra soluţia cerută pentru că nu înţelegeau foarte bine fluxul de activităţi din spital. Astfel, până la urmă, misiunea i-a revenit unui tânăr ortoped din unitate, Alexandru Herdea.

„Mă duceam la el şi îi spuneam ce îmi place şi ce nu. Orice şut e un pas înainte. Până a doua zi eu şi uitam ce vorbeam cu el, dar el lucra. La final, este o performanţă să faci ceea ce spui.“

La rândul său, Herdea precizează că sistemul a fost bine primit atât de pacienţi, cât şi de personalul medical, chiar şi de cei cu vârste mai înaintate.

„Pacienţii ne-au surprins foarte plăcut şi am ajuns să avem un parteneriat activ între părinţi şi copii. Cei mici îi ajută pe cei mari pentru completarea datelor necesare. Înainte, 75% din timpul unei consultaţii era dedicat scrisului. Acum am redus durata la 20%. Cred că merită să ne gândim la un program naţional de digitalizare a spitalelor, efort dublat de formarea personalului necesar în fiecare unitate“, spune Herdea.

Mediweb, soluţia IT de gestionare a pacienţilor lansată în această vară de Spitalul de copii Grigore Alexandrescu, a fost dezvoltată de un medic ortodoped din cadrul unităţii, Alexandru Herdea, el fiind în continuare responsabil pentru dezvoltarea ei. 

Un sistem croit pe un spital


În ciuda necesităţii evidente de a avea astfel de sisteme de gestionare a pacienţilor implemetate la nivel naţional, managerul spitalului spune că politica de a aştepta ca statul să vină şi să rezolve toate problemele este greşită.„Nu cred că undeva în lume poţi să aştepţi totul de-a gata. Nu ministerul trebuie să ni le facă pe toate, putem face noi, iar societatea civilă trebuie să fie conştientă că trebuie să se implice în dezvoltarea sistemului de sănătate. Aceasta este normalitatea“, spune Ulici.

El mai spune că nevoile de finanţare pentru un sistem public cum este cel de sănătate depăşesc posibilităţile, dar managerii de spital au la dispoziţie instrumente prin care pot acţiona pe cont propriu. Trebuie doar să le utilizeze.

„Ministerul lasă dreptul spitalului de a se autofinanţa. Implicarea Telekom, de exemplu, în susţinerea acestui proiect este un act de normalitate. Statul nu există. Dacă lucrurile nu se întâmplă ce faci? Pur şi simplu aştepţi sau pui mâna şi ţi le faci singur?“, întreabă Ulici.

El mai spune că soluţia dezvoltată de Grigore Alexandrescu nu poate fi comercializată tocmai pentru că a fost croită pe nevoile unice ale spitalului. În acest context însă, întrebarea care se ridică este de ce astfel de iniţative sunt atât de rare la nivelul sistemului, în contextul în care fără dubiu nevoia există.

„E un program pe care fiecare şi-l poate face pentru că sunt o grămadă de tineri medici care au şi această abilitate de programare. Problema este de a ajunge la aceşti tineri medici. După ce am anunţat lansarea sistemului am primit telefoane de la spitale din Iaşi, Constanţa, Cluj, dar şi de la spitale mari din capitală, de la Marie Curie sau de la Colţea. Ne întrebau cum pot avea programul? Sistemul este absolut fantastic, dar este al nostru. Ceea ce pot să spun este că managerii de spital trebuie să fie atenţi la cine aduc în unitate. Dacă ar fi să dau un sfat, acesta ar fi să meargă să facă head-hunting în facultăţi pentru a găsi oamenii buni. Apoi vine partea de lucru intens în vederea obţinerii sponsorizărilor. Noi trebuie să avem societatea civilă alături de noi. Problemele pe care le avem noi, le are toată lumea, dar în timp ce în alte părţi colaborarea dintre societatea civilă şi spitale este normală, la noi este în faşă“, explică Ulici.

 

Problemele din recrutare

Pe partea de atragere a tinerilor medici sunt câteva probleme, cea mai importantă fiind durata mare pentru aducerea unui specialist într-un spital de stat.

„La noi, procesul de recrutare pentru un om bun durează 8 luni de zile. Eu acum dacă sun în Germania, într-o săptămână vă garantez că sunt angajat şi asta pentru că la noi selecţia medicilor nu se bazează pe interviu. Apoi mai este un lucru. Odată angajat un medic, angajarea se face pe o periodă nedeterminată, nu mai poate fi dat afară, lucru care nu stimulează în niciun fel concurenţa. În Marea Britanie, angajarea se face pe doi ani. Abia după ce ai trei reînnoiri consecutive de mandate, se trece la angajarea pe o periodă nedeterminată. În plus, salarizarea se face pe criterii de performanţă, ceea ce din nou ne lipseşte“, explică Ulici.

Revenind la sistemul de gestionare a pacienţilor, managerul de la Grigore Alexandrescu spune că mai sunt lucruri de făcut, intenţia fiind de a dezvolta Mediweb pe verticală şi apoi de a-l implementa în mai multe secţii din spital, acolo unde se poate.

„Acum sistemul gestionează online secţiile de chirurgie şi ortopedie. Nu este un program care să fie comercializat. Este un program făcut de noi pentru nevoile noastre pe care trebuie să îl updatăm zilnic. Noi avem în total 13 secţii şi ne gândim cum putem extinde programul la cât mai multe dintre ele, dar acum ceea ce ne interesează mai întâI este să îl dezvoltăm foarte bine pe verticală. Ne dorim să trecem la programări online, dar avem mai multe de rezolvat pentru că practic vom face trecerea de la intranet, de la un mediu sigur, la internet, un mediu care ne poate expune atacurilor. Scopul nostru însă este dispariţia hârtiei, digitalizarea completă a spitalului. Nu mai vreau să scriem nimic de mână.“

Cel mai probabil, Alexandru Herdea, cel care a realizat soluţia Mediweb se va ocupa şi de extinderea planurilor din zona digitală pentru Spitalul de Copii Grigore Alexandrescu, dar medicul spune că reeditarea acestui exemplu şi în alte unităţi mai depinde de un lucru, educaţia.

„Vine şi către noi un curent de e-health, apar medici specializaţi în zona de IT şi cred că aşa va fi şi aici. Practic, după ce am văzut introducerea unor discipline care pregătesc doctorii şi pentru activitatea de management a unui spital, cred că este cazul să avem şi o parte de pregătire în zona de e-health pentru viitoarele generaţii de medici. Cam acesta este viitorul. Ce avem aici îmi doresc să fie un preambul“, crede Herdea.

Alexandru Herdea, medic ortoped, Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii Grigore Alexandrescu, Bucureşti: „Vine şi către noi un curent de e-health, apar medici specializaţi în zona de IT şi cred că aşa va fi şi aici. Practic, după ce am văzut introducerea unor discipline care pregătesc doctorii şi pentru activitatea de management a unui spital, cred că este cazul să avem şi o parte de pregătire în zona de e-health pentru viitoarele generaţii de medici. Cam acesta este viitorul“.

♦ Intraţi în comunitatea www.zf.ro/romania100 şi fiţi în contact şi cu alte idei pentru România de mâine.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania