Proprietăţi

Investitorii au ochit o noua oportunitate: centrele comerciale

15.01.2003, 00:00 18

Centrele comerciale. Acesta este raspunsul pe care il dau aproape toti analistii atunci cand sunt intrebati care vor fi principalele destinatii ale investitiilor imobiliare in acest an.
Dupa mai multi ani in care investitorii s-au orientat spre imobilele de birouri, anul trecut a fost primul in care finantarile au inceput sa curga mai mult spre segmentul de retail.
"2002 a fost primul an in care s-au produs schimbari majore in ceea ce priveste preferinta pentru segmentele pietei investitionare (proiectele comerciale tip hypermarket, precum si proiectele tip mall, au fost preferate celor de office-building)", spune Eduard Mircea Uzunov, presedintele companiei imobiliare Regatta.
"Va continua in Bucuresti, dar si in tara, expansiunea lanturilor de retail care au deja operatiuni in Romania: Carrefour, Cora, Metro, Selgros sau Billa. In acelasi timp, pe piata ar putea aparea noi operatori. De asemenea, vor incepe lucrarile la trei centre comerciale de tip mall de mica si medie anvergura in Bucuresti si a altor doua in tara", explica Uzunov.
"Intrucat piata de retail din Romania se bazeaza in principal pe produsele alimentare, avem de-a face cu proiecte care profita de acest fapt. Cora si al doilea Carrefour - amplasat pe soseaua Orhideelor - se vor deschide in acest an, tocmai ca urmare a acestui fapt", spune si Monica Barbu, de la departamentul retail al companiei imobiliare Colliers International.
Segmentul de retail al pietei imobiliare romanesti este evaluat de analisti la aproximativ 500 de milioane de euro, potrivit unui studiu al companiei imobiliare Eurisko Consulting. Mai important este faptul ca aceasta valoare se va dubla in urmatorii ani, pe fondul intrarii pe piata a unor companii noi.
Piata romaneasca este foarte atractiva, in opinia analistilor, mai ales prin prisma dimensiunilor. "Dupa Polonia, piata autohtona este a doua din regiune ca potential, si asta desigur le starneste interesul investitorilor. Asa ca piata se va diversifica, continuand sa apara concepte noi pentru piata de aici - big box retailers (magazine de dimensiuni foarte mari, care au stocuri enorme si o gama foarte larga de produse - n.r.), de exemplu, adauga Monica Barbu.
Totusi, dupa parerea ei, toate acestea nu se vor intampla in 2003, ci pe parcursul urmatorilor ani. "Se cunosc proiectele de anul viitor si, in afara de cei doi mari (Carrefour si Cora - n.r.), altceva important nu se va construi. In acelasi timp, bancile sau lanturile de magazine specializate isi vor continua expansiunea, cautand locatii atat in Bucuresti (nu numai in zone centrale, dar si in cartiere precum Pantelimon, la Piata Delfinului), cat si in tara", spune reprezentanta Colliers.
Practic, este o lupta acerba pentru locatii bune, fiecare companie de retail incercand sa castige o pozitie cat mai buna si sa acopere cat mai bine piata.
O alta directie de dezvoltare este deschiderea de centre comerciale de tip mall. Chiar daca acest concept reprezinta poate cea mai mare si mai complexa forma a comertului cu amanuntul, care atrage cel mai mare flux de vizitatori (si cumparatori), incluzand supermarketuri, cinematografe multiplex, zone de distractii si de servire a mesei, pana anul trecut nu s-au deschis in Romania prea multe mall-uri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO