Proprietăţi

Comerciantii romani si retelele straine isi disputa o piata de 5 mld. euro

07.12.2004, 00:00 67



Comertul cu materiale de constructii din Romania a ajuns la valori de pana la 5 miliarde euro pe an, conform unor estimari facute de unii jucatori de pe piata, devenind o afacere tentanta deopotriva pentru marile lanturi de retail, cat si pentru comerciantii independenti de pe piata.



Apropiata aderare a Romaniei la Uniunea Europeana este de asteptat sa produca nu numai o crestere rapida a afacerile pe acest segment, dar si o sortare a jucatorilor pe fondul intensificarii concurentei.



In acest context, la inceputul lunii noiembrie s-a infiintat prima retea nationala de distributie a materialelor de constructii, care isi propune sa stranga "sub umbrela Acom" comerciantii independenti de materiale de constructii. In spatele acestei asociatii este omul de afaceri german Stache Lutz.



"Am infiintat Acom pentru ca aici sa se inscrie comerciantii independenti pentru a rezista concurentei facute de marile lanturi de retail", spune Mihai Voiculescu, presedintele Consiliului de Administratie al Acom Materiale de Constructii.



Actionarul majoritar al retelei Acom este Stache Lutz, care are deja afaceri pe piata materialelor de constructii.



Lutz estimeaza ca reteaua Acom va atinge o cifra de afaceri de 1,25 miliarde euro in cinci ani de activitate, ritmul de absorbtie luat in calcul fiind de 50 de comercianti pe an pentru a atinge in final un numar de circa 250 de comercianti independenti.



De partea cealalta, jucatori internationali in domeniul comertului cu materiale de constructii, precum Bricostore sau Praktiker sunt deja activi pe piata romaneasca, anuntand pentru anii viitori o expansiune sustinuta. Mai mult, alti jucatori importanti in domeniu precum OBI sunt tot mai atenti la ceea ce se intampla in Romania.



"Exista cateva retele locale prezente pe piata romaneasca, insa Bricostore si in general jucatorii internationali au avantajul de a oferi pe langa materiale de constructii, tot ceea ce este necesar pentru a face amenajari. Iar romanii sunt din ce in ce mai preocupati sa-si amenajeze locuinta cat mai modern si mai confortabil; ei cauta decoratiuni de ultima ora, produse care tin cont de tendintele internationale in materie de amenajari. Totusi, materialele de constructii raman preocuparea principala", este de parere Adina Burchioiu, reprezentantul Bricostore Romania, companie care detine trei magazine de bricolaj in Bucuresti si urmeaza sa deschida cate doua magazine in fiecare din urmatorii ani.



Acelasi lucru l-a sesizat si grupul german Metro, care a implementat pentru prima data pe piata romaneasca conceptul Metro pentru Constructii, care a ajuns, potrivit oficialilor la 3% din vanzarile de 800 de milioane de euro estimate pentru acest an. Nu este de mirare astfel ca formatul a fost exportat anul acesta si in alte tari din zona.



Ambele parti par ca isi completeaza arsenall de lupta pentru anii urmatorii. Cine va avea de castigat din acest razboi (inca nedeclarat) si cine va fi eliminat din comertul de materiale de constructii in urmatorii ani ?



Platforma de retail a comerciantilor independenti nu este o inventie romaneasca. Acest concept a aparut inca de acum 30 de ani in Statele Unite ale Americii si in Europa de Vest. Mai recent pietele dezvoltate din Europa Centrala si de Est, in special Polonia, au aplicat acelasi model.



Expansiunea puternica pe aceste piete a marilor retaileri sau operatori de bricolaj precum OBI, Praktiker, Castorama, Leroy Merlin, Bricomarche, Baumax sau Bricostore a pus in garda pe unii comercianti locali, care au incercat sa se coalizeze pentru a rezista, fara sa-si piarda propria identitate sau controlul afacerii.



"In urmatorii 3 - 4 ani, circa 60% din cei 2.500 de comercianti independenti activi acum pe piata materialelor de constructii din Romania nu vor mai exista pe piata", este de parere Stache Lutz, actionarul majoritar al retelei Acom, cea care incearca sa grupeze cat mai jucatori independenti de pe piata romaneasca. Lutz are deja o experienta reusita pe piata poloneza, unde a fost dezvoltata o retea similara botezata.



Pentru a realiza acelasi lucru si pe piata romaenasca, Lutz a anuntat ca vinde cate o actiune fiecaruia dintre comerciantii independenti care intra in reteaua Acom, urmand sa pastreze in final un pachet de 50% din intreaga afacere. Cu forta data de numarul in crestere de comercianti membri, Acom va avea o pozitie de negocieri cu furnizorii de materiale de constructii mai puternica fata de un comerciant pe cont propriu.



Acom anunta ca va oferi consultanta specializata clientilor, transport gratuit de produse, unul dintre scopurile declarate fiind si realizarea de exporturi.



Stache Lutz este principalul actionar al grupului german AHG, ce activeaza in logistica si materiale de constructii, u afaceri de 80 mil. euro pe an in Germania si Polonia. Lutz este activ ca investitor in Romania de 7 - 8 ani, fiind unul din principalii actionari ai grupului de firme Simcor Oradea, cu afaceri estimate la 40 mil. euro in 2004, si avand o participatie de 7% din producatorul de materiale de constructii Elpreco.



Din Acom fac deja parte mai multe firme printre care Mirada Arad, Orizont Sighetu Marmatiei, Metalurgica Industrial Oradea, Indy Go Cluj, iar acum se pregatesc sa adere si altii.



Potrivit unor estimari, pe piata romaneasca activeaza in prezent circa 2.500 de comercianti independenti, din care prea putini ar putea rezista pe propriile picioare.





Strainii au intrat deja pe piata



Prima retea de comert internationala care a speculat oportunitatea reprezentata de piata romaneasca de constructii a fost Metro. La patru ani de la intrarea pe piata locala, in anul 2000 grupul german a decis sa lanseze ideea "Metro pentru constructii".



"Metro pentru constructii a debutat in august 2000 la magazinul din Constanta si numai in Romania, pentru ca nu exista nicaieri in lume un astfel de spatiu, este o inventie pur romaneasca", explica Delia Nica, director relatii publice la Metro Cash & Carry Romania Srl.



Reactia clientilor romani a fost mai buna decat se anticipa, astfel ca de anul trecut si retelele Metro Cash & Carry din Ungaria si Cehia au copiat modelul, pentru ca Bulgaria si Rusia sa li se alature de anul viitor.



In prezent, spun reprezentantii Metro Cash & Carry Romania, vanzarile de materiale de constructii reprezinta 3% din totalul vanzarilor realizate in cadrul celor 20 de magazine deschise pana acum si peste 8% din totalul vanzarilor de produse nealimentare.



Cum vanzarile estimate pentru acest an de reprezentantii Metro Cash & Carry Romania sunt de 800 de milioane de euro, rezulta vanzari de materiale de constructii de aproximativ 24 de milioane de euro. Avand in vedere experientele anterioare ale Metro Cash & Carry, cand vanzarile anuntate au fost depasite de rezultatele inregistrate la sfarsitul anului, este de asteptat ca valoarea sa depaseasca cele 24 de milioane de euro.



"Pentru anul viitor estimam o crestere de cel putin 20% pentru materialele de constructii", este de parere Delia Nica.



De mai bine de doi ani, grupul german Metro este prezent pe piata romaneasca si prin intermediul diviziei sale de magazine de bricolaj. Praktiker detine in acest moment sase magazine pe piata romaneasca, dintre care doua in Bucuresti si cate unul in Ploiesti, Timisoara, Cluj si Brasov.



Compania a realizat anul trecut, potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finante, o cifra de afaceri de aproape 18 milioane de euro. Valoarea va creste puternic in urmatorii ani mai ales ca planul de expansiune pe termen mediu al Praktiker vizeaza deschiderea a trei magazine pe an.





Francezii investesc metodic



Reteaua Bricostore, detinuta de grupul francez Bresson este la randul sau prezenta pe piata romaneasca de mai bine de doi ani, fiind prima retea internationala de bricolaj care si-a facut intrarea pe piata.



"Romania are un real potential in ceea ce priveste piata materialelor de constructii si a tot ceea ce tine de bricolaj. De altfel dezvoltarea pietei de bricolaj vine sa se alature altor segmente de piata in expansiune din Romania", este de parere Adina Burchioiu, reprezentantul companiei Bricostore Romania.



Compania opereaza in prezent trei magazine de bricolaj Bricostore, toate in Bucuresti, in apropierea unor hypermarketuri, care au implicat investitii ce se apropie de 30 de milioane de euro.



Bricostore, care a avut anul trecut o cifra de afaceri in Romania de aproape 22 de milioane de euro, detine magazine si in Franta si Ungaria.



"Din punctul de vedere al cosului mediu realizat de un client, cifrele de vanzari sunt asemanatoare intre magazinele din Romania si cele din Ungaria sau Franta. Produsele alese sunt totusi mai axate pe renovare in Romania decat in Franta si Ungaria", adauga reprezentantul Bricostore Romania.



Potrivit acesteia, materialele de constructii se gasesc printre cele mai bine vandute produse in cadrul magazinelor Bricostore. "Se cumpara atat <produse grele> , necesare la construirea propriu-zisa, cat si <produse de interior> , gresie, faianta, parchet, sanitare, decoratiuni", adauga Burchioiu.



Ea crede ca piata de materiale de constructii din Romania se va dezvolta in anii urmatori mai ales ca urmare a nevoii populatiei de a construi noi locuinte. Tocmai aceasta nevoie o speculeaza si noile dezvoltari comerciale aparute in acest an pe piata sau care isi vor face apritia in urmatoarea perioada.





Mall-uri pentru casa



Sphera Building Center, un centru pentru comert si servicii specializate in domeniul constructiilor a fost deschis anul acesta in zona Razoare din Bucuresti, in urma unei investitii de peste 2,5 mil. euro. Suprafata totala a centrului este de 13.000 de metri patrati, din care peste 5.000 de metri patrati este zona comerciala.



Home&Design Mall, un alt centru comercial specializat in vanzarea produselor si serviciilor destinate amenajarii casei si a biroului, urma sa fie deschis luna aceasta in Bucuresti, in urma unei investitii de aproximativ cinci milioane de dolari realizate de firma Stomobi Bucuresti.



Potrivit reprezentantilor companiei centrul comercial va cuprinde circa 12.000 de metri patrati, in doua faze. intr-o prima etapa, Home&Design Mall va avea peste 8.000 de metri patrati, punand la dispozitie aproximativ 5.400 de metri patrati de magazine de prezentare si spatii comerciale si 220 de locuri de parcare. Faza a doua va adauga 2.500 de metri patrati de spatii comerciale, extinzand mall-ul pe mai mult de 4.000 de metri patrati.



Prima etapa a proiectului a necesitat fonduri de cinci milioane de dolari, iar extinderea este prevazuta pentru anul viitor. Spatiile actualei structuri sunt inchiriate in proportie de 100%. Centrul se adreseaza atat specialistilor cat si consumatorilor directi.





 



De la vopseluri la magazine



O miscare interesanta a facut-o in acest an si Dufa, unul dintre primii trei producatori in domeniul lacurilor si vopselelor din Romania, care a intrat in afacerile cu centre de materiale de constructii prin asocierea cu cel mai mare operator specializat in acest domeniu din Europa, concernul german Interpares Mobau Interbaustoff.



Global Real Invest, societatea mixta creata de Dufa (90%) si concernul german Interpares Mobau (10%), a deschis luna trecuta un centru de materiale de constructii in Pipera, in urma unri investitii de 5 milioane euro.



Strategia companiei este de a se extinde in perioada urmatoare pe piata locala cu o retea de peste 10 centre comerciale la nivelul tarii, in acest moment fiind comandate studii de fezabilitate pentru stabilirea locatiilor. Valoarea acestui program de investitii este estimat la aproximativ 50 mil. euro.



Centrul de materiale de constructii Global cuprinde un magazin, show-room, spatii de depozitare cu o suprafata totala acoperita de 15.000 metri patrati, la care se adauga inca 15.000 metri patrati de platforme exterioare.



Acest tip de supermarket de constructii "a prins" foarte bine piata germana, de unde el provine de altfel, precum si pietele limitrofe Germaniei, investitorii asteptandu-se la o reactie pozitiva din partea consumatorilor romani.



Global Real Invest este o companie cu capital mixt romano - german, afiliata la concernul german Interpares Mobau Interbaustoff, care opereaza peste 1.200 de centre comerciale.





Si retelele locale fac afaceri serioase



Grupul Dedeman, care opereaza un lant de magazine si depozite de materiale de constructii si amenajarea locuintei in zona de est a tarii, estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 42 de milioane de euro, in crestere cu zece milioane euro fata de anul precedent.



Compania, detinuta de fratii Dragos si Adrian Paval, este printre putinele retele nationale de magazine de materiale de constructii care pot face fata concurentei tot mai puternice pe care o vor reprezenta marii jucatori internationali. Dedeman detine peste 20 de magazine, cu suprafete intre 1.800 si 5.000 de metri patrati, amplasate in orase precum Comanesti, Onesti, Roman, Suceava, Bacau si Iasi.



Alte retele de magazine romanesti cu importanta regionala sunt Ambient Sibiu, Grony si Mindway Craiova si Givada Bucuresti, Stelcati Constanta sau Tiger Amira Oradea, toate cu cifre de afaceri de zeci de milioane de euro.





Andi Dumitrescu, director de cercetare Gfk Romania



Ne putem astepta sa se intample si in Romania ceea ce s-a intamplat si in alte tari din apropiere. Ponderea si cota de piata a retelelor internationale de magazine dedicate materialelor de constructii va creste cu siguranta pe masura ce piata de constructii va creste si va deveni tot mai atractiva pentru jucatorii internationali.



Pana acum, cresterea pietei de bunuri de larg consum peste ritmul de crestere al pietei constructiilor a adus pe piata romaneasca o serie de comercianti internationali in domeniu.



In ultima perioada, ritmul de crestere al pietei constructiilor il depaseste pe cel al pietei de larg consum. O parte dintre companiile internationale in domeniu sunt deja prezente in Romania, iar altele sunt pe cale sa intre in Romania.



Este normal ca retelele locale sa incerce diferite modalitati pentru a putea face fata competitiei tot mai puternice pe care o reprezinta retelele internationale, care au o putere financiara deosebita in spate, experienta si o politica de expansiune foarte agresiva.



Ramane de vazut cat de bine se vor putea organiza companiile locale pentru a putea rezista pe piata.



Fara indoiala ca o parte dintre jucatorii locali vor ramane pe piata, altii vor fi nevoiti sa isi vanda sau chiar sa inchida afacerile.
adrian.mirsanu@zf.ro ; ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO