Proprietăţi

Apar marii contractori internationali de drumuri in Romania

07.12.2004, 00:00 30



Lansarea cu mare intarziere a programelor de infrastructura mare a facut ca Romania sa nici nu fie prezenta pana la finele anului trecut pe harta marilor contractori internationali.



Semnarea contractului cu compania americana Bechtel de 2,3 miliarde euro pentru executia autostrazii Brasov - Bors a dat startul intrarii marilor contractori pe piata romaneasca. Pe langa americani, Vinci (Franta), Ashtrom - Roichmann (Israel), Strabag (Austria) se pregatesc sa semneze contractele de executie pe autostrada Bucuresti - Brasov, o afacere care se prefigureaza a ajunge la 1,7 mld. euro.



Intr-un top al marilor contractori internationali de pe piata romaneasca ar intra si compania israeliana Solel Boneh, care desi nu a prins loc in cursa autostrazilor, a prins un contract cu o valoare de 250 mil. $ (peste 200 mil. euro). Primii cinci contractori au incheiat sau au convenit cu statul ca vor incheia in ultimul an afaceri cu o valoare cumulata de 3,7 miliarde euro, peste valoarea pietei de constructii din Romania inregistrata in 2003.



Mult asteptatul "balon de oxigen" al pietei isi va produce de anul viitor efectele, in conditiile in care afacerea Bechtel a agitat piata inca din acest an.





Bechtel, pionierul american al autostrazilor autohtone



Cum celebra autostrada Bucuresti - Pitesti provoaca aproape in mod continuu nemultumiri privind calitatea executiei, iar autostrada Bucuresti - Constanta este inca in curs de executie pe tronsoane mici, piata a asteptat cu suflarea taiata miscarile facute de Bechtel in Romania.



Pe cat de controversata a fost atribuirea contractului public de catre stat, pe atat de asteptate au fost comenzile de subcontractare de catre companiile romanesti.



Cu o durata de dezvoltare a proiectului pana in 2012, orice subcontractare inseamna o crestere constanta pe termen lung a unei afaceri, de la ciment, beton sau petrochimie.



Atribuirea fara licitatie a contractului a iritat Uniunea Europeana.



Peste contractul de 2,3 miliarde euro incheiat de Bechtel, contractul ar putea duce la crearea unui santier gigantic in Ardeal, unele estimari vazand numarul de oameni implicati in faza de varf a proiectului la 300.000, cat aratau cifrele oficiale pentru toata piata de profil in 2003.





Europenii "se razbuna" pe Bucuresti - Brasov



Conexiunea Capitalei cu asa - numita afacere Bechtel va fi facuta insa in mod ironic de catre europeni.



Contractele de executie pentru autostrada Bucuresti - Brasov nu au fost semnate, dar negocierile au fost finalizate. Semnarea este asteptata pentru primavara.



Afacerea autostrazii ajunge la 1,2 miliarde euro ca valoare de executie, iar cu toate costurile incluse, mai ales financiare, urca la circa 1,7 miliarde euro.



Dupa negocierile cu Vinci (Franta), Strabag (Austria) si consortiul israelian Ashtrom - Roichmann si initializarea contractelor cu statul, autostrada Bucuresti - Brasov va fi mai scumpa chiar decat afacerea Bechtel.



Pretul mediu de executie a unui kilometru de autostrada intre capitala si Brasov va fi de circa 9,7 mil. euro, fata de 5,7 mil. euro per kilometru in cazul contractului incheiat pentru executia autostrazii Brasov - Bors.



Compania austriaca Strabag, foarte activa pe proiectele din Romania, a finalizat inca din august negocierile pentru tronsonul Bucuresti - Ploiesti, cu o lungime de 62 kilometri. Valoarea de executie a contractului este de circa 491 mil.euro, dar cu tot cu costul financiar, mentenanta si alte costuri, poate ajunge la nivelul contractului cu Vinci, sau ar putea-o depasi.



Cu gigantul francez Vinci, valoarea contractului pentru executia tronsonului de autostrada Comarnic - Predeal, afacerea cu statul roman ajunge la circa 700 milioane euro, din care valoarea de executie reprezinta numai 480 milioane euro.



Diferenta inseamna costul avizelor necesare, management financiar de proiect si lucrari de intretinere pana in 2015.



Autostrada Bucuresti - Brasov va fi executata pe toate cele trei troansoane in regim de parteneriat public - privat. Contractorii vor suporta costurile de executie, iar dupa finalizarea lucrarilor (din 2009 - n.r.) isi vor putea recupera investitia din operarea si administrarea pe termen lung a proiectului.



La acestia, s-ar putea adauga constructorii europeni de pe autostrada Soarelui Bucuresti - Constanta, precum Astaldi (Italia), Max Bogl (Germania) sau Colas (Franta).





Polul israelian



Romania a devenit terenul unei concentrari tot mai dense de investitori si constructori israelieni, de talie mare.



Nici drumurile si nici autostrazile, contracte cu valori mari, nu puteau fi ratate de jucatorii cu experienta, printre care se numara si Solel Boneh, Ashtrom - Roichmann, sau altii pe canalizari si alimentari cu apa.



Recent, statul a incheiat negocierile cu consortiul israelian format din companiile Ashtrom si Roichmann si a trecut la initializarea contractului. Israelienii vor executa tronsonul de autostrada Predeal - Brasov, cu o lungime de 22 km, valoarea totala a contractului ajungand la 307 - 310 mil. euro. Consortiul va suporta costul executiei proiectului, de circa 183 mil. euro.



Pana la 229 mil. euro reprezinta costuri financiare, organizare de santier, administrare, iar cu tot cu operare si intretinere pe un anumit numar de ani ajunge la valoarea totala.



Consultantul ministerului de resort in acest proiect este casa britanica de avocatura Norton Rose, pe partea locala fiind implicata si avocatul Simona Neagu. De cealalta parte, firmele israeliene au fost reprezentate de catre firma israeliana de avocatura Naschitz Brandes.



Un alt constructor de anvergura este Solel Boneh International, subsidiara celui mai mare concern de constructii israelian Housing & Construction Holdings Ltd.



Acesta a incheiat recent negocierile cu Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania pentru un contract de 250 mil. $ in vederea realizarii sectiunii Focsani - Ojdula - Targu Secuiesc de pe DN 2, potrivit publicatiei israeliane The Jerusalem Post.



Solel Boneh International va fi responsabila cu proiectarea, constructia, finantarea si mentenanta a 120 kilometri de drum pentru o perioada de 14 ani.



Afacerea este in faza finalizarii negocierilor si de initializare a contractului, care va fi semnat pana la inceputul anului viitor, valoarea acestuia fiind de 213,4 mil. euro fara TVA, respectiv circa 250 mil. $



Israelienii urmeaza sa aranjeze finantarea proiectului, comstruirea acestuia si asigurarea mentenantei pe perioada concesiunii.



Solel Boneh este interesata si de constructia de autostrazi, inscriindu-se in cursa pana acum, dar neavand castig de cauza.



Compania a mai incheiat un contract cu statul roman de peste 220 milioane dolari (circa 170 mil. euro) pentru realizarea unui proiect de alimentare cu apa in mediul rural.





Autostrazile, afaceri puternic politizate



Contractul cu americanii de la Bechtel a produs o puternica nemultumire Uniunii Europene, care a acuzat lipsa de transparenta si a unei licitatii pentru atribuirea unui contract public.



Afacerea a fost vazuta ca o rasplata a Romaniei fata de patronajul SUA in ceea ce priveste acceptarea statului nostru ca membru in NATO.



Statul a respins aceste acuzatii si a explicat ca miza este experienta vasta a conpaniei Bechtel si a partenerului turc Enka in executia acestor autostrazi.



Semnarea protocolului de initializare a contractului cu Vinci a avut loc in prezenta premierului francez Jean Pierre Rafarin la Bucuresti.



Companiile romanesti sunt practic absente din competitia pe marile proiecte de infrastructura publica, unde nici nu se pot califica in cursa alaturi de gigantii europeni sau americani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO