Profesii

Virginia Otel, director de resurse umane al Garanti Bank: Fluctuatia de personal a scazut de la 13% la sub 2%

Virginia Otel, director de resurse umane al Garanti Bank: Fluctuatia de personal a scazut de la 13% la sub 2%
17.05.2009, 23:26 808

"Anul acesta, politica de resurse umane este de consolidare. In mod sigur vom mai face angajari, dar numai in locurile in care va fi nevoie, in principal in cadrul agentiilor", explica Virginia Otel, director de resurse umane la Garanti Bank, care este prezenta pe piata locala din 1998. Banca s-a axat in principal pe clientii corporate pana in urma cu doi ani, cand a hotarat sa se extinda si pe segmentul de retail. In urma investitiilor facute in acest sens, compania numara in prezent peste 650 de angajati si 49 de sucursale din toata tara. 
Fluctuatia in randul angajatilor Garanti Bank a scazut de la 12-13%, cat era anul trecut, la sub 2% in momentul de fata. Otel, care spune ca in 2008 nivelul fluctuatiei in randul bancilor era de 25%, explica aceasta scadere drastica prin prisma faptului ca oamenii nu isi mai doresc atat de mult sa faca schimbari in viata profesionala in conditiile actuale de piata.
Otel nu exclude posibilitatea deschiderii unor noi sucursale in cadrul companiei, cel mai probabil in a doua jumatate a acestui an.
Cea mai mare dificultate care a aparut dupa recrutarea celor peste 600 de angajati a constat in aducerea tuturor acestora "pe aceeasi lungime de unda", avand in vedere ca au fost preferati candidatii cu experienta, adica cei obisnuiti deja cu diverse tipuri de culturi organizationale.
Pentru a crea un "limbaj comun" in randul tuturor angajatilor, compania a investit sume importante, mai ales in programele de inductie si de training on the job.
"Am investit substantial in acest lucru, avand in vedere ca oamenii au venit in Bucuresti si au petrecut timp aici. Un program de induction si unul de training on the job dureaza, in general, intre doua si trei saptamani. Chiar daca candidatii aveau experienta bancara, fiecare provenea din diverse banci, avand diverse modele de business. Din acest motiv, a fost nevoie sa facem in asa fel ca ei sa se potriveasca cu modelul nostru de business", explica Otel.
De asemenea, din dorinta de a eficientiza relatiile intre oameni, obiectivul companiei a fost ca toti angajatii, atat din provincie, cat si din Capitala, sa se cunoasca intre ei pentru a forma o echipa puternica. In 2009 insa se va pune mai mult accent pe dezvoltarea abilitatilor de vanzari.
 
Nu facem economii, optimizam costurile
Bugetul de training pe anul acesta va fi corelat cu strategia de business a companiei. Se va pune accent pe dezvoltarea aptitudinilor de vanzare, pe competentele tehnice, dar si pe dezvoltarea competentelor manageriale.
"In fiecare an stabilim care este strategia de business a companiei si corelam strategia de HR cu cea de business pentru ca daca ar nu exista o congruenta a acestor strategii, compania nu ar ajunge la strategia dorita", spune Otel, care prefera sa vorbeasca mai degraba despre un proces de "optimizare a costurilor" in companie, mai degraba decat despre "economii". Spre exemplu, in 2007 compania cheltuia foarte multi bani in ceea ce priveste zona de logistica a programelor de training, avand in vedere ca veneau multi angajati in Bucuresti pentru a participa la programele de training, insa anul acesta nu vor mai aparea astfel de cheltuieli. 
"Incercam sa punem accent pe zona de e-learning si sa folosim mai judicios resursele existente, astfel incat sa le concentram pe prioritatile acestui an."
 
30 de angajati, in reconversie profesionala
Odata cu automatizarea procesului de compensare a instrumentelor de plata, activitate care era facuta manual in mod traditional, un numar de 30 de agenti de compensare au trecut printr-un proces de reconversie profesionala, trecand pe pozitii de operational sales support office.
"Am facut o anumita reconversie, dar nu datorita faptului ca a avut loc o restructurare, ci din contra. In momentul automatizarii procesului de compensare, agentii puteau sa devina redundanti, dar noi am vrut sa transformam aceasta situatie intr-o oportunitate. Astfel, ei au trecut pe pozitii de operational sales support, rolul lor fiind sa ii sprijine pe colegii din vanzari din zona de IMM-uri si corporate", spune directorul de resurse umane al Garanti Bank.
Fostii agenti de compensare au parte in prezent si de programe de "job shadowing", pe care le fac cu relationship managerii, adica petrec mult timp cu ei, incercand sa invete cum isi desfasoara acestia activitatea. "Cei care sunt talentanti, au determinare si abilitati de vanzare pot deveni in viitor, cand vom redeschide sucursale, relationship manageri. Din acest motiv, aceasta strategie este o oportunitate de dezvoltare foarte buna pentru colegii nostri."


Promovarile se fac anual

 In cadrul Garanti Bank, promovarile se fac anual, in urma incheierii procesului de evaluare de la sfarsit de an. Exceptiile au loc numai atunci cand apar noi structuri sau departamente de business si este nevoie de un manager.
"Primii care pot beneficia de astfel de oportunitati sunt colegii nostri, in acest caz fiind posibila o promovare pe parcursul anului. De asemenea, atunci cand se deschide o noua sucursala si este nevoie de un branch manager, de cineva din interiorul bancii, vorbim tot de o promovare, insa, in mod normal, acestea se fac o data pe an in urma procesului de evaluare", explica Otel.
In opinia directorului de resurse umane, activitatea de HR se aseamana foarte mult cu marketingul. Daca in marketing politica inseamna concentrare pe clientul extern, in resurse umane politica este de concentrare pe clientul intern.
"La fel ca in marketing, prima data trebuie sa vezi care sunt valorile clientilor, cei pe care vrei sa-i atragi sau clientii pe care deja ii ai in portofoliu, dar vrei sa-i retii. Acelasi lucru il facem si noi in resurse umane", explica Otel. In cadrul bancii media de varsta este de 31-32 de ani, in timp ce in randul echipei de senior management, ajunge la 38 de ani.
In 2008, compania a facut programe de teambuilding cu toti angajatii, in incercarea de a consolida echipa la nivel orizontal, organizandu-se intalniri cu fiecare departament din centrala. Anul acesta, accentul se va pune pe liniile de business, interdepartamental, si se vor organiza programe de team building pe verticala, numai cu divizia de retail banking, spre exemplu.

 

Garanti Bank pe scurt:
  •   Filiala locala a uneia dintre cele mai mari banci din Turcia
  •   Este detinuta de holdingul turc Dogus si GE Money
  •   Pe piata romaneasca din anul 1998
  •   Pana in 2007 a activat in zona de corporate banking
  •   Din 2007 a inceput un proces agresiv de extindere in zona de retail banking
  •   Cota de piata de 0,5%
  •   Peste 650 de angajati si 49 de agentii in toata tara
  •   Media de varsta de aproximativ 32 de ani
  •   Fluctuatie de personal de sub 2% in prezent

 


Cariera

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO