Profesii

Un loc pentru fiecare lucru si toate lucrurile la locul lor

Un loc pentru fiecare lucru si toate lucrurile la locul lor
27.01.2003, 00:00 56

Revistele de management au publicat numeroase dezbateri legate de avantajele si dezavantajele managementului top-down (de sus in jos) fata de bottom-up (de jos in sus). Prima abordare nu functioneaza  daca angajatii care primesc ordinele/instructiunile nu sunt in acord cu managementul ("danseaza pe melodii diferite"). Si, de asemenea, este imposibil sa obtii toate beneficiile asociate abordarii de jos in sus atat timp cat cei aflati in varful piramidei nu isi iau angajamentul de a o face sa functioneze.
Lucrul intr-o companie poate fi asemanat cu un sport jucat in echipa. Unii membri sunt manageri, altii sunt jucatori, altii ofera sustinerea - insa este necesar ca toti sa isi faca treaba pentru ca echipa sa castige. In echipele foarte bune, fiecare persoana stie ce are de facut si actioneaza in consecinta. O echipa buna este mai mult decat suma tuturor jucatorilor. Nu este o echipa de vedete, ci este ea insasi o vedeta.
Ce impresie ar produce un meci de fotbal daca terenul ar fi neingrijit, cu denivelari, portile de-abia s-ar tine si mingea ar fi desumflata?
Ce impresie ar produce o firma in care pe jos este un linoleum rupt si murdar, scaunele sunt descleiate, pe birori stau stive de hartii amestecate cu mancare si fiecare persoana alearga dintr-o camera in alta  dupa capsator, hartie, dosare, pixuri? Ce rezultate credeti ca are acea firma?
Daca acasa ne straduim sa facem ordine si curatenie, daca ne consideram casa ca fiind imaginea noastra, de ce nu am putea face acelasi lucru si la locul de munca? S-ar imbunatati astfel imaginea companiei in care lucram - si acest lucru s-ar reflecta si asupra imaginii noastre.
Nu este nevoie sa ajungem in stadiul de dezordine mentionat mai sus. Putem lua din timp masuri, astfel incat lucruri care deocamdata doar ne sacaie sa nu ajunga sa ne faca sa dorim sa plecam de la firma.
Un loc de munca bine organizat, ordonat, in care fiecare lucru isi are locul corespunzator creeaza un nou sens al apartenentei la o echipa si un climat de lucru mai bun.
Si pentru ca echipele performante trebuie formate/dezvoltate - printre primele norme/obiceiuri de format, trebuie incluse si 5S. Acest concept, pus in practica de un numar mare de companii multinationale, desi a fost initial implementat in mediul de productie,  este util si poate fi aplicat in orice mediu de lucru. Denumirea de 5 S (5 steps)  provine din initialele in limba japoneza corespunzatoare a  cinci termeni, care reprezinta fiecare o etapa a procesului de organizare a locului de munca: sortare, ordonare, curatare, standardizare, mentinerea bunelor obiceiuri formate.
Acest concept nu este dificil de inteles, insa implementarea lui cere timp si eforturi sustinute din partea intregii echipe. Cere de asemenea abilitatea de observare a ceea ce este important si a detaliilor. Rezultatele implementarii se traduc in mai bune practici de lucru, mai putin timp irosit, mai buna calitate si mai mare productivitate, datorate oamenilor care isi fac munca mai bine, deoarece se implica si le pasa mai mult de ceea ce fac.
Cresterea productivitatii in cazul implementarii 5 S nu este rezultatul unor proceduri impuse, ramase pe hartie sau incuiate in dulapuri, comunicate insuficient si neintelese de cei care trebuie sa le aplice. Dimpotriva. Este un efort al intregii organizatii, care porneste de la baza acesteia si are sustinerea managementului si presupune implicarea consimtita a tuturor in fiecare etapa.
De exemplu, oricine poate face ordine pe un birou, insa numai proprietarul/cel care foloseste acel birou poate crea un sistem de ordonare a lucrurilor si asezare a lor in locurile potrivite.
Sa ne gandim la un instalator - el vine cu o trusa de scule, in care fiecare este asezata la locul ei, in ordinea in care le foloseste si in functie de cat de des le foloseste. Sau la un salon de coafura - unde in dreptul fiecarui scaun, in dulap si in sertar sunt asezate instrumentele de lucru - agrafe, perii de toate marimile, manusi, fixativ etc - fiecare in ordinea in care sunt folosite.
Ideea de baza, in ambele cazuri, este sa aiba instrumentele asezate la indemana, astfel incat sa poata fi gasite usor.
Conceptul 5S (5 steps) provine din initialele in limba japoneza corespunzatoare a  cinci termeni, care reprezinta fiecare o etapa a procesului de organizare a locului de munca: sortare, ordonare, curatare, standardizare, mentinerea bunelor obiceiuri formate. El nu este dificil de inteles, insa implementarea lui cere timp si eforturi sustinute din partea intregii echipe. Rezultatele se traduc in mai bune practici de lucru, mai putin timp irosit, mai buna calitate si mai mare productivitate, datorate oamenilor care isi fac munca mai bine, deoarece se implica si le pasa mai mult de ceea ce fac.




 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO