Profesii

Un chip dragalas nu reprezinta garantia succesului, dar nu e de neglijat

09.01.2006, 19:11 39

Studiile facute in ultimii ani au relevat faptul ca oamenii care arata bine au sanse sa se bucure de castiguri mult mai mari decat persoanele care arata normal, dar specialistii spun ca frumusetea nu garanteaza neaparat reusita.

Potrivit studiilor realizate in Statele Unite si in tarile Europei Occidentale, persoanele atractive sunt favorizate in viata, principiu care nu ocoleste nici activitatea profesionala.

Spre exemplu, profesorii Daniel Hamermesh, de la Universitatea din Texas, si Jeff Biddle, de la Michigan State University, au ajuns la concluzia ca oamenii urati castiga cu 5-10% mai putin decat persoanele care arata normal. Acestea, la randul lor, au venituri cu 3-8% mai mici decat ale celor care arata extraordinar.

Un alt studiu facut de London Guildhall University a scos la iveala faptul ca barbatii neatractivi castiga cu 15% mai putin decat cei frumosi in timp ce femeile "sterse" au parte de venituri cu 11% mai mici decat cele ale doamnelor atragatoare.

"Aspectul fizic este destul de important pentru ca are rolul de a ii ajuta pe oameni sa relationeze. Frumusetea este un avantaj, insa in masura in care este dublata de o buna cunoastere a propriilor calitati", afirma psihologul Raisa Constantinescu.

Modul in care aspectul fizic este perceput difera de la persoana la persoana in randul celor care fac selectia profesionala, in functie de personalitatea si de nevoile fiecaruia. Chiar daca frumusetea ideala ofera din start un atu, pe langa datele fizice naturale ale individului, angajatorul va cauta un aspect ingrijit, o anumita coerenta in vestimentatie si, mai departe, in gandire.

"Sunt multe cazuri in afaceri in care promovarea se face pe baza aspectului, insa daca angajatorul isi doreste sa beneficieze de bagajul de cunostinte si de aptitudinile persoanei, imaginea, adica latura comerciala, va conta mai putin", afirma Constantinescu.

Ea spune ca o persoana "scoasa din cutie" poate starni suspiciuni in randul celorlalti, care pot crede ca persoana respectiva se bazeaza exclusiv pe felul in care arata pentru a reusi. Mai mult, daca mai departe nu isi va arata celelalte calitati, va risca sa fie exclusa din colectiv tocmai pentru ca se creeaza impresia ca nu si-a obtinut corect avantajele.

"Frumusetea conteaza cel mai mult la inceputul carierei, cand personalitatea nu este suficient de bine structurata, cand persoana nu se cunoaste bine. Mai departe, ea se poate estompa, lasand locul altor calitati", precizeaza psihologul, adaugand ca problema aspectului fizic se pune mai ales in cazul femeilor.

Referitor la acei angajatori care cer ca CV-urile pe care le citesc sa aiba atasate si fotografii, Constantinescu afirma ca acestia fie isi doresc sa aiba o previzualizare a angajatului, fie sa faca o selectie prealabila, fie sa isi creeze o imagine completa a profilului pe care datele inscrise il contureaza.

"Cine isi cunoaste meseria si vrea sa faca o selectie corecta nu va ignora un CV prin prisma fotografiei, pentru ca oricum aceasta poate fi inselatoare", spune psihologul.

Bogdan Sebastian Cuc, consultant in cadrul companiei Advice Human Resources, spune ca aspectul fizic se refera la o realitate complexa in care se intalnesc trei dimensiuni: frumusetea fizica, modul de prezentare si atitudinea.

El crede ca oamenii frumosi sunt discriminati pozitiv, in cazul lor functionand "predictia creatoare": sunt considerati mai inteligenti sau mai creativi decat cei mai putin atragatori si li se creeaza toate sansele pentru a deveni astfel.

Cuc spune ca importanta aspectului este data de faptul ca reprezinta primul lucru pe care angajatorul il observa la o persoana, pentru ca inteligenta, competenta sau succesul nu ies in evidenta la prima vedere.

"Chiar daca un recrutor profesionist stie ca este esential sa promoveze activ obiectivitatea selectiei sale, prima impresie va reprezenta o premisa importanta a modului in care va continua comunicarea cu candidatul", afirma el.

Un alt aspect important, spune specialistul in resurse umane, este acela ca imaginea reprezinta o premisa a modului in care individul se percepe, ceea ce le influenteaza dramatic increderea in propriile forte.

"Exista domenii in care aspectul placut este una din cerintele la angajare. Este cazul posturilor de hostess, de promoteri, de receptie sau secretariat, in care imaginea personala este importanta, dar doar dublata de un set de competente profesionale si de comunicare bine definite", afirma Madalina Motora, HR consultant la Manpower Romania.

Ea spune ca imaginea joaca de asemenea un rol important in posturile de vanzari, care presupun contact permanent cu clientii. Oamenii care activeaza in aceste domeniu trebuie sa fie insa si dinamici, plini de energie si sa aiba incredere in fortele proprii.

"In general, cultura romaneasca este una a imaginii si a aparentelor. Daca in alte tari vedem oameni dezinhibati, lipsiti de complexul diferitelor imperfectiuni fizice pe care le-ar putea avea, in Romania aceste lucruri nu trec neobservate, nu atat de catre celelalte persoane din jur, ci de chiar persoana in cauza", crede Motora.

Multinationalele, afirma ea, aduc cultura dezinhibitiei si a naturalului, pentru ca intr-o astfel de companie conteaza mult mai mult spiritul de echipa, flexibilitatea, abilitatile de comunicare decat trasaturile fizice ale persoanei.

"Echipele sunt, prin excelenta, internationale, iar reperele se schimba : suntem colegi, muncim si ne simtim bine in acelasi timp, nu suntem aici sa judecam cine e mai frumos", explica specialistul in resurse umane.

liviu.alexandrescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO