Profesii

Sorin Faur, fondator Academia de HR: Se transformă munca de acasă din beneficiu pentru angajaţi în beneficiu pentru companii? O firmă are o economie de 10.000 de dolari anual pentru fiecare angajat care stă acasă

Sorin Faur, fondator Academia de HR

Sorin Faur, fondator Academia de HR

Autor: Sorin Faur

27.08.2020, 10:30 3031

Ceea ce era în urmă cu jumătate de an unul dintre cele mai dezirabile şi greu de obţinut beneficii pentru angajaţi – munca de acasă – este pe punctul de a se transforma mai degrabă în beneficiu pentru companii care, să nu ne mirăm dacă în viitor - odată depăşită Pandemia - vor fi dispuse să acorde o anumită compensaţie financiară celor care lucrează de acasă sau anumite beneficii (gen finanţarea conexiunii la internet, o cameră video de calitate sau un scaun ergonomic)! S-a întors lumea pe dos ar zice cineva, dar în spate sunt raţiuni financiare foarte clare.

Economii de 10.000 dolari anual pentru fiecare angajat care stă acasă

Munca de acasă era un beneficiu greu de obţinut pentru că nicio companie nu îndrăznea să facă prima pasul radical spre o forţă de muncă majoritar remote. Odată făcut pasul însă (de nevoie), odată transformate sistemele de lucru şi adaptate pentru munca de acasă, multe companii nu vor mai dori să se întoarcă la ce a fost. Pentru firme, avantajele sunt clare: chirii substanţial mai mici aferente unor spaţii ocupate mai mici, mai puţină logistică şi bătaie de cap cu administrarea prezenţei fizice a salariaţilor în birouri, economie la utilităţi (lumină, apă, lift, consumabile) şi mobilier, economie la locuri de parcare - sume uriaşe, cu atât mai mari cu cât sediul e mai bine plasat şi mai central. De ce să dai bani pe un întreg spaţiu când niciodată nu vei mai avea mai mult de 50% angajaţi simultan prezenţi la sediu? Calcule realizate în State estimează economii de aproximativ 10.000 dolari anual pentru fiecare angajat care stă acasă, la costurile de acolo desigur. Vorbim despre faptul că firmele practic închiriază un birou în casa omului şi externalizează către acesta implicit o serie întreagă de atribuţii. Iar oamenii acceptă! Dar nu la fel se întâmplă de exemplu în self-banking sau în Retail unde ne gestionăm singuri diverse activităţi pe care înainte le făcea cineva pentru noi?

Acces mai bun la talente

Dar mai este un beneficiu pe lângă savings: accesul la o forţă de muncă şi la talente care nu se află în raza fizică imediată a firmei! Printre altele, acesta este unul dintre cele mai importante motive pentru care marile companii au sedii doar în marile oraşe, pentru că doar acolo au masa critică şi diversificată de oameni necesari: unde să găseşti într-un oraş mic nu ştiu ce programator de limbaje exotice? Această libertate nou câştigată de către firme valorează foarte mult! Să nu ne mirăm deci dacă unele companii vor ieşi pe piaţa muncii în viitor mai degrabă cu joburi remote decât cu joburi on-location!

Dar angajaţii ce vor?

De partea cealaltă, angajaţii se împart în două categorii: cei care vor cu ardoare să lucreze de acasă şi cei care nu vor ori nu pot. Primii, sunt cei cu locuinţe mai generoase sau liberi de obligaţii, nu au copii, nu locuiesc cu părinţii, nu sunt deranjaţi de vecini, au un apartament liniştit şi desfăşoară activităţi care nu necesită prezenţa fizică într-un loc. De ce să irosească o oră sau două pe zi, dus-întors, prin trafic, ploaie, căldură ori frig, de ce să consume bani pe benzină şi de ce să se conformeze unei conduite rigide când pot să se arunce în pat în pauze? Ceilalţi, care nu dispun de spaţiu propice pentru munca de acasă preferă desigur să vină în continuare la birou, dar asta până se mută într-o locuinţă mai mare.

Cum împaci ambele tabere? Reinterpretezi conceptul de birou!

Ca să împace ambele tabere şi ca să diminueze impactul psihologic al lucrului de acasă, biroul viitorului va fi plug & work, oamenii vor veni doar în funcţie de necesităţi, se vor conecta la wi-fi-ul securizat al firmei cu laptopul din dotare şi voila, vor fi gata de muncă. Nu zice nimeni că trebuie să aibă fix acelaşi birou permanent alocat, se pot aşeza oriunde va fi un loc liber. Biroul viitorului va fi primi un nou rol, cel de spaţiu de socializare, în care oamenii vor veni mai degrabă pentru variaţie la muncă de acasă din care vor să evadeze din când în când, să simtă că fac parte din mediul şi cultura organizaţiei, să se bucure de colegi faţă-în-faţă, să bea o cafea cu cei cu care vorbesc zilnic pe Zoom sau Teams sau eventual să joace o partidă de biliard în spaţiul de relaxare al firmei.

Ne îndreptăm către un nou tip de a gândi şi concepe companiile şi comunitatea, un drum pe care oricum o luasem dar care acum a fost accelerat de Pandemie prin digitalizare. În fapt digitalizarea este abia la început şi va transforma totul! Iar acum, vorbim de ce s-a făcut pe fugă, în câteva luni şi sub presiune, dar ce urmează va fi şi mai şi!  Cum vor arăta organizaţiile viitorului, cum vor munci oamenii? Apele nu s-au aşezat încă şi este devreme să generalizăm, dar cutia Pandorei a fost deschisă. 

 

Material redactat de Sorin Faur, fondator Academia de HR.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO