Profesii

Sistemele actuale de management pacatuiesc printr-un exces de rationalitate

25.10.2004, 00:00 50



Ratiunea de a fi a oricarui sistem de management rezida in dorinta de a obtine o performanta controlabila, predictibila, preferabil constant crescanda. Din acest punct de vedere, resursa cea mai valoroasa si in acelasi timp cea mai apta de a genera probleme o reprezinta oamenii. Totul poate fi proceduralizat si standardizat - produsul, procesul tehnologic, chiar comunicarea interna (vezi ISO 9000) - mai putin oamenii.



Cu toate acestea, dintr-o nevoie de coerenta in raport cu scopul propus, sistemele de management abordeaza angajatii exclusiv din perspectiva laturii lor rationale, logice, latura compatibila cu cerintele de controlabilitate si predictibilitate.



Din pacate, aceasta abordare ia in considerare un caz ideal, care poate fi gandit in plan teoretic, dar care nu se regaseste si nu se poate regasi in realitate, deoarece porneste de la o viziune reductionista asupra angajatului, acesta nefiind considerat in totalitatea sa. Sistemele de management privesc angajatul ca pe o fiinta exclusiv rationala, in timp ce el nu este nici pe departe 100% rational. Dimpotriva, functioneaza intr-o masura coplesitoare la nivel inconstient si actioneaza in baza unor dorinte inconstiente. Blocajele lui au la baza motive inconstiente, iar multe din fricile lui par irationale.





Doua mituri



Aceasta abordare reductionista a creat 2 mituri prin care organizatiile construiesc o falsa realitate:





Mitul separarii vietii profesionale de cea personala



In mod ideal, se doreste ca viata personala sa nu interfereze cu cea profesionala dar, pe masura ce omul isi petrece tot mai mult timp in cadrul organizatiei, observam ca acest lucru este practic imposibil.



Cercetari recente (S.D. Friedman & J.H. Greenhaus, 2000) au evidentiat faptul ca gradul de interferenta a problemelor de la serviciu in viata de familie si viceversa inregistreaza o crestere alarmanta. Angajatii continua sa fie preocupati acasa de problemele de serviciu, iar la serviciu se gandesc cum sa-si rezolve problemele personale. Mai mult, se pare ca lucrurile evolueaza intr-un cerc vicios: mai mult timp petrecut la serviciu atrage probleme in viata personala (divort sau comportamente rebele ale copiilor - note mici la scoala, consum de droguri etc), probleme care conduc in timp la afectarea performantelor profesionale si la perturbari in planul comportamentului organizational.



Concluzia este clara: viata profesionala nu poate fi separata de cea personala, ideea delimitarii personalului de profesional este o iluzie.





Mitul angajatului ca fiinta rationala, functionand exclusiv sau preponderent la nivel constient



In urma cu mai mult de 100 de ani, Sigmund Freud folosea metafora iceberg-ului pentru a ilustra proportia dintre constient si inconstient: varful iceberg-lui (aproximativ 1/3 din volumul total) ar corespunde constientului, iar partea de sub apa (2/3) inconstientului. Concluzia freudiana a fost extrem de sugestiva: "nu suntem stapani in propria casa (minte)".



Azi, majoritatea psihologilor considera ca sfera inconstientului se intinde pana la 95% din psihismul uman. Este o realitate care zdruncina puternic idealul de controlabilitate si predictibilitate, caci este evident ca nu putem controla ceea ce nici macar nu stim ca exista. Inconstientul este responsabil de latura imprevizibila a fiintei umane si orice sistem de management care nu il ia in calcul este destinat sa esueze.





Este nevoie de o revolutie



Pana in prezent, atitudinea managerilor a fost aceea de a ignora inconstientul angajatilor, mergand pe ideea "nu ne intereseaza ceea ce nu putem controla". Foarte multe programe de training vorbesc despre ponderea masiva a inconstientului in gandirea si actiunile noastre, dar nu merg mai departe de recunoasterea acestei realitati si nici nu propun modalitati de valorificare a acesteia. Programele de dezvoltare personala axate pe constientizarea conflictelor interioare si a motivatiilor inconstiente inca se lasa asteptate pe piata serviciilor destinate resurselor umane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO