Profesii

Românii se întorc acasă: Opt familii s-au întors în ţară să producă ce au învăţat în afară

Românii se întorc acasă: Opt familii s-au întors în...

Autor: Florentina Niţu

04.01.2019, 21:00 7571

Opt companii au fost înfiinţate de familii sau tineri s-au întors în ţară, după câţiva ani de muncă în Italia, Franţa sau Norvegia, să producă acasă ceea ce au învăţat în afară, iar Ziarul Financiar a adunat poveştile acestora.

Anul trecut au plecat 210.000 de oameni din ţară, iar în ultimele decenii au plecat peste 3,6 milioane de români în străinătate, în ciuda stategiilor politice de a atenua acest fenomen şi de-ai aduce înapoi acasă pe cei plecaţi.

Leonard Caffe, companie deţinută de Mihail Florescu

Mihail Florescu a plecat în Italia în perioada comunismului, iar în 1991 s-a întors în România, unde a investit de 80.000 de mărci într-o prăjitorie de cafea cu tehnologie italiană.

“În prezent avem 25 de companii în regim de franciză în toată ţara şi trei cafenele de brand, pe bulevardul Lacul Tei, la Hanul lui Manuc şi în Piaţa Moghioroş. În curând vom deschide o nouă locaţie în sistem de franciză pe bulevardul Carol, unde va fi prezentă şi cafeaua regală. Anul acesta businessul va depasi cifra de afaceri de 1 milion de euro”, spune antreprenorul, după o activitate de 27 de ani pe piaţa locală.

Agro Team Dîrjan, companie controlată de familia Dîrjan

Familia Dîrjan, din localitatea Fetindia, din judeţul Sălaj, a lucrat timp de 15 ani în Italia, însă dorul de casă, de părinţi şi de prieteni i-a adus înapoi acasă în 2014, unde au pus pe picioare o afacere cu produse din lavandă şi material săditor de nuc şi aluni de pădure.

“Totul a pornit din dorinţa de a face ceva acasă, în Fetidia unde locuiau părinţii mei, în perioada în care munceam în Italia alături de soţul meu. Am cumpărat teren încă de când eram în Italia, iar în 2014 ne-am întors definitiv. Am investit circa 150.000 de euro în utilaje, pământ, material săditor, documente şi spaţiul de procesare, bani pe care i-am câştigat în 15 ani de muncă în Italia”, spune Cristina Dîrjan, fondatoarea Agro Team Dîrjan, de profesie economist. 

Atwin Carm, companie controlată de Andi Voicu

Andi Voicu provine dintr-o familie greacă de măcelari, iar în urmă cu doi s-a întors la Tulcea, oraşul său natal, pentru a pune bazele brandului Carmangeria La Grecu’, deţinută de compania Atwin Carm, prin care comercializează produse din carne.

“Am lucrat şapte ani în Italia, dar dorul de familie şi de prieteni m-a adus înapoi acasă. În 2016, împreună cu soţia mea am înfiinţat carmangeria La Grecu’. (…) Am investit circa 15.000 de euro în afacere până în prezent, bani pe care i-am câştigat în străinătate”, povesteşte Andi Voicu, fondatorul carmangeriei La Grecu’, magazin deschis în piaţa veche a oraşului Tulcea.

Frena Design, brand fondat de Raluca Săcui

Raluca Săcui a lucrat opt ani în Norvegia alături de soţul ei, iar în 2016 s-a întors la Baia Mare, oraşul natal, unde a investit 10.000 de euro într-o afacere de design interior, realizat hade-made din plante vii, precum muşchi şi licheni. Activitatea companiei a început în 2017.

“Nu aveam niciun motiv să mă întorc, aveam tot ce-mi doream acolo, dar dorul de casă şi de fiul meu, m-au adus înapoi la Baia Mare. E trist să rămâi definitiv într-o ţară, fără să încerci să faci ceva acasă la tine. Dacă am reuşit să fac ceva în Norvegia, de ce nu aş reuşi să fac şi în România? Acolo făceam asta ca extrajob”, spune Raluca Săcui, fondatoarea brandului Frena Design.

La Lavande şi Cerdacul cu Lavandă, branduri deţinute de Simona Măricean

Simona Măricean a lucrat mai bine de un deceniu pentru un hotel de lux din staţiunea montană Val d'Isere din Franţa, iar în urmă cu doi ani a cumpărat o casă veche de peste 100 de ani în judeţul Sălaj, a restaurat-o şi pe terenul din jurul casei a plantat 5.000 mp de lavandă şi 1.000 mp de imortele. Prin brandul La Lavande comercializează produse realizate din lavandă şi imortele, iar prin brandul Cerdacul cu Lavandă, închiriază casa pe care a transformat-o într-o pensiune turistică.

„Eu am plecat de la un post de director unde salariul era de câteva mii de euro şi am trecut la drujbă, motocultor şi cazma. În august 2016 am cumpărat pro¬prietatea unde sunt acum cerdacul şi casa noastră. Lavanda este o pasiune din vremea când stăteam lângă Avignon, în sudul Franţei, cu foarte mulţi ani în urmă. Turismul îl ştiu foarte bine, vorbesc şase limbi străine, am crescut la ţară şi ştiu să mânuiesc motocultorul şi drujba. De asta nu mi-a fost teamă să mă înham la munca asta şi nu am ţinut cont de prejudecăţi“, spune Simona Măricean (43 ani) fondatoarea brandurilor La Lavande şi Cerdacul cu Lavandă.

Pasini Nicosim, companie înfiinţată de Simion Tintelecan

Simion Tintelecan, fondatorul brandului Carmangeria Pasini, a lucrat timp de 17 ani în Italia, dar dorul de cei dragi l-a adus acasă, în oraşul Gherla, din judeţul Cluj, unde a investit în 2017 câteva zeci de mii de euro într-un business cu produse din carne, după reţete italieneşti, dar şi reţete tradiţionale.

“Experienţa trăită în Italia şi siguranţa că o să producem ceva diferit de ce era pe piaţă la acel moment m-au făcut să mă întorc. Cei 17 ani petrecuţi în Italia au fost o şcoală foarte importantă. (…) Am venit în România să fac un lucru bun şi să-mi schimb statul. Acolo eram angajat, acum sunt propriul meu stăpân. Ar veni şi alţi oamenii înapoi în România dacă ar fi susţinuţi să facă ceva, iar noi cei din ţară ar trebui să le arătăm că se poate face ceva”, spune Simion Tintelecan, fondatorul brandului Carmangeria Pasini.

Brains Company, companie deţinută de Cătălin Simionca şi Vasile Paşca

Cătălin Simionca şi Vasile Paşca, doi tineri din Baia Mare, au lăsat anul trecut meleagurile Norvegiei, unde au stat timp de zece ani, pentru a face un business cu somon afumat acasă, Laks, inspiraţi de un antreprenor norvegian.

“Ideea de a ne face un business ne-a venit într-o zi banală. Eram în maşina, îl conduceam la aeroport pe prietenul meu, care se întorcea la munca în Norvegia, şi i-am zis: hai să facem ceva în România. (…) După zece ani de Norvegia, unde am muncit timp de trei ani într-o fabrică cu peşte şi şapte ani pe un vapor, unde am fost pescar, m-am întors în România să fac ceva acasă, să ajut la creşterea antreprenoriatului românesc”, povesteşte Cătălin Simionca, co-fondatorul brandului Laks, deţinut de firma Brains Company.

Oliroby, companie deţinută de Teodora Bitu

Teodora Bitu, din judeţul Vaslui, s-a întors la sfârşitul lui 2017 în ţară împreună cu soţul său, după 11 ani de muncă în Italia, să facă o afacere cu biscuiţii, după modelul fabricii în care au lucrat în străinătate.

“La începutul anului 2017 am auzit la televizor că poţi primi 44.000 euro prin programul Start-Up Nation pentru a-ţi face o afacere. În vara am venit acasa şi am depus şi noi dosarul, cu gândul să ne facem propriul laborator de biscuiţi acasă. Proiectul a fost acceptat şi ne-am întors în ţară în noiembrie. Cu banii obţinuţi am închiriat un spaţiu în Vaslui, l-am amenajat, am achiziţionat o maşină de făcut biscuiţi, un cuptor, am făcut site-ul şi ne-am calculate salariile pentru doi angajaţi pe şase luni”, spune Teodora Bitu, fondatoarea companiei Oliroby. Cei doi soţi au plecat în Italia în 2006, unde au lucrat la un laborator de biscuiţi cu o tradiţie de peste 30 de ani.

Emigraţia continuă, chiar dacă câteva persoane se întorc, iar oamenii de afaceri şi cei din mediul academic se gândesc la strategii prin care ar putea să-i aducă înapoi acasă, sceptici în această privinţă.

Potrivit unui raport al Eurostat, românii sunt “cei mai plecaţi de acasă” din Europa. Doi din zece români apţi de muncă (19,7%) cu vârsta cuprinsă între 20 şi 64 de ani trăiesc în altă ţară din Uniunea Europeană şi aproape jumătate din numărul tinerilor din România au planuri concrete de plecare în străinătate.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO