Profesii

Paul Cuza, românul de 41 de ani care conduce Zara: Vândutul ziarelor a fost primul meu MBA

Paul Cuza, director ge­neral al In­ditex Ro­mânia

Paul Cuza, director ge­neral al In­ditex Ro­mânia

Autor: Cristina Roşca

06.11.2014, 00:07 6030

Mandatul de director ge­neral al In­ditex Ro­mânia - grup ce cuprinde şapte branduri printre care Zara, Bershka, Pull&Bear şi Massimo Dutti - a fost primul său contact cu moda. Executivul a absolvit Facultatea de Energetică, specializarea Centrale Nucleare din cadrul Universităţii Politehnice din Iaşi în anul 1997. Cu un an înainte se angajase ca reprezentant de vân­zări într-o companie de distribuţie. „După absolvire, împreună cu un partener, am pus bazele unei mici firme de transport marfă cu acoperire pe regiunea Moldovei.“ A mers pe drumul antrepre­noriatului până în 1998, când a decis să vină la Bucureşti.

„A fost o mutare dificilă, însă ştiam că perspectivele mele profesionale în Iaşi erau limitate la acel moment.“

În 1998, la scurtă vreme după ce s-a stabilit în Bucureşti, a decis să meargă să lucreze în Franţa, mânat de mirajul Occidentului. „Fiind plecat cu viză de turist, mi-a fost imposibil să-mi găsesc un loc de muncă serios, singura opţiune fiind un job temporar ca vânzător de ziare la intrarea într-un supermarket Intermarche.“ După o lună de zile a reuşit să obţină un job în super­marketul respectiv, la departamentul de legume-fructe, însă fără acte.

„Europa anilor ’90 era diferită, ca român aveai nevoie de viză peste tot. Astăzi, în schimb, circulaţia forţei de muncă este liberă.“

Pentru că şi-a dat seama că în Franţa ar fi fost foarte dificil să îşi construiască o carieră, Paul Cuza s-a întors în ţară, unde s-a angajat ca inginer pentru prima dată de la terminarea studiilor. Deşi a fost repede promovat, executivul şi-a dat seama că nu se regăseşte în această meserie.

Prinsese deja gustul businessului. În 1999 s-a angajat la Gima (g'Market, brand ieşit între timp de pe piaţă) ca director adjunct de magazin, ajutat de experienţa anterioară din Franţa.

În primii ani a participat la deschiderea magazinelor din Iulius Mall Iaşi şi Prisma Bucureşti. Apoi, din 2002 până în 2005 a ocupat mai multe poziţii în cadrul departa­mentului de achiziţii, ultima fiind de director achiziţii pe departamentul de detergenţi-cosmetice. Acesta a fost primul său contact cu industria cosmetică, însă nu şi ultimul.

Cine sunt cei mai puternici manageri şi antreprenori din România, care a fost parcursul lor de carieră aflaţi din a şaptea ediţie a anuarului Who’s who in business. Cei mai importanţi 1.000 de oameni din business, care a apărut ieri pe piaţă şi poate fi descărcat de pe www.zf.ro/anuare

 

La momentul acela se adresa clientului mass-market, însă în 2005 a primit propu­nerea de a ocupa poziţia de director comer­cial în cadrul New Life Drugstore, companie nou intrată la momentul acela pe piaţă. New Life Drugstore activa în domeniul cosmeticelor de lux.

După circa doi ani a decis să rămână în domeniu, însă a devenit directorul general al companiei Douglas. La momentul acela, în 2007, lanţul de parfumerii abia intra pe piaţa din România.

Următorul său pas în carieră a fost în poziţia de director general în România pentru grupul spaniol Inditex, cel mai puternic grup de modă din lume, cu afaceri de 16 mld. euro anul trecut şi cu mii de magazine în toate colţurile lumii. Doar în România spaniolii au şapte branduri - Zara, Zara Home, Bershka, Pull&Bear, Stra­divarius, Massimo Dutti şi Oysho - şi 98 de magazine. Grupul a terminat anul trecut cu afaceri de 175 mil. euro în România, în creştere cu aproape 17%.

În 2011, când Paul Cuza s-a alăturat companiei, Inditex avea în România puţin peste 50 de unităţi şi afaceri mai mici cu 75 mil. euro (aferente anului 2010).

„Nu a fost o alegere uşoară, deşi era vorba de două industrii complementare“, spune Paul Cuza despre preluarea conducerii operaţiunilor locale ale grupului spaniol. El adaugă că nu ar schimba nimic în cariera sa pentru că toate experienţele l-au ajutat să ajungă astăzi ceea ce este. „Momentul care mi-a marcat cu adevărat evoluţia a fost «experienţa franceză». Când glumesc cu prietenii, spun că vândutul ziarelor a fost «primul meu MBA»“. Paul Cuza deţine de asemenea un Executive MBA oferit de şcoala de afaceri ASEBUSS.

Şeful Inditex recunoaşte că munceşte mult în timpul săptămânii, însă weekend-ul încearcă să îl dedice întotdeauna familiei şi prietenilor cu care practică din când în când două dintre hobby-urile sale: airsoft-ul şi diving-ul.

 

Paul Cuza (41 de ani)

  •  Iun. 2011 - prezent - director general al Inditex în România

  •  Iul. 2007 - Iul. 2011 - director general al parfumeriilor Douglas

  • Aug. 2005 - Iul. 2007 - Face primii paşi în industria cosmetică de lux, ca director comercial al New Life Drugstore;

  • 1999 - 2005 - A ocupat mai multe funcţii în cadrul retailerului Gima (ulterior rebranduit g'Market)

  • 2006 - 2008 - Obţine un Executive MBA oferit de ASEBUSS;

  • 1992 - 1997 - A absolvit Facultatea de Energetică

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO