Profesii

Monica Bolocan: Exista o presiune nejustificata din partea pietei pentru cresterea salariilor

Monica Bolocan: Exista o presiune nejustificata din partea pietei pentru cresterea salariilor

Monica Bolocan, director HR, Elite Romania

07.05.2007, 15:15 256

Chiar daca piata fortei de munca nu este foarte bine pregatita, angajatii au in general pretentii salariale care depasesc puterea actuala a companiilor, este de parere Monica Bolocan, director de resurse umane la Elite Romania.
"Exista o presiune enorma din partea pietei pentru cresterea salariilor, sustinuta si de mass-media, care e total nejustificata. Sigur ca trebuie sa ne aliniem la nivel european, dar trebuie sa tinem cont si de alti indicatori economici si mai ales de ceea ce au candidatii de oferit, iar, de cele mai multe ori, experienta si abilitatile lor profesionale sunt cu mult sub asteptarile lor salariale", spune ea.
Directorul de HR al Elite considera ca este responsabilitatea angajatorilor sa nu cedeze acestor presiuni pentru ca altfel
s-ar pierde masura reala a lucrurilor.
Politica salariala a companiei este adaptata fiecarei zone functionale, importantei strategice a acestora pentru companie si conditiilor specifice de piata.
Salariile de inceput depind de cerintele jobului. Pentru o persoana fara experienta, de exemplu, salariile sunt pozitionate sub media pe piata.
"Apoi, la intervale regulate de 6 luni, facem evaluari si decidem daca trecem la o treapta superioara sau nu. Altfel, facem o singura data pe an o evaluare si o revizuire salariala in functie de evolutia pietei si de performanta individuala", explica Bolocan.
Cu toate acestea, ea crede ca nu pachetele salariale spectaculoase fac un angajator sa fie foarte atractiv, cat mai ales ideea ca acesta isi respecta promisiunile facute oamenilor la angajare, conditiile contractuale, integritatea si demnitatea angajatilor sai, si asigura un climat pozitiv si relatii bune in echipa.
"Strauss este o companie de familie. Dincolo de obiectivele de business pe care ni le asumam de comun acord, aceasta inseamna ca pe primul loc sunt relatiile dintre noi, ca membri ai unei mari familii in care opinia si sentimentele fiecaruia conteaza", spune Bolocan. Ea adauga ca atat mediul informal, apropierea intre management si angajati, cat si implicarea in stabilirea strategiei si luarea deciziilor de catre managerii de la toate nivelurile vin sa sustina ideea de familie. Directorul de HR spune ca echipa formeaza codul genetic al companiei.
"Toate acestea presupun ca ne asteptam la un grad mare de implicare emotionala a angajatilor nostri, la asumarea responsabilitatii nu numai fata de atingerea obiectivelor, dar mai ales fata de oamenii cu care lucram, la initiativa si spirit antreprenorial si mai ales la integritate morala si profesionala", precizeaza Bolocan.
Iar politica de resurse umane vine sa sustina toate aceste principii si sa fie un ghid catre atingerea obiectivelor de business pe care si le propune compania. "Noi trecem printr-o perioada de mari schimbari la nivel de grup, plecand de la o noua strategie, la care ne vom alinia si noi in curand, inclusiv prin schimbarea denumirii companiei. Sunt schimbari pozitive, importante si mai ales asteptate. Vom fi diferiti fata de cum am fost, ne reinventam", spune Monica Bolocan. Elite Romania are in prezent aproximativ 400 de angajati in Romania. "Nu intentionam sa marim numarul de angajati, deocamdata vrem sa crestem nivelul de specializare si sa investim in tehnologie", spune directorul de resurse umane al companiei.
In 1994, Elite avea 25 de angajati, dar numarul acestora a crescut puternic in 1999, o data cu cresterea exploziva a businessului pe piata.
Bolocan povesteste ca, pana nu demult, compania obisnuia sa recruteze mai mult direct, dar, dat fiind ca a crescut dificultatea actului de recrutare, au inceput sa apeleze la toate sursele disponibile directe sau indirecte.
"Un efect din ce in ce mai redus il au anunturile din ziare. In schimb dau rezultate excelente cele pe Internet", apreciaza Bolocan.
Ea spune ca pozitiile cu specializare tehnica inalta sunt mai greu de gasit decat cele din IT. In plus, un principiu de la care nu se abate compania este sa nu vaneze oameni de la competitorii directi si se asteapta de altfel ca si ei sa procedeze la fel.
Bolocan este de parere ca in domeniul FMCG, productie si distributie, in care se situeaza si Elite, oferta este inca destul de generoasa din punctul de vedere al resurselor umane. "Fata de alte domenii inca avem de unde alege si gasim oameni bine pregatiti pe piata. Sigur ca exista zone functionale cum sunt cele ale specialistilor tehnici, sau in cercetare-dezvoltare care ridica probleme la recrutare, fie pentru ca nu exista decat un numar limitat de oameni bine pregatiti, fie pentru ca foarte multi au plecat sa lucreze in afara tarii", explica Bolocan, adaugand ca de vreo doi ani incoace se simte o schimbare a raportului intre cerere si oferta care se va accentua odata cu integrarea. Ea este de parere ca e ceva normal pentru o piata care se maturizeaza.
"Am ajuns, de exemplu, sa gasim mai greu candidati pentru manipulant marfa, dat fiind ca exista o cerere enorma in constructii decat pentru middle management. Noi, ca organizatii, trebuie sa facem efortul sa ne schimbam mentalitatea si sa ne adaptam la aceste conditii. Vor face diferenta cei care vor sti cel mai bine sa-si defineasca si sa-si vanda avantajele competitive ca angajatori, pozitionandu-se astfel corect pe piata", spune Bolocan adaugand ca Elite Romania lucreaza la asta si spera sa vina in curand cu o viziune noua pe piata ca angajator.
Despre romanii care pleaca in strainatate pentru a-si gasi un job, Bolocan crede ca numarul lor va scadea de acum incolo pentru ca oferta de locuri de munca pe piata interna va creste si vor avea de unde alege.
"Sigur ca vor fi zone in tara unde nu vor aparea atatea oportunitati si e clar ca de acolo vor continua sa migreze oamenii. Daca va continua aceasta presiune enorma pe cresterea salariilor, cu siguranta ca angajatorii se vor orienta catre resurse de import mai ieftine si piata se va echilibra. Ce s-a intamplat la altii se va intampla si la noi", spune ea.
Cand vine vorba de traininguri, Elite Romania se axeaza pe dezvoltarea competentelor profesionale. "Ne focusam pe zonele importante pentru strategia noastra: vanzari, logistica si distributie sau management. De obicei, apelam la resurse externe pentru ca nu avem traineri interni. Investim de asemenea si in programe de teambuilding si leadership development pentru manageri pentru ca munca in echipa este extrem de importanta pentru organizatia noastra, iar leadership-ul este strategic mai ales in aceasta perioada de mari schimbari", explica Bolocan.
Evaluarile depind de nivelul de responsabilitate al angajatilor. Pentru management acestea sunt trimestriale, semestriale sau anuale. "Stabilim obiective clare la inceputul intervalului si le masuram la sfarsit. Avem si un set de competente manageriale, adica o evaluare calitativa dupa care ne ghidam", adauga Bolocan.
In opinia sa, rolul unui director de resurse umane este, pe de o parte, sa-i ajute pe ceilalti manageri sa-si administreze cat mai eficient resursele umane astfel incat sa obtina impreuna rezultatele pe care si le asuma ca organizatie, iar pe de alta parte de a raspunde asteptarilor fiecarui angajat intr-un mod cat mai echitabil si in linie cu cerintele organizatiei.
Bolocan spune ca, in ciuda faptului ca rutina poate sa apara oriunde, ea nu e legata de post, ci de atitudinea celui care ocupa postul.
"Eu ocup aceeasi pozitie de 8 ani, e adevarat ca a crescut nivelul de complexitate intre timp, dar nu am simtit nicio secunda ca ma plafonez sau ca ma plictisesc si mai am multi colegi in aceeasi situatie. Chiar daca n-ai de lucru, iti faci, iti setezi singur obiective", este de parere ea.

Cariera
35 de ani
1999 - prezent: director de resurse umane, Elite Romania
1995 - 1999: consultant in recrutare si selectie pentru mai multe companii
1991-1995: Facultatea de Psihologie si Sociologie, Universitatea Bucuresti
Cursuri post-universitare: analist resurse umane, analist in informatica

Elite Romania

Elite Romania activeaza din 1994 in domeniul cafelei ambalate, producand mai multe sortimente de cafea printre care cafea instant, cafea macinata, capuccino, ciocolata si fiind de asemenea distribuitor al produselor Lavazza si Sucrazit.
Compania este membra a grupului Strauss Elite, unul dintre cei mai mari actori de pe scena mondiala a produselor pe baza de cafea.
Principalii competitori ai Elite pe piata locala sunt Jacobs (Kraft Foods), Nestle, Kraft, Tchibo, Lavazza, Alka si Metropolitan.
In curand compania isi va schimba numele din Elite in Strauss ca urmare a deciziei la nivel de grup de a crea o singura identitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO