Profesii

Mirela Iordan: Experienta internationala, conditie pentru pozitii de senior management

Mirela Iordan: Experienta internationala, conditie pentru pozitii de senior management

Mirela Iordan, human resources manager al Pfizer: Piata farmaceutica ofera printre cele mai cautate locuri de munca, alaturi de telecomunicatii si banking, iar salariul mediu lunar este intre 2.560 - 3.000 de lei. Politica noastra salariala este aliniata pietei (...), iar previziunile urmaresc tendinta acesteia, ceea ce pentru 2007-2008 se situeaza la o crestere de 8-10%, incluzand ajustarea proportionala cu rata inflatiei.

09.07.2007, 17:33 694

Mobilitatea angajatilor romani a crescut in utimii ani, tot mai multi fiind atrasi de o cariera internationala, criteriu care a devenit o conditie necesara pentru a putea ocupa o pozitie de senior management la intoarcerea in tara, spune Mirela Iordan, human resources manager al diviziei locale a producatorului de medicamente Pfizer.
"Avem exemple de colegi din companie care s-au relocat international in tari din vestul Europei si din Statele Unite, dar multi si-au exprimat aceasta optiune pe termen mediu, asteptandu-ne la o revenire in tara dupa cativa ani", spune Iordan.
Dar si specialistii si cei care ocupa pozitii de middle management pot aspira la proiecte internationale, numai anul trecut un procent de 5% din totalul angajatilor companiei plecand sa lucreze la nivel international in cadrul Pfizer.
"Surprinzator pentru Romania, avem in ultimele sase luni trei angajati care s-au repatriat din Statele Unite, absolventi sau specialisti in medicina la universitati de prestigiu din America", precizeaza Iordan, care crede ca acest lucru nu se datoreaza numai investitorilor straini, ci si datorita schimbarii politicii de resurse umane a firmelor romanesti care ofera uneori pachete mai atractive, fiind preocupati de achizitia de know-how international.
Conform directorului de resurse umane al Pfizer, in prezent targetul principal al pietei farmaceutice il reprezinta candidatii cu formare medicala sau inrudita: absolventii de medicina sau farmacie, biochimie, biologie sau chimie. "Ca si in alte tari din Europa de Est absolventii acestor facultati sunt inca atrasi de o cariera in industria farmaceutica, atat pentru pachetul salarial si de beneficii, dar si pentru climatul de munca oferit, insa noi anticipam o schimbare a targetului, catre diferite alte specialitati, mai ales din domeniul economic si preconizam chiar formarea unei institutii specializate de reprezentanti medicali, fiind catalogat in Romania ca si profesie independenta, inregistrata in Codul Ocupatiilor din Romania", explica Iordan.
Ea spune ca in anii '90 aparitia acestei ocupatii (reprezentant medical - n.r.) in Romania a fost foarte atractiva pentru absolventii de medicina si farmacie, insa incepand cu anul 2000, interesul a scazut pentru pozitiile de entry-level, specialistii in medicina fiind mai mult interesati de pozitii de management, mai ales in departamentul medical sau marketing.
"Piata farmaceutica ofera printre cele mai cautate locuri de munca, alaturi de telecomunicatii si banking, iar salariul mediu lunar este intre 2.560 - 3.000 de lei (940 de euro - n.r.). Politica noastra salariala este aliniata pietei, fiind pozitionati la medianul pietei farmaceutice, iar previziunile salariale urmaresc ten-dinta acesteia, ceea ce pentru 2007-2008 se situeaza la o crestere de 8-10%, incluzand ajustarea proportionala cu rata inflatiei", completeaza Iordan.
Momentan, salariile pentru pozitii de entry-level se situeaza in jurul sumei de 2.000 de lei net pe luna (625 de euro - n.r.). Pe langa faptul ca acestea cresc anual in functie de cresterea pietei, in conditiile de promovare interna exista alte grile de salarizare corespunzatoare postului ocupat. Iar pe pozitiile de entry level se angajeaza absolventi de studii superioare, uneori si cu studii postuniversitare, specialisti in medicina sau absolventi de masterate.
In prezent, Pfizer Romania are aproximativ 200 angajati, cresterea personalului pana in prezent fiind de minimum 10-15% pe an. "In viitor, preconizam ca aceasta crestere sa se faca mai ales prin apelarea la servicii de leasing de personal, fiind o forma mai eficienta din punctul de vedere al costurilor si riscurilor", explica Iordan. De asemenea, organizatia s-a stabilizat, iar strategia sa este de a crea o structura agila, cu o structura cros-functionala, in care ierarhia clasica sa fie inlocuita de o structura mai plata si mai agila, viteza de comunicare si luarea deciziilor fiind mai eficiente in acest caz.
Iar proiectele cros-functionale pe care au inceput sa le desfasoare angajatii sunt benefice pentru organizatie, deoarece aduc un plus de creativitate, inovatie si valoare.
"Munca in echipa este definitorie si in activitatea mea, fie ca vorbim de echipa de resurse umane, fie de implicarea in proiecte comune cu alte functiuni. Acest mod de lucru este o reteta sigura impotriva rutinei si a plafonarii si un ingredient esential al dezvoltarii profesionale", explica Iordan.
Cat priveste campaniile mari de recrutare, acestea au loc de 2-3 ori pe an, dar exista si recrutari de specialisti in alte departamente decat cel de vanzari, care tin de ocuparea a unul-doua locuri vacante pe luna. "Daca ne referim specific la recrutare, dificultatea cea mai mare o intampinam in a selecta specialisti din domeniul marketingului me-dical, care este un tip de marketing specializat si reglementat prin legi si norme de etica: nu este permisa influentarea actului medical, iar marketingul direct la consumator se poate face numai pentru produse fara prescriptie medicala", spune Iordan.
Turnoverul de personal este mai mare in randul echipei de vanzari, iar motivele pentru care acesti angajati aleg alt angajator sunt in general legate de un pachet salarial mai atractiv.
"Un procent inca nesemnificativ parasesc industria farmaceutica pentru a se intoarce la profesia de baza, medic sau farmacist", spune ea.
Strategia de recrutare sau promovare presupune in primul rand dezvoltarea unui program de succesiune, astfel incat sa existe o continuitate in planul managementului.
In ceea ce priveste pozitiile de reprezentant medical, programul de selectie este foarte riguros si incepe cu 3-4 luni inainte de selectia propriu-zisa. O tactica eficienta este recomandarea interna a candidatilor care este recompensata printr-un bonus de "success rate".
"Datorita dinamicii pietei fortei de munca, nevoile individuale ale angajatilor au inceput sa se regaseasca si in preferintele pentru un loc de munca, iar salariul, desi joaca un rol important, nu este factorul determinant", explica Iordan. Noul loc de munca trebuie sa acopere o paleta de nevoi "individualizate", la care numai in urma cu 6-7 ani nu se gandea nimeni, spre exemplu, la ce distanta este locul de munca in raport cu domiciliul pentru Bucuresti.
Pe de alta parte, la Pfizer, un manager controleaza in medie un procent de aproximativ 7% din totalul numarului de angajati si, de regula, nu exista alte layere intermediare, adica alte straturi de management.
Ca exemplu, in curand, Pfizer Romania va implementa un program pe intranet de administrare a datelor personale numit "Employee Self-service" oferind posibilitatea fiecarui angajat sa-si administreze direct datele personale. In cadrul Pfizer, Romania este printre primele tari care implementeaza acest program.
Managerul, la randul sau, are acces la ceea ce se numeste "Manager Desktop", program care il ajuta in managementul echipei sale, sub aspectul performantelor-planului de dezvoltare-compensare.
In companie, procesul de evaluare a performantei este guvernat de doua niveluri de management, adeseori evaluarea fiind sprijinita de 180 sau 360 de grade feedback. "Acest lucru este cu atat mai necesar in munca cros-functionala pe proiecte, unde rolul managerul direct nu este suficient in a face o evaluare obiectiva. Managementul performantei este standardizat in Pfizer la nivel de corporatie, practic existand aceeasi scala de evaluare in orice tara ai lucra. Stocarea electronica a acestor informatii permite vizibilitate si transferul istoricului de performanta in caz de relocare internationala", explica directorul de resurse umane al Pfizer.
Evaluarea este periodica, constand in patru etape: stabilirea obiectivelor, formalizarea planului de dezvoltare individual care sa sustina planul de obiective, etapa de revizuire a celor doua planuri la mijlocul anului si etapa finala de evaluare la sfarsit de an.
"Pentru a stimula comportamentul de preocupare permanenta pentru dezvoltarea oamenilor, am introdus acest program de evaluare ca obiectiv obligatoriu pentru fiecare manager si il sustinem printr-o comunicare permanenta si vizualizare a fiecarei etape printr-un set de visual aids", spune Iordan.
Crede ca in resurse umane au ajutat-o foarte mult viziunea de ansamblu si experienta din alte domenii, de baza fiind experienta in vanzari.
"Un bun manager de resurse umane trebuie sa aiba abilitati de comunicare si networking, consiliere si evaluare psihologica si mai ales sa fie flexibil si capabil sa functioneze ca un adevarat agent de schimbare", explica Iordan care mai adauga ca orice zi de lucru presupune atat intalniri si dialoguri interne, cat si cel putin o intalnire cu un partener sau posibil partener de afaceri: ONG-uri sau firme de consultanta.
"Efortul echipei de resurse umane se indreapta catre masurarea nivelului de atasament al angajatilor si executia unor planuri de crestere a acestor indicatori centrati pe retentia angajatilor in companie, profitabilitatea si cresterea productivitatii, nivelul de satisfactie si loialitate, dar si siguranta", incheie Iordan.


Pfizer Romania, pe scurt:

Ocupa locul unu in lume in domeniul farmaceutic si este una din primele cinci companii din toate industriile in ceea ce priveste capitalizarea bursiera.
In Romania, compania a intrat in 1993, avand initial 10 angajati. In prezent, compania are 200 de angajati pe piata locala.
Pfizer are sediul central la New York. Peste 20 de departamente proprii de cercetare si dezvoltare se afla in Canada, Franta, Germania, Italia, Japonia, Marea Britanie, Singapore, Statele Unite si Suedia.
Compania are mai mult de 120.000 de angajati in toata lumea.
A incheiat primele trei luni ale acestui an cu vanzari de peste 25 milioane euro pe piata locala, potrivit datelor companiei de cercetare a pietei Cegedim.
Concurentii Pfizer pe piata locala sunt GSK, Hoffmann La Roche, Sanofi-Aventis sau Novartis.


Cariera
2002 - prezent: director de resurse umane, Pfizer Romania
2001 - 2002: training manager, Pfizer Romania
1999 - 2000: business development, Expand Health Romania
1997 - 1999: director vanzari, Smithkline Beecham Romania
1995: absolventa a Facultatii de Medicina, Bucuresti, specialitatea medicina generala
2007: MBA, Tiffin University, SUA
Prezent: Doctorand in Medicina, anul II

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO