Profesii

Ministru Educaţiei, Mircea Dumitru: Avem nevoie să-i ţinem în sistem pe cei mai buni absolvenţi ai programelor universitare

Ministru Educaţiei, Mircea Dumitru: Avem nevoie să-i...

Autor: Mediafax

18.07.2016, 16:10 298

Ministrul Educaţiei a participat, luni, la Braşov, la cea de-a treia consultare regională privind viziunea şi obiectivele de ţară în domeniul educaţiei şi cercetării (2018-2030), având ca temă "Cariera didactică în învăţământul preuniversitar”, unde s-a întâlnit cu profesori universitari şi preuniversitari din Braşov şi cu reprezentanţi ai Departamentului Educaţie şi Cercetare din Administraţia Prezidenţială, ai Agenţiei Române pentru Asigurarea calităţii în Învăţământul Preunivesitar şi reprezentanţi ai Coaliţiei pentru Educaţie, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Mircea Dumitru a spus că România are nevoie de profesori bine pregătiţi şi stimulaţi pentru a avea un sistem educaţional eficient, iar pentru acest lucru este nevoie de îmbunătăţirea sistemului educaţional.

"Este vorba despre mai multe elemente care trebuie coordonate, coroborate, astfel încât, într-un viitor nu foarte îndepărtat, să avem profesori care să fie motivaţi, bine pregătiţi, competitivi. O şcoală are nevoie de profesori buni. Nu poţi să ai o şcoală bună fără să ai profesori buni. Tot acest sistem din care fac parte elevi, profesori, părinţi, autorităţi locale, autorităţi publice trebuie reformat, îmbunătăţit“, a spus ministrul.

Mircea Dumitru a afirmat că cel mai important pas care trebuie făcut în viitorul apropiat este formarea profesorilor.

"Avem nevoie să-i angajăm şi să-i ţinem în sistem pe cei mai buni absolvenţi ai programelor universitare şi nu doar pe cei care, pentru o perioadă vremelnică, nu reuşesc să-şi găsească un loc de muncă mai bine plătit, cu un prestigiu mai ridicat", a declarat ministrul Educaţiei.

Potrivit acestuia, şcoala nu trebuie să rămână "doar un mecanism de transmitere pasivă a informaţiei“ şi "o modalitate prin care elevii stochează informaţia ca apoi să o transmită la tot felul de testări naţionale“, ci relaţia dintre profesor şi elev trebuie să fie una "de formare, de implicare şi de modelare“.

În ceea ce priveşte stimularea profesorilor pentru a deveni mai buni şi competitivi, Mircea Dumitru a spus că aceştia ar trebui să aibă salarii care să recompenseze efortul lor, dar, în acelaşi timp, trebuie găsite şi anumite "trasee alternative însoţite de scheme corespunzătoare de finanţare“.

"Este foarte costisitor şi ineficient să formăm profesori de o singură disciplină. Este ineficient să-i formăm pe toţi profesorii pe un curriculum aproape identic. Un profesor care predă o disciplină de cultură generală în gimnaziu nu poate avea acelaşi traseu profesional cu un cadru didactic care se pregăteşte să predea disciplină de specialitate la un liceu tehnologic. Avem nevoie de trasee alternative însoţite de flexibilitate, însoţite de scheme corespunzătoare de finanţare“, a adăugat ministrul Educaţiei.

Un alt subiect abordat în cadrul dezbaterii se referă la elevii care provin din medii defavorizate, cu probleme sociale, în special de la sate, unde nivelul de şcolarizare este extrem de scăzut. Ministrul a declarat că este important să se acorde mai multă atenţie acestei categorii deoarece "un sistem de educaţie naţional nu este un sistem care să intereseze doar copiii superperformanţi“.

"În ultimii 10 - 20 de ani nu mai avem candidaţi la Universitatea Bucureşti care să fi absolvit o şcoală din mediul rural. Suntem în situaţia în care se produc diferenţieri sociale şi stratificări care provin din lucruri care nu ţin nici de talentul şi nici de aspiraţiile tinerilor, ci ţin de neşansa de a proveni din mediu dezavantajat“, a adăugat Mircea Dumitru.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO