Profesii

Managementul, esential in Europa Centrala si de Est

02.04.2007, 19:05 27

Evolutia rapida a Europei Centrale si de Est a facilitat dezvoltarea unor afaceri de succes de catre antreprenorii locali, prin exploatarea unor nise pe piata locala sau prin patrunderea unor companii internationale care si-au deschis reprezentante in regiune, intr-un stadiu de inceput. Acesti profesionisti au obtinut cunostinte durabile in a castiga cota de piata (si nu in maximizarea profitului). Totusi, in timp ce au asigurat cresterea afacerii, ei au depus un efort mai redus pentru a castiga experienta in acel tip de management al afacerii care cere un reglaj fin al procedurilor interne si optimizarea ciclului de afaceri, ca si dezvoltarea profesionala a managerilor care sa implementeze aceste schimbari.

Acordand o atentie crescuta dezvoltarii afacerii si expansiunii companiei, factorii de decizie au tendinta de a minimaliza importanta dezvoltarii interne a organizatiei (inclusiv descoperirea si mentinerea valorilor), prin urmare deleaga responsabilitatile de conducere managerilor care nu au aptitudinile necesare pentru a face fata acestor indatoriri. Mai mult decat atat, desi acorda echipelor manageriale diverse titluri de directori, cei mai multi factori de decizie inca rezolva problemele prin luarea hotararilor pe cont propriu. Acestia sunt rezervati in a imparti controlul asupra afacerii cu membrii managementului superior, considerati adesea simpli executanti, si nu parteneri de decizie.
Totusi, in conditiile pietei actuale, este important a se intelege ca o echipa manageriala solida este elementul care pastreaza unitatea organizatiei, si ca managerii sunt esentiali pentru succesul viitor al companiei, din urmatoarele motive:
- managerii sunt cei care implementeaza majoritatea planurilor strategice, iar abilitatile lor de conducere si flexibilitatea acestora modeleaza si adapteaza aceste planuri la mediul economic in permanenta schimbare;
- o echipa manageriala eficienta este capabila sa produca excelente rezultate operationale care elimina nevoia factorului de decizie / detinatorului afacerii de a supraveghea si de a se implica direct in operatiunile zilnice;
- managerii de succes se asigura ca procedurile interne si cele de comunicare sunt implementate si utilizate de catre factorul de decizie / detinatorul afacerii in procesul de adoptare a deciziei si pentru imbunatatirea performantei organizatiei. Dar, mult mai important, managerii de exceptie descopera, dezvolta si mentin valorile. Factorul de decizie / detinatorul afacerii si managerul de top (managerii de rang 1 sau 2) au aptitudini, stiluri si interese diferite, totusi sunt indispensabili unul altuia intr-un mediu de afaceri dur si competitiv, in care valorile si dezvoltarea lor, imaginea si structura organizatiei, ca si pachetele motivationale sunt cuvinte-cheie in dezvoltarea si mentinerea unei practici de afaceri competitive si de succes pe termen lung. Intr-un astfel de mediu, pentru a asigura succesul durabil al organizatiei, factorii de decizie trebuie sa invete sa creeze o echipa si sa reuseasca sa atraga si sa mentina valorile manageriale.
Pietele din Europa Centrala si de Est devin mai mature, iar factorii de decizie constientizeaza ca, pentru a-si asigura existenta, este necesar sa stabilizeze si sa structureze organizatiile si sa recruteze sau sa dezvolte o echipa manageriala potrivita. Greseala cel mai des intalnita in cadrul acestui proces este incercarea multor factori de decizie de a gasi manageri cu un nivel redus de salarizare sau de a promova si mentine in functie manageri nepotriviti.
Care este profilul actual al managerului din Europa Centrala si de Est? Fara a generaliza, managerii pot fi grupati, in linii mari, in urmatoarele doua categorii:
1. Valorile individuale - Sunt deseori oamenii de vanzari agresivi care aduc banii / veniturile si care sunt considerati capabili sa dirijeze organizatia spre realizarea obiectivelor financiare. Detinatorii afacerii se tem sa-i piarda in favoarea competitiei, iar promovarea lor pare a fi cea mai la indemana si singura solutie imediata.
Problema care se iveste este ca desi acesti oameni sunt buni in ceea ce fac, ei nu sunt neaparat si manageri capabili, iar un numar substantial de profesionisti si valori parasesc organizatia din cauza managementului defectuos.
2. Managerii de stil vechi: odata cu trecerea anilor, acesti manageri au acumulat cunostinte si experienta solide si reusesc sa duca la indeplinire sarcinile, insa le lipsesc agresivitatea si creativitatea. Rezultatul este acelasi: personalul calificat paraseste, in cele din urma, compania din cauza frustrarilor.
Factorii de decizie / detinatorii afacerii trebuie sa constientizeze ca tipurile manageriale mentionate mai sus, chiar daca exceleaza in ceea ce fac, pot sa nu posede aptitudinile necesare pentru a fi buni manageri.
Ar fi in beneficiul companiei ca acesti profesionisti sa nu fie promovati, dar daca acest lucru se intampla, devin necesare indrumari si training-uri, concomitent cu implementarea celor mai bune practici de afaceri si de resurse umane.
Recrutarea unor manageri de succes care sa motiveze angajatii si sa creeze un mediu adecvat pentru ca acestia sa exceleze ar putea fi o alta solutie. Managerii trebuie nu numai sa inteleaga cum functioneaza afacerea, ci si cum pot fi adoptate initiative si schimbari pentru a implementa strategia companiei.
Pentru a sublinia importanta acestui aspect, cei mai multi factori de decizie / detinatori ai afacerii trebuie sa distinga intre un manager comun si unul exceptional care pot face diferenta intre o performanta comuna si una excelenta a companiei si, prin urmare, intre succesul si falimentul organizatiei.
Pe fondul cresterii competitivitatii mediului organizational din Europa Centrala si de Est, companiile antreprenoriale trebuie sa se adapteze la practicile moderne de afaceri si, astfel, sa mentina cele mai bune resurse manageriale.

Ulrik Rasmussen, Regional Senior Consultant, Pedersen & Partners Executive Search

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO