Profesii

Liber la training!

Liber la training!
14.06.2009, 15:28 104

Intr-o piata in care investitiile in oameni au fost printre primele taiate din bugetul companiilor, furnizorii de training au fost nevoiti sa se adapteze pentru a atrage clienti si au coborat preturile cu aproape o treime in unele cazuri.

Potentialii beneficiari de programe de formare pentru angajati sunt astfel in avantaj din doua puncte de vedere. In primul rand, cu aceeasi suma pe care o investeau anul trecut, au parte de mai multe ore de training. Pe de alta parte, dupa efervescenta de anul trecut, 2009 nu mai inseamna recrutari de masa, extinderi agresive si goana dupa cota de piata. In consecinta, ramane mai mult timp pentru evaluarea si pregatirea oamenilor.
"Este normal ca in aceasta perioada, cand toate bugetele sunt afectate, sa ne ajustam tarifele. Facem acest lucru in functie de proiect, de costurile implicate sau de clientul cu care lucram. Reducerile nu sunt spectaculoase, pentru ca avem o suma de costuri fixe ce trebuie acoperite, cum ar fi materialele si licentele, consultantii sau trainerii", explica Andrei Gosu, director general al Ascendis Consulting, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala de training, cu afaceri de 4,3 mil. euro in 2008.
Gosu apreciaza ca in medie tarifele au scazut cu 20% fata de anul trecut, iar o zi de consultanta se vinde cu preturi intre 1.000 si 2.500 de euro in functie de subiect.
Pe de alta parte, Adrian Florea, managing partner al grupului de firme cu activitati de training Trend Consult, apreciaza ca anul trecut pretul pentru o zi de training era in jur de 2.000 de euro, iar anul acesta a ajuns sa coste aproximativ 1.500 euro.
"Preturile pentru programele de training se negociaza la un nivel cu 30% mai mic fata de anul trecut", explica Florea. Anul trecut, Trend Consult a inregistrat anul trecut afaceri de 1,1 milioane euro. Printre ceilalti jucatori importanti de pe piata se numara TMI, Interact sau Achieve Global. 
Sub presiunea reducerilor bugetelor, clientii firmelor de training pun mai mare pret pe eficienta, orientandu-se cu mai mare atentie asupra domeniilor pe care vor sa puna accent.
Putini dintre ei mai sunt dispusi sa plateasca sume foarte mari pentru programe despre care nu stiu la ce ar putea folosi.
"Daca acum un an sau chiar doi intalneai pe piata clienti care erau dispusi sa plateasca si 1.500 euro pe zi pentru interventii cu obiective cel putin neclare, aceste tarife au scazut anul acesta ca frecventa, si sunt pastrate doar pentru cazuri foarte specifice, in care compania de training sau trainerul propune solutii specializate, focusate pe atingerea unor nevoi foarte clare", spune Nineta Ceaus, consultant training si dezvoltare al companiei de training si consultanta Codecs, cu afaceri estimate la 6 milioane de euro in 2008.
 
Mai mult training pe bani mai putini
A ignora faptul ca organizatiile se confrunta cu presiune pe orice fel de bugete si a nu lua in seama solicitarile ce tin de reducerea tarifelor ar insemna ca furnizorii de training sa aiba o atitudine neproductiva. Pe de alta parte, intr-o asemenea situatie, cele mai avantajate sunt companiile care isi permit sa investeasca in oameni, acum putand face acest lucru la preturi mai avantajoase.
"Daca tarifele au scazut cu pana la 20%, putem vedea ca firmele primesc cu 20% mai multe zile de training in acelasi buget", spune Gosu.
De cealalta parte, este posibil ca firmele sa nu faca investitii doar de dragul unor tarife mai reduse.
"In vremuri dificile clientii vor evita cu atat mai mult sa faca investitii care nu isi dovedesc relevanta, chiar daca sunt la un pret mai mic, si vor prefera sa aleaga o solutie de calitate si testata in timp, chiar daca este la un pret mai ridicat decat al concurentei", considera Ioana Molnar, marketing manager al companiei de training Human Invest.
Molnar este de parere ca, in afara de companiile mici si de freelanceri, care au scazut puternic preturile, furnizorii mai mari au preferat sa pastreze o strategie de valoare si au redus preturile intr-o masura mai mica. In acelasi timp, alte companii prefera sa mentina investitiile, dar se concentreaza numai pe angajatii importanti.
"In ultimul timp, am inceput sa primim un numar mai mare de cereri pentru cursurile deschise. Tot bugetele mai mici sunt cauza, deoarece nu mai exista bani suficienti pentru o grupa inhouse, si atunci clientii prefera sa faca o investitie in doi - trei oameni-cheie", spune managerul de marketing al Human Invest.
Investitiile se fac in oamenii-cheie, in manageri care au nevoie de pregatire pentru a-si conduce echipele si a genera rezultate.
De asemenea, in continuare predomina cererea de programe de leadership si abilitati manageriale intr-o piata de training evaluata la aproximativ 60 de milioane de euro.
In aceasta situatie, este mai rentabil pentru o companie care vrea sa pregateasca un grup de pana la 10 participanti sa ii trimita la cursuri deschise decat sa se organizeze o sesiune la client.
In acest sens, Human Invest a amenajat o sala de curs la sediul sau, eliminand astfel costurile cu locatia, si putand oferit un pret mai mic, de la 590 de euro plus TVA per participant, la 490 de euro.
Pe de alta parte, este posibil ca proiectele finantate prin fonduri structurale sa presupuna tarife mai scazute. Spre exemplu, prin intermediul Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU), trainerii pot obtine 75 mil. euro daca instruiesc angajatii din intreprinderi care urmeaza sa fie mentori sau maistri de ucenicie. De asemenea, exista fonduri in valoare de 50 de mil. euro pentru cei care organizeaza cursuri de antreprenoriat. In total, pana in 2013, Romania poate beneficia de un sprijin financiar de peste 4,2 mld. euro pentru dezvoltarea resurselor umane.
 
 
Clientii negociaza tot mai dur
 
Una dintre consecintele nevoii de a face economii este faptul ca firmele nu mai organizeaza cursuri de training pentru un numar mic de angajati, ci investesc in proiecte mai ample si totodata beneficiaza de discounturi avantajoase.  
"A disparut piata proiectelor mici, unde pretul cursurilor era maxim. Acum tot ce se cumpara, se cumpara in cadrul unor proiecte de training mai mari. Si atunci pretul scade", spune Florea.
De alta parere este insa Ceaus, care considera ca nu mai numarul proiectelor de volum este in scadere. Cu toate acestea, reducerile sunt valabile chiar si intr-o astfel de situatie.
"Contractele de volum mare, de 200-300 de zile de training, in care clientul putea primi un discount semnificativ, s-au deplasat catre zona contractelor mult mai mici ca si volum, dar pastrandu-se discountul prin insotirea zilelor de training de alte activitati, mai putin costisitoare in termeni de timp si resurse umane, cum ar fi workshopurile, training on the job, 'pastilele' de training de doua - trei ore sau follow up-urile incluse in pret", explica Ceaus.
Consultantul Codecs crede ca acest trend pare ca se va mentine si pentru a doua jumatate a anului, perioada in care este de asteptat ca firmele client sa negocieze in mod special obiective si mai putin numar de zile de training.
 
 
Mai multe licitatii decat anul trecut
 
Situatia economica a afectat puternic bugetele de HR, care au fost fie inghetate de tot, fie reduse intr-o mare proportie. Din acest motiv, companiile au incercat sa aleaga furnizorii cu preturile cele mai scazute, organizand licitatii in acest sens.
"Paradoxul este ca de la inceputul anului am fost implicati in mai multe licitatii decat in 2008, proiecte al caror buget total reunea cateva milioane de euro. Insa in aceasta situatie ciclul de vanzare este foarte lung, de peste opt luni de zile, astfel incat chiar daca se vor concretiza, doar o mica parte din aceste proiecte se vor desfasura in 2009", spune reprezentantul Human Invest.
Molnar explica faptul ca pentru 2009 discutiile de vanzare ale unui program de training pornesc de la un pret de lista de 1.800 de euro pe zi, la care se adauga costurile cu materialele si instrumentele.
Pretul de lista este in acest fel mai mic cu 10% fata de media de anul trecut, 2.000 euro pe zi plus pretul materialelor. 
Potrivit unui studiu al companiei de consultanta si training Accelera, aproximativ 34% din companiile de pe piata locala nu au un buget de training pentru anul acesta.
"In jur de 30% dintre companii si-au pus problema micsorarii bugetelor de training. Pe langa reducerea bugetelor de training apar alte probleme, si anume, teama de a cheltui bugete existente sau amanarea proiectelor cu bugete aprobate", conchide Florea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO