Profesii

Invatarea experentiala ar putea inlocui trainingul clasic in 4-5 ani

Invatarea experentiala ar putea inlocui trainingul clasic in 4-5 ani

Sorin Paun, business manager al diviziei de experIential learning: al companiei de training Ascendis: Orice training isi propune cateva lucruri: sa placa, sa aduca cunostinte noi. Trainingul clasic se opreste in zona de tip cunostinte si ca lucrurile sa mearga foarte bine in organizatie oamenii trebuie sa aplice si apoi sa evalueze schimbarea.

22.10.2007, 14:32 144

Managerii romani sunt tot mai receptivi la joc, la simulari de business si la activitati practice. De ceva timp, ei nu mai vin la cursurile de training doar pentru a asculta pe cineva cum le vorbeste. Astfel se contureaza un nou trend: invatarea experentiala, care in cativa ani ar putea deveni un "must" in orice companie care vrea sa supravietuiasca pe piata.
"Piat trainingului bazat pe invatarea experientiala incepe sa fie din ce in ce mai importanta, fiind in foarte mare crestere in acest moment. In 4-5 ani se va indrepta cu totul spre zona experientiala. Companiile care nu au produse de acest tip s-ar putea sa nu mai supravietuiasca doar facand training clasic", este de parere Sorin Paun, business manager al diviziei de experiential learning al companiei Ascendis, unul dintre cei mai mari furnizori de training de pe piata locala. Astfel, cifra de afaceri a acestei divizii se va dubla anul acesta, ajungand pana la peste un milion de euro.
Paun estimeaza ca din valoarea pietei de training, cotata in prezent la 25 de milioane de euro, o treime este reprezentata de experiential learning (invatare experientiala).
De asemenea, acelasi raport se regaseste si in cadrul Ascendis, raport care se va egaliza in urmatorii ani, indreptandu-se in continuare tot mai mult catre zona experientiala.
In prezent, orele de training experiential pot costa chiar dublu fata de cele clasice pentru ca si efectul este dublu, chiar triplu. "In momentul in care cursantii iti spun ca ei invata cat ar invata in saptamani sau luni in mod normal, atunci si pretul acestor tipuri de produse este mai mare", explica Paun. Astfel, cele mai scumpe astfel de traininguri ajung pana la 700 de euro de persoana, pentru trei zile de training, iar minimul este de 350-400 de euro pentru o zi.
In livrarea de training experiential, Ascendis colaboreaza cu Celemi, o companie suedeza, lider mondial in experiential learning. Conform lui T?re Bystrom, partner Celemi, parteneriatul cu Ascendis este cel mai important pe care il are firma suedeza in regiune.
"Colaborarea cu Acendis este fantastica. Romania este cea mai importanta tara pentru noi din Balcani, cu toate ca mai avem parteneriate in Cehia, Ungaria, Slovacia, Slovenia, Grecia sau Moldova", spune acesta, adagand ca parteneriatul cu Romania este mai important chiar decat cel cu Franta, Spania sau Italia.
In opinia sa, in Franta, spre exemplu, nu functioneaza atat de bine acest concept pentru ca francezii au structuri prea ierarhice in companii si pentru ca jocurile pe care le presupune invatarea experientiala se desfasoara in echipe care concureaza unele cu altele, francezii fiind mai orgoliosi.
"Cred ca in Franta managerii nu vor sa piarda in fata celorlalte echipe, in timp ce aici (in Romania - n.r.), ca si in Suedia, razi putin si stii ca a doua zi te vor tachina colegii daca organizatia ta virtuala din joc a dat faliment. Dar este totusi o simulare, este mai bine sa faci greselile pe hartie decat in viata reala", spune T?re Bystrom, care a fost prezent saptamana trecuta in cadrul unui eveniment organizat de divizia de invatare experientiala a Ascendis.
El s-a declarat foarte surprins de faptul ca aproape 90 de reprezentanti ai unor importante companii multinationale erau prezente acolo, aratandu-si interesul fata de prezentare, lucru care in Franta nu s-ar fi intamplat. In alta ordine de idei, Sorin Paun spune ca principala diferenta dintre trainingul clasic si cel experential este ca in cazul celui de-al doilea totul se desfasoara natural si are o componenta practica foarte accentuata.
"Orice training isi propune cateva lucruri: sa placa, sa aduca cunostinte noi. Trainingul clasic se opreste in zona de tip cunostinte si ca lucrurile sa mearga foarte bine in organizatie, oamenii trebuie sa aplice si apoi sa evalueze schimbarea", explica trainerul Ascendis.
Ce face invatarea experientiala diferit fata de trainingul clasic? Merge si in zona de aplicare, in sensul in care nu iti da numai conceptele, ci iti ofera un mediu in care poti sa aplici ceea ce ai invatat si sa ai feedback imediat la niste situatii pe care in business s-ar putea sa nu ai prilejul sa le aplici. "La cursuri poti sa intri cu compania in faliment, sa ai insucces cu proiectul tau, sa depasesti bugetul sau sa nu te adresezi targetului principal", explica Paun.
Asadar, oamenii invata in zona de aplicare lucrurile pe care nu trebuie sa le mai faca sau, dimpotriva, trebuie sa le faca.
"La sfarsitul fiecarui curs intrebam fiecare participant cat i-ar fi luat sa asimileze cantitatea de informatie acumulata in aceasta experienta in cadrul unui training clasic, iar lucrurile sunt spectaculoase din punctul de vedere al raspunsurilor, in sensul in care peste 80% dintre participanti spun ca asimilarea cunostintelor ar fi durat saptamani sau luni de zile in cadrul unui training clasic", mai spune Paun.
Asadar, invatarea experientiala este o tehnica care a fost descoperita in anii '60. Inainte de a fi descoperita aceasta metoda, profesorul obisnuia sa stea in fata clasei si le prezenta elevilor teoria, iar a doua zi le testa capacitatea de memorare a informatiilor transmise.
Insa, la un moment dat, a aparut un tanar profesor care era foarte entuziast si voia cu adevarat sa ii ajute pe copii sa invete. Si in loc sa predea pur si simplu, el a inventat mai multe exercitii si a creat un puzzle din lemn cu tarile Europei, punandu-i pe copii sa faca puzzle-ul si sa afle singuri unde sunt tarile.
Profesorul, Klaus Mellander, s-a mutat apoi catre lumea de business pentru ca a vazut ca erau atat de multi manageri care incercau sa spuna angajatilor ce sa faca, cum sa fie, folosind clisee ca: "fii customer friendly", "live the brand", iar aceste lucruri chiar nu se intamplau.
Mellander si-a dat seama ca nu poti sa transferi cunostintele de la o persoana la alta ca si cum ai folosi un memory stick. Fiecare trebuie sa isi experimenteze singur.
"Nu poti sa inveti pe cineva cum sa mearga pe o bicicleta prin intermediul unei prezentari in PowerPoint, nici sa conduca un avion. Chiar daca te vei lovi de cateva ori, vei invata sa mergi pe bicicleta, iar in ceea ce priveste pilotii, exista simularile de zbor si in business exista si simularile de afaceri", explica Bystrom.
Klaus Mellander a infiintat Celemi in anul 1985. De atunci, aproape trei milioane de oameni au participat la programele de experiential learning oferite de companie in intreaga lume. Celemi are trei birouri, in SUA, China si Suedia si peste 100 de parteneri internationali.
Ascendis a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de 2,3 mil. euro si un profit de peste 500.000 de euro, iar estimarile pentru acest an vizeaza atingerea unui volum al afacerilor de 3 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO