Profesii

Invatare fara batranete si specializare fara de moarte

04.07.2005, 18:35 31

Procesul de restructurare economica prin care trece Romania genereaza schimbari majore pe piata muncii. Una dintre cele mai importante consecinte este modificarea situatiei socioprofesionale a unui numar insemnat de persoane, care sunt nevoite sa se reorienteze, sa se specializeze pentru a dobandi noi competente si abilitati intr-un anumit domeniu de activitate.

Pentru a ramane competitiv pe o piata a muncii in continua schimbare, fiecare angajat ar trebui sa participe in mod continuu la programe de perfectionare si formare de noi deprinderi. La sfarsitul lunii trecute, Ministerul Muncii a elaborat un proiect de strategie pe termen scurt si mediu pentru formarea profesionala continua. Potrivit ministerului, prin acest proiect se doreste ca, pana in 2010, nivelul mediu de participare la procesul de invatare pe tot parcursul vietii sa fie de cel putin 12,5%, pentru populatia adulta, apta de munca, dorindu-se astfel alinierea la standardele europene.

Angajati avem, cat costa pregatirea lor?

Din studiile efectuate de minister, majoritatea angajatilor considera ca aceste forme de instruire sunt o sansa in plus de a-si construi o cariera.

Potrivit acelorasi studii, exista o serie de diferente intre ramurile si regiunile economice ale tarii in ceea ce priveste investitiile in resurse umane. Astfel, in regiunile mai dezvoltate din punct de vedere economic angajatorii aloca fonduri mai mari pentru formarea personalului lor, in timp ce in zonele mai putin dezvoltate economic, formarea profesionala se realizeaza mai ales sub forma de "instruire la locul de munca".

Companiile mari nationale si internationale au inteles insa, de cativa ani, ca pregatirea propriilor angajati este o investitie profitabila, si nu un cost suplimentar, majoritatea firmelor organizand in mod constant cursuri de perfectionare profesionala.

De exemplu, anul 2004 a fost unul foarte important pentru angajatii Terapia Cluj-Napoca. "Am investit aproximativ 500.000 de euro in traininguri de specialitate, intrucat industria farmaceutica impune un nivel de pregatire foarte ridicat si o actualizare permanenta la cerintele dinamice ale pietei. Cele mai recente proiecte au fost programele de team building, la care au participat 90 de angajati si un program de training pe management skills, destinat, in special, middle managerilor si persoanelor cu potential de dezvoltare din cadrul companiei", a declarat Stephen Stead, director general Terapia.

Si politica de personal a grupului Metro vizeaza promovarea propriei generatii tinere, astfel ca, potrivit conducerii, peste 68% din structura manageriala provine din randurile personalului intern.

"Pentru perioada urmatoare avem stabilit un target de 75%, iar pentru a ne atinge acest obiectiv am conceput mai multe programe de specializare, desfasurate sub egida ÇCorporate UniversityÈ. Unul dintre aceste programe este Metro Academy, care este orientat spre instruirea potentialului de conducere. Pe langa Metro Academy se ofera, pentru cel de-al doilea nivel al structurii manageriale, programul numit Corporate Seminar, care include Centrul de Promovare Metro Management, pentru nivelurile manageriale medii si Metro Business Programme, pentru tinerii manageri. Pentru toate aceste programe am instituit propriile centre de instruire", precizeaza Julia Merkel, seful departamentului Personal al Metro Group.

Pregatire dupa buget

Potrivit firmelor de consultanta, bugetele investite in astfel de programe difera in functie de marimea companiei si pot varia intre 2.000 de euro si 20.000 de euro anual.

"In proportie de 99%, trainingurile sunt adaptate si dedicate doar companiei care plateste, exceptie facand doar cele in care apar participanti din mai multe firme. Cele mai cautate programe de training sunt cele de soft-skills (comunicare, leadership, managementul conflictelor, negociere), cele tehnice si cele de team building", a spus Ovidiu Vilceanu, operational manager Sales Consulting. Schimbarea tehnologiei de la o zi la alta determina companiile de IT sa organizeze un numar mare de cursuri de specializare.

"In fiecare saptamana cel putin trei angajati ai nostri participa la cursuri tehnice, de vanzari sau de PR, organizate atat de partenerii nostri, cat si de firmele de consultanta cu care colaboram. De asemenea, o data la trei luni organizam stagii de pregatire in cadrul companiei, la care participa majoritatea angajatilor", declara Ioana Stan, director de marketing in cadrul firmei de IT, Sistec din Cluj-Napoca.

Dezvoltarea ramurilor cu valoare adaugata mare favorizeaza schimbarea mentalitatii in ceea ce priveste formarea profesionala continua. Un exemplu in acest sens este compania romano-franceza Energom, producatoare de automatizari industriale, care aloca anual aproximativ 10.000 de euro pentru pregatirea profesionala a angajatilor.

"Cursurile sunt impartite pe trei domenii: tehnic, cursuri organizate la nivel intern sau cu ajutorul unor firme de specialitate, domeniul de pregatire in limbile franceza si engleza si domeniul organizational, adica de management al calitatii sau de protectia muncii. Sase dintre angajatii nostri au beneficiat de traininguri in Franta, atat la partenerii nostri, cat si la Peintamelec, firma actionar majoritar la Energom. In total sunt 2.000 de ore dedicate pregatirii profesionale", a declarat Pascal Fesneau, director general Energom. Potrivit acestuia, programele de training reprezinta 3% din cheltuielile firmei.

anca.rif@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO