Profesii

Impactul trainingului a f(trainer, continut, interactiune)

23.08.2004, 00:00 120



Putine sunt domeniile de consultanta in Resurse Umane care sa genereze atat de multe confuzii ca asa numitele "soft skills training programs" - comunicare organizationala, tehnici de vanzare, relatii cu clientii, etc.



Cel mai frecvent, aceste programe de training sunt considerate a fi un panaceu cu efect cert si imediat pentru o arie foarte vasta de probleme - de exemplu, atunci cand comunicarea functioneaza prost intr-o anume organizatie, se trage concluzia: "Avem nevoie de training pe comunicare!", lucru care poate fi, dar nu in mod obligatoriu, solutia potrivita.



Este posibil ca proasta comunicare sa fie cauzata de lipsa unor proceduri clare si cunoscute despre cine, ce, cum, si cand trebuie sa comunice in organizatie; un simplu program de training va duce doar la o imbunatatire temporara a comunicarii, pentru ca apoi lucrurile sa reintre in "normal".



De asemenea, in mod frecvent, un program de training este considerat un pretext pentru distracte - un motiv pentru dezvoltarea mai mult sau mai putin formala la munte sau la mare a spiritului de echipa... pana la ore tarzii. In acest context, la extrema opusa primei situatii, nimeni nu se asteapta ca programul de training sa genereze in mod real un impact pozitiv si semnificativ asupra performantei profesionale a participantilor.



Un training eficient nu este un panaceu, dar este cu siguranta mult mai mult decat un pretext pentru distractie (chiar daca "distractia" poate fi un efect colateral de dorit).



Convingerea mea este aceea ca functia cea mai importanta a unui training este de a-i ajuta pe participanti sa constientizeze modul lor de "a face lucrurile" si a le oferi oportunitatea sa identifice, sa discute si sa valideze alternative mai eficiente. In acest context, functia cea mai importanta a unui training este aceea de a schimba obisnuinte, asumandu-ne faptul ca doar forta gravitatiei este mai mare decat puterea obisnuintei!



Pentru ca acest deziderat sa se realizeze, trebuie luate in considerare cele trei aspecte esentiale ale unui program de training - abilitatile trainerului, structurarea continutului si interactiunea cu participantii. Voi incerca in cele ce urmeaza sa prezint o serie de aspecte referitoare la fiecare dintre cele trei componente, nu atat asa cum apar ele in prezentarile clasice de "Train the Trainer", cat mai degraba din experienta personala in cadrul programelor de training dezvoltate si livrate.





1. Trainerul





Inainte de a trece mai departe incercati sa faceti un scurt exercitiu. Inchideti ochii si aduceti-va aminte de un vorbitor care a reusit sa tina o prezentare plictisitoare, ineficienta etc. Care au fost motivele din cauza carora prezentarea nu a avut efectul scontat si care au tinut de vorbitor? Nu este obligatoriu, dar este foarte posibil ca prezentarea sa fi fost un esec si din cauza faptului ca vorbitorii respectivi:



* Au avut un ton didactic si o atitudine de superioritate;



* S-au concentrat strict pe ceea ce au avut de spus, nu si pe participanti;



* Au pierdut sirul logic al prezentarii;



* Au construit fraze complicate si au folosit cuvinte pretentioase;



* Au fost auziti numai in primele randuri ;



* Si, in general, au prezentat cu o voce monotona si cu ochii atintiti pe notite...





Toate aceste manifestari ne sunt binecunoscute, nenumarate fiind trainingurile, sedintele si prezentarile care ar fi trebuit sa aiba un impact motivational, dar care au reusit doar sa ne aduca foarte, foarte aproape de somn.



Care sunt insa caracteristicile unor buni vorbitori? Cum reusesc unii oratori sa capteze atentia si sa o mentina treaza, sa rupa barierele formale si totusi sa construiasca o atmosfera de respect reciproc? Dincolo de unele trasaturi posibil inascute, nu cred ca exista vreun secret magic pentru care unii vorbitori sa reuseasca cele mentionate mai sus; mult mai probabil, este vorba despre respectare unor reguli de bun simt patentat, care, o data respectate, vor facilita livrarea mesajului si implicarea participantilor in interactiune. Dincolo de regulile de comunicare verbala (cuvintele in sine), non-verbala (limbajul corporal) si para-verbala (calitatile vocii) despre care am mai vorbit intr-un articol anterior, sunt deci cateva principii care cred ca merita luate in considerare in cadrul unei prezentari:





Este vorba despre ei, nu despre tine



Scopul unui training nu este acela de a-i oferi vorbitorului narcisist oportunitatea de a face parada de cunostintele sale, ci de a le oferi participantilor posibilitatea de a identifica problemele cu care se confrunta zilnic intr-un anume domeniu si de a gasi solutii corespunzatoare. De aceea, in acest demers, punctul de start este dat de cunostintele si motivatia auditoriului, astfel ca, pentru a transmite cu eficienta mesajele cursului si pentru a-i convinge pe participanti de validitatea acestor mesaje, trebuie sa incepi prin a intelege punctul lor de vedere si abia apoi sa iti construiesti argumentatia. De altfel acesta este si motivul pentru care nu ar trebui sa se desfasoare nici un training fara o analiza prealabila a nevoilor de instruire - altfel poti sa fii un croitor care ofera un "costum" perfect dar cu masurile complet gresite.





Trateaza-ti auditoriul cu respect



Este foarte important ca cei prezenti sa simta ca sunt mai mult decat bine-veniti sa isi exprime punctul de vedere, si ca, in orice caz, acesta nu va fi ridiculizat ci va fi discutat si dezbatut in mod deschis si obiectiv. Nu uita ca multi dintre participantii la un training considera participarea proprie la sesiunea de instruire ca un semn ca "sefii nu il vad bine". In acest context, o responsabilitate esentiala a trainerului este aceea de a face participantii sa simta ca nu se afla acolo pentru a fi evaluati ci ca li se ofera oportunitatea de a-si dezvolta competentele profesionale; ei trebuie sa inteleaga ca orice contributie de idei si opinii (inclusiv opuse punctului de vedere al trainerului) este binevenita si ca punctul lor de vedere conteaza. Asta este posibil doar daca trainerul este capabil sa transmita in mod evident o atitudine de respect real, bazata pe capitalul de incredere investit in fiecare participant.





Nu fii defensiv



Este absolut de inteles ca participantii sa incerce sa te "incuie" intr-un moment sau altul - in fond, inainte de a invata de la tine, trebuie sa se asigure ca au de la cine sa invete. Atunci cand nu cunosti raspunsul, nu trebuie sa il inventezi dar nici sa te justifici; de multe ori sala te poate ajuta daca redirectionezi intrebarea sau, in situatia in care acest lucru nu se intampla, poti linistit sa recunosti ca pur si simplu nu stii raspunsul, dar ca te vei informa si vei reveni cu informatii verificate si validate.



De asemenea, nu trebuie sa devii defensiv atunci cand un participant eticheteaza trainingul ca fiind irelevant sau lipsit de efecte practice (de genul "E interesant ce spuneti, dar la noi nu functioneaza"); incearca mai degraba sa afli care este motivul pentru care unul sau altul dintre participanti se manifesta ca atare - poate este vorba despre "frustrari" organizationale vechi, pentru care, daca ar fi scoase la lumina si discutate pe fata in timpul trainingului, ar putea fi identificate si agreate solutii pragmatice prin contributia tuturor participantilor.





Rolul tau ca trainer nu este doar acela de a instrui



De cele mai multe ori, beneficiile sesiunii de training pot creste substantial daca, pe langa livrarea de cunostinte si informatii noi, trainerul este in masura sa faciliteze prin formularea de intrebari tintite, desfasurarea de simulari si jocuri de rol relevante si oferirea de feedback constructiv constientizarea unor abilitati si cunostinte deja existente, care necesita doar exersarea in cadrul trainingului si in practica pentru a duce la cresterea performantei individuale.





In loc de concluzie



In sinteza, cred ca ideea centrala referitoare la calitatile trainerului nu este aceea de a fi in stare sa ii transforme radical pe participanti pe parcursul a doua sau trei zile, printr-un efluviu de cunostinte si informatii nemaipomenite si extraordinare; cred ca are un impact mai profund si mai de lunga durata acel trainer care ajuta participantii:



* Sa isi autoevalueze corect nivelul competentelor vizate de catre programul de training.



* Sa identifice si sa defineasca in termeni specifici si pragmatici caile prin care pot sa dezvolte acele competente, inclusiv si mai ales dupa terminarea trainingului.



Pentru ca aceste obiective sa fie realizate, pe langa calitatile trainerului amintite mai sus, sunt necesare insa si o structurare logica si convingatoare a continutului si o interactiune constructiva intre participanti si trainer - aceste doua aspecte vor face subiectul partii a doua a acestui articol, care va aparea in numarul viitor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO