Profesii

Hewitt: Angajatorii estimau cresteri salariale de 10% inainte de criza

Hewitt: Angajatorii estimau cresteri salariale de 10% inainte de criza
21.11.2008, 17:19 39

Inainte ca efectele crizei financiare sa se resimta pe piata locala, angajatorii estimau ca vor creste salariile cu 10% in 2009, potrivit unui studiu realizat de Hewitt Associates, unul dintre cei mai reprezentativi jucatori la nivel mondial in consultanta in resurse umane.
"Trebuie luat in considerare faptul ca estimarile de crestere salariala au fost facute anterior datei de 1 septembrie 2008, adica inainte ca situatia economica sa se schimbe cu 180 de grade. In prezent, previziunea cea mai intalnita in randul companiilor este una de tipul 'inghetarii salariilor', mai putin in situatii in care vorbim despre talente de top, unde companiile vor creste salariile astfel incat sa compenseze inflatia", spune Geanina Rindasu, total compensation measurement Romania lead al Monday Insight Consulting, partnerul strategic al Hewitt Associates pe piata locala.
Putin peste 50% din companii nu fac diferente in ceea ce priveste salariile angajatilor, indiferent daca acestia lucreaza in alte locatii decat headquarter-ul.
Cea mai mare parte a companiilor opereaza majorarile salariale o data pe an - 73%, de obicei dupa vacanta de Craciun sau in luna martie, mai arata studiul Hewitt.
Previziunile de cresteri salariale avansate de companiile de pe piata locala indicau cresteri de peste 10% pentru acest an, cu cateva procente peste planurile de majorare salariala din celelalte tari din Europa Centrala si de Est, unde cele mai optimiste previziuni erau de 6-7%.
"Este de remarcat ca Romania este tara europeana cu cele mai mari cresteri procentuale salariale - toate celelalte tari raportand cifre in jurul a 5 - 6 % pentru acest an. Este si o tendinta care subliniaza alinierea salariilor la nivel european, dar si un rezultat al nevoii accentuate de forta de munca bine pregatita cu care se confrunta tara noastra. Perceptia angajatilor s-a modificat deja de la a fi foarte optimisti in legatura cu gasirea unui loc de munca mai bine platit catre pastrarea sigurantei oferite de jobul actual", spune Rindasu.
Schimbarea aceasta de optica vizavi de joburi a angajatilor va duce la scaderea cererii de forta de munca - in special pentru muncitori si alte tipuri de pozitii din zona operationala - precum si a mediei fluctuatiei de personal.
80% din companiile de pe piata locala ofera angajatilor masina de serviciu, in timp ce 92% ofera telefon de serviciu, iar 76% - tichete de masa. Doar o treime din companii ofera abonamente la clinici private sau produse/servicii la preturi preferentiale pentru angajati.
Consultantii de la Hewitt spun ca dupa o perioada in care piata fortei de munca s-a confruntat cu una dintre cele mai puternice crize de oameni, timp in care lupta pentru atragerea talentelor a devenit tot mai dura, in prezent asistam la o schimbare de strategie: remunerarea angajatilor in functie de performanta.
Tot mai multe companii practica sistemul salariului fix la care se pot adauga bonusrui in functie de performanta angajatilor. "De vreme ce cea mai mare parte a companiilor care au un sistem de evaluare a joburilor sunt subsidiare ale multinationalelor, pentru celelalte practica cea mai intalnita este masurarea obiectivelor pentru acordarea bonusurilor", spun consultantii de la Hewitt.
Dupa majorarea salariului minim pe economie la inceputul anului cu 18%, salariile din sectorul bugetar au crescut in medie cu aproximativ 20% in 2008, in timp ce in sectorul privat au avansat cu 15%.
De vreme ce sistemul educational romanesc este invechit si neadaptat la nevoile pietei, specialistii de la Hewitt sunt de parere ca principalul motiv pentru cresterile salariale este nevoia angajatorilor de oameni bine pregatiti, in domenii cum sunt cele tehnice sau vanzarile.
Unul dintre domeniile in care angajatorii intampina cele mai mari dificultati in identificarea celor mai buni oameni sunt vanzarile, sectorul financiar-bancar si ingineria, spun consultantii de la Hewitt.
Peste 70% din companiile de pe piata locala nu au un sistem de bonusare construit special pentru echipele de vanzari, in afara schemei generale de bonusuri. Desi cea mai mare parte a companiilor considera performanta individuala drept cel mai important indicator pentru masurarea performantei, in cazul angajatilor care au responsabilitati manageriale si au oameni in subordine, performanta echipei devine un criteriu esential pentru masurarea performantei. Bonusurile de target de vanzari se acorda de obicei trimestrial atat pentru reprezentantii de vanzari, cat si pentru echipele de management, in general ca procent din valoarea incasarilor din vanzari.
Constructiile, comertul si productia se afla in continuare in zona gri a economiei, companiile incercand sa evite taxele si contributiile sociale care se ridica la aproximativ 50% din salariul net al angajatilor.
Practica oferirii de beneficii angajatilor prevaleaza in randul companiilor multinationale, cele mai multe dintre acestea oferind angajatilor tichete de masa, telefon de serviciu, laptop sau masina de serviciu.
Un alt beneficiu comun pe piata romaneasca sunt planurile medicale, oferite preponderent pentru angajatii care ocupa pozitii executive, de middle si top management.
Desi multi dintre angajati spun ca ar aprecia existenta unei asigurari medicale in pachetul salarial, de fapt foarte putini utilizeaza abonamentul medical in timpul anului, ceea ce face ca acest tip de beneficiu sa fie destul de accesibil din punct de vedere financiar pentru angajatori, arata analiza Hewitt.
Asigurarile de viata incep, de asemenea, sa castige teren in pachetele salariale insa companiile ofera astfel de beneficii in special angajatilor de pe pozitii executive si de management sau angajatilor care lucreaza in domenii in care sunt expusi la riscuri mari.
Beneficiile pe termen lung cum sunt pachetele de actiuni sunt inca putin cunoscute si folosite, in special ca urmare a unei dezvoltari insuficiente a pietei de capital si a lipsei de experienta in business a companiilor locale.
De asemenea, Romania este inca slab dezvoltata la nivelul programului flexibil de lucru pentru angajati, dat fiind ca foarte putine companii ofera angajatilor posibilitatea de a lucra de acasa sau de a avea program de lucru flexibil.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO