Profesii

Gabriela Mocanu, human resources manager al Coty Cosmetics: Companiile au marit salariile pentru ca nu au stiut cum sa-si fidelizeze angajatii

Gabriela Mocanu, human resources manager al Coty Cosmetics: Companiile au marit salariile pentru ca nu au stiut cum sa-si fidelizeze angajatii

Gabriela Mocanu, human resources manager al Coty Cosmetics:

03.12.2007, 14:57 875

Angajatii ar trebui sa fie recompensati in functie de performanta si nu neaparat ca reactie la miscarile uneori extreme din piata. Exista insa companii care cad in capcana trendurilor si isi modifica grilele de salarizare pentru a fi mai competitivi pe piata, este de parere Gabriela Mocanu, human resources manager la Coty Cosmetics, unul dintre cei mai mari importatori de cosmetice si produse de toaleta de pe piata autohtona.
"Salariul ar trebui sa fie stabilit in functie de performantele fiecarui angajat, fara a fi majorat in mod exagerat din cauza nivelului de salarizare existent pe piata la momentul respectiv. Astfel fiecare angajat poate realiza o evaluare obiectiva a activitatii sale si isi poate imbunatatii rezultatele", spune Mocanu.
Tendinta pe piata locala a fortei de munca este de a creste salariile ca efect al intensificarii concurentei. Si cele mai multe dintre companii urmeaza aceasta strategie. In conditiile in care tot mai multi angajatori se plang de ritmul accelerat in care au avansat salariile in ultima perioada, una dintre cele mai frecvente intrebari din piata este: Cand se vor tempera aceste cresteri?
"Daca nivelul de salarizare al pietei continua sa creasca, chiar daca aceasta crestere va fi mai mica dupa 2007, companiile nu vor mai face fata", explica Mocanu.
Potrivit acesteia, un alt factor care a impulsionat piata salariala a fost aderarea la Uniunea Europeana.
Dincolo de toate aceste variabile, directroul de resurse umane al Coty este de parere ca cea mai sanatoasa abordare, atat din punct de vedere strategic, cat si in ceea ce priveste politica de retentie, este remunerarea angajatilor in functie de performanta. Exista, potrivit acesteia, cazuri in care salariul de pornire al unui angajat Coty s-a dublat in decurs de un an, ca urmare a evolutiei profesionale a acestuia. "Politica salariala din piata a fost usor agresiva in ultimii ani, cresterea salariilor accentuandu-se dupa integrarea Romaniei in Uniunea Europeana. In Coty Romania salariile sunt majorate in functie de performanta angajatului in primul rand si de nivelul pietei, tinand cont insa si de constrangerile date de buget", explica Mocanu politica salariala a companiei care a avut in 2006 afaceri de 12 milioane de euro.
In plus, exista o serie de alte modalitati de fidelizare care pot fi foarte efi-ciente pentru retinerea functiilor im-portante din companie. "Este insa oa-recum previzibil sa maresti salariile daca nu stii sa fidelizezi angajatii", men-tioneaza Gabriela Mocanu.
Intr-o piata tot mai competitiva, principalul obiectiv al companiei este sa descopere si sa formeze lideri, oameni de afaceri. "Pentru posturile libere, Coty sustine foarte mult promovarea candidatilor din interiorul companiei si ofera angajatilor posibilitatea de a avansa in interiorul structurii cat mai sus posibil, daca contextul este favorabil, pana la nivelul maxim la care sunt capabili sa ajunga", precizeaza ea.
Spre deosebire de alte segmente din mediul de afaceri autohton, unde deficitul de forta de munca specializata este acut, cum ar fi banking-ul sau IT-ul, industria bunurilor de larg consum sta mai bine la capitolul specialisti. "Noi am reusit sa identificam oameni bine pregatiti pe piata de FMCG (bunuri de larg consum - n.r.), inclusiv persoane tinere care intruneau abilitatile si talentul pe care il cautam la un moment dat", adauga Mocanu.
Problemele intampinate in procesul de recrutare al Coty Cosmetics Romania, care se realizeaza in interiorul companiei prin promovarea angajatilor existenti si in exterior prin recrutare directa sau prin firme specializate, s-au concentrat pe partea de entry-level si pe pozitiile de analist. "La nivel de entry-level intalnim frecvent asteptarile mari ale candidatilor, in timp ce nivelul de pregatire este redus, sau persoane care nu isi doresc o cariera la momentul respectiv. In ceea ce priveste pozitiile specializate, am intampinat dificultati in ceea ce priveste ocuparea pozitiilor de analist IT, analist financiar, analist logistic", mentioneaza managerul de resurse umane al Coty Cosmetics.
In intervalul 2006 - 2007, departamentul de resurse umane al Coty Cosmetics s-a concentrat pe implementarea unui program online de evaluare a performantei angajatilor. Performance Management Process (PMP) este un sistem care le permite angajatilor sa identifice modalitati prin care sa isi imbunatateasca performanta prin intermediul unui proces online de evaluare si a fost introdus in procesul de evaluare la nivelul intregului grup Coty incepand cu anul 2006. Astfel, angajatul are posibilitatea de a se autoevalua, de a-si stabili obiectivele si planul de dezvoltarea pentru anul urmator. In acelasi timp, odata cu introducerea acestui sistem, angajatii nu mai sunt evaluati doar de seful de departament. Evaluarea angajatului se realizeaza de catre seful direct, care, la randul sau, este evaluat de catre urmatorul nivel ierarhic, evaluarea nemaifiind doar responsabilitatea managerului de departament.
In cadrul Coty Cosmetics evaluarea angajatilor se realizeaza la finalul fiecarui an fiscal, insa etapele care trebuie parcurse in cadrul PMP se intind pe parcursul a catorva luni.
"Setul de competente care trebuie evaluat are la baza modelul de leadership Coty, care cuprinde opt competente necesare pentru a fi eligibil in companie. Pentru fiecare dintre aceste opt competente exista stabilite patru stadii de dezvoltare de la care se porneste in stabilirea programelor de training necesare pentru dezvoltarea profesionala a fiecarui angajat", explica managerul de resurse umane.
Prezenta pe piata locala a cosmeticelor si produselor de toaleta din 1997, Coty Cosmetics Romania si-a mentinut o structura de personal relativ stabila la nivel de middle si top management. In ultimii ani aceasta structura a cuprins aproximativ 50 de angajati. Daca numarul celor care ocupa pozitii de management a ramas relativ acelasi, cresterea structurii de personal a fost vizibila in randul colaboratorilor Coty Cosmetics Romania, care sunt in prezent aproape 150. "Numarul de angajati a crescut cu aproximativ 10% in acest an. Pentru anii urmatorii anticipam o crestere asemanatoare, in special in ceea ce priveste posturile de colaboratori de pe pozitii de baza", subliniaza Gabriela Mocanu.
Aceasta adauga ca 65% din numarul total de angajati ai grupului au intre patru si zece ani vechime in companie. Dintre acestia, 55% lucreaza in Coty Romania de peste cinci ani. Mocanu motiveaza aceasta situatie prin prisma faptului ca se acorda foarte mare atentie procesului de recrutare, in special cand aceasta se realizeaza in exterior.
"Businessul este foarte complex. Cautam oameni responsabili si cu initiativa, pentru ca odata incheiata perioada de proba de pe post esti pe picioarele tale si exista asteptari mari de la nivelul tau de performanta. In plus, experienta ne-a demonstrat ca un proces de recrutare si selectie realizat bine si cu atentie nu va produce erori in evolutia structurii de personal", explica Mocanu.In ceea ce priveste piata pe care compania activeaza, potrivit managerului de resurse umane, aceasta s-a dezvoltat foarte mult in ultimii ani si se dezvolta in continuare, atragand investitori din alte tari care vin in Romania pentru a castiga experienta pe o piata tot mai competitiva. "Piata cosmeticelor din Romania s-a dezvoltat intr-un ritm alert in ultimii ani. Exista insa companii mari la nivel mondial care nu sunt prezente pe piata locala de profil, dar care vor intra pe piata in curand", precizeaza Gabriela Mocanu.
Compania este prezenta pe piata cosmeticelor din Romania din 1997, ca reprezentanta locala a grupului american Coty Inc., si importa in prezent game ce apartin diviziei Coty la nivel mondial. Alaturi de aceasta, compania-mama cuprinde si Coty Prestige, care comercializeaza branduri premium si superpremium (Jennifer Lopez sau Calvin Klein), aduse pe piata locala de jucatori regionali. Printre brandurile importate de Coty Romania se numara marcile Adidas, Isabella Rosselini, Celine Dion, Kylie Minogue, Pierre Cardin, Miss Sporty sau Rimmel. Compania a incheiat anul trecut cu afaceri de 12 milioane de euro pe piata locala, in crestere cu 19% fata de anul precedent.

Cariera
2000 - in prezent: Coty Romania, manager resurse umane
1999 - 2000: Coty Romania, human resources consultant
1997 - 1999: DeVealle Personnel Services, account executive / account manager
1995 - 1997: Bencolor Farben GmbH, sales representative
1993 - 1995: Adesgo SA, referent import-export

Coty Cosmetics, pe scurt
Face parte din grupul american Coty Inc., prezent pe piata de FMCG din 30 de tari.
Coty Cosmetics Romania este unul dintre cei mai mari importatori de cosmetice si produse de toaleta de pe piata autohtona si lider pe piata locala de parfumuri.
Compania este prezenta pe piata din Romania din anul 1997, ca filiala locala a companiei Coty Inc.
Grupul Coty are birouri in peste 30 de tari si este prezent pe mai mult de 91 de piete. Grupul american are peste 8.500 de angajati la nivel mondial.
Reprezentanta locala a Coty Inc. a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de 12 milioane de euro, in crestere cu 19% fata de anul precedent.
Coty Inc. a inregistrat in 2007 vanzari de 3,3 miliarde de dolari (circa 2,25 mld. euro), cu 14% mai mult decat in 2006, potrivit datelor postate pe site-ul companiei. Din totalul vanzarilor inregistrate 68% apartin segmentului de parfumuri.
Coty Cosmetics Romania este importatorul marcilor Adidas, Isabella Rosselini, Celine Dion, Kylie Minogue, Pierre Cardin, Miss Sporty sau Rimmel.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO