Profesii

Florin Luca, director de resurse umane al BRD Groupe Societe Generale: in sistemul bancar, 90% din meserii pot fi facute de orice persoana

01.05.2006, 00:00 630

Multe din principiile care se aplica in tactica militara sunt la fel de valabile in business, spune directorul de resurse umane al BRD Groupe Societe Generale.

Concluzia la care a ajuns Florin Luca este aceea a unui om care a avut posibilitatea de a deprinde ambele genuri de tactici si, mai mult, de a studia indeaproape ambele fronturi.

Inainte de a intra in business si, mai departe, in HR, scolile militare prin care a trecut i-au oferit ocazia managerului sa deprinda comportamente si sa isi formeze competente care, spune el, l-au ajutat mai tarziu in cariera.

A constatat in timp ca principiile actiunilor de lupta sunt in mare aceleasi, atat pentru un general, cat si pentru un manager.

"Ma refer aici la concentrarea eforturilor, economia de forte si de mijloace sau la libertatea de actiune. Sunt principii care te ajuta sa ai succes in orice ai face", afirma el.

Spre exemplu, principiul libertatii de actiune trebuie respectat pentru ca terenul iti poate impune mai multe tipuri de conditii. In cazul mediului de business, acestea pot fi legate fie de contextul macroeconomic, fie de clientela sau de concurenta.

"Si nu in ultimul rand capacitatea de a anticipa. Cand te duci pe teren, ca ofiter, trebuie sa te gandesti cum poti sa iti surprinzi adversarul, pe de o parte, si, pe de alta, cum sa faci ca sa iti protejezi oamenii si sa iesi din lupta cu pierderi cat mai mici, ceea ce este valabil si pentru mediul de afaceri", adauga Luca.

A urmat cursurile Institutului Militar de Infanterie "Nicolae Balcescu" din Sibiu, dupa care a studiat in Franta la Ecole Speciale Militaire de Saint-Cyr, dar, dupa terminarea studiilor din Franta, oferta Ministerului Apararii Nationale nu a fost tocmai pe masura asteptarilor. Asa ca dupa o perioada "de facut de garda la inmormantari pe Soseaua Antiaeriana",

s-a reorientat catre sectorul privat. In World Trade Center a intrat intamplator, pentru ca la acel moment era cea mai moderna cladire din Bucuresti. A cerut o intalnire cu directorul general, a intrat in biroul acestuia si dupa 2-3 interviuri a fost angajat ca asistent al acestuia.

La WTC a invatat "bucataria businessului" si, dupa ce si-a atins maximul acolo, s-a hotarat sa isi trimita CV-ul si la BRD, exact la doua luni dupa ce Societe Generale preluase banca. A fost angajat, avand misiunea de a crea secretariatul general.

"Am invatat cum se integreaza o mare achizitie intr-un mare grup international, am pilotat listarea la Bursa si rebrandingul bancii. La resurse umane am ajuns intamplator, pentru ca acum trei ani de zile Patrick Gelin (n.r. - presedintele BRD SocGen) mi-a spus ca are o problema pe aceasta parte si ca doreste sa o rezolve repede", isi aminteste Luca.

Nevoia practica, precizeaza el, era aceea de a crea o noua structura care sa se ocupe de oameni, nu de hartii.

Luca spune ca una din directiile pe care departamentul de resurse umane

le-a urmat a fost aceea a reconversiei si mobilitatii profesionale, ca raspuns la multe dintre problemele care s-au ivit

de-a lungul timpului si pe care piata muncii le naste si in prezent.

"Cautam oameni care sa fie dispusi in permanenta sa faca schimbari. Au o meserie, o vor practica doi sau trei ani, insa dupa aceea poate ca le vom cere sa faca ceva cu totul diferit", explica managerul.

El precizeaza ca, in perioada august 2004-2005, in BRD SocGen au fost reconvertite din punct de vedere profesional in jur de 1.000 de persoane. Spre exemplu, spune Luca, persoane care aveau responsabilitati administrative de back-office au fost reorientate catre functii comerciale, proces care a implicat, fireste, intai evaluarea si apoi formarea acestora.

"In sistemul bancar, 90% din meserii pot fi facute de orice persoana care este dinamica si care are capacitatea de a se adapta si dorinta de a promova. O persoana care vinde bine cravate poate avea la fel de bine succes ca operator

intr-un ghiseu BRD", crede managerul.

Insa reconversia profesionala nu este un proces tocmai simplu, pentru ca "omul, prin natura sa, se opune schimbarii". De aceea implicarea managerilor si realizarea unui dialog deschis sunt puncte esentiale in agenda. Dialogul este si solutia pentru aplanarea conflictelor si nu implica si identitatea salariatilor care sunt, eventual, nemultumiti de comportamentele sefilor.

"Daca nu se mai poate altfel, organizez o intalnire in trei si nu las cele doua persoane sa iasa din birou pana nu se rezolva situatia. E o problema de management de baza - in momentul in care spui lucrurilor pe nume, trei sferturi din problema s-au rezolvat", explica Luca.

Cu toate acestea, adauga el, a intalnit si cazuri in care sefii spuneau ca nu sunt multumiti de oamenii lor si ca nu ii mai doreau in echipa, insa nu aveau curajul sa le spuna in fata ca nu sunt buni. Aici trebuie sa intervina departamentul de HR, care ii aduce pe cei doi "tete-a-tete", pentru a clarifica problema.

Comportamentele, crede managerul, sunt mult mai importante decat competentele tehnice, pentru ca poti sa ai persoane extrem de competente din punct de vedere tehnic, insa daca raman inchise "intr-o colivie", rezultatele sunt tot zero.

Luca spune ca redefinirea notiunii de competenta in interiorul bancii a daramat multe din vechile precepte conform carora este suficient sa treci printr-o facultate sau sa citesti teancuri de carti ca sa fii competent. "Competenta" este acum o suma a cunostintelor specifice meseriei, a abilitatilor de a le aplica si a insusirii comportamentelor care duc catre rezultate.

"Exista persoane cu doctorat care se regasesc la acelasi nivel cu persoane care au studii medii, tocmai pentru ca nu au reusit sa trateze corect problema competentei", afirma managerul.

El recunoaste ca diploma este totusi o poarta de intrare, insa adauga ca dupa intrarea in companie se asteapta in primul rand obtinerea rezultatelor.

Florin Luca vede directia de resurse ca pe o companie in sine, la fel de orientata catre client la fel ca oricare alta. In acest caz, clientul este, fireste, angajatul.

Astfel, compania-directie are un serviciu de marketing, alcatuit din persoane care lucreaza pe dezvoltare si fac studii de salarizare si diagnoze organizationale. Acestia sunt cei de la "compensatii si beneficii", care piloteaza proiectele de HR.

Urmatorul serviciu este cel comercial, in care se regasesc consultantii de resurse umane. Ei au un "portofoliu de clienti", adica supervizeaza partea de HR a anumitor zone geografice in care este localizat businessul.

Productia este reprezentata de cei care se ocupa de partea de recrutari, de formare profesionala, de partea administrativa, de salarizare si de problemele sociale.

"Departamentul financiar este cel care se ocupa cu controlul de gestiune a cheltuielilor cu personalul, care la noi se ridica la 100 mil. euro anual, si de partea de contabilitate pentru salarizare", afirma Luca.

El mentioneaza ca pe piata a inceput sa se simta un deficit de specialisti, fapt care face ca banca sa foloseasca toate metodele pentru a isi asigura forta de munca necesara, din ce in ce mai mare, o data cu nevoile de extindere ale afacerii. Se foloseste atat recrutarea si formarea tinerilor, cat si atragerea specialistilor din piata, de la concurenta.

"Este din ce in ce mai dificil sa gasim manageri de calitate si specialisti, oameni buni de vanzari, informaticieni, controlori de risc sau controlori de gestiune", precizeaza Luca.



Cariera

2003-prezent: director de resurse umane, BRD Groupe Societe Generale

1999-2003: secretar general, BRD Groupe Societe Generale

1996-1999: asistent director general, World Trade Center Bucuresti

1995-1996: ofiter in cadrul Ministerului Apararii Nationale

1992-1995: Ecole Speciale Militaire de Saint-Cyr (Franta), filiera "Finante Publice"

1990-1993: Institutul Militar de Infanterie "Nicolae Balcesu", Sibiu



Licentiat in istorie, master in dreptul afacerilor, Universitatea Paris I Sorbonne.

liviu.alexandrescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO