Profesii

Fara translator la masa negocierilor

18.10.2004, 00:00 17

Una dintre povestirile mele preferate are ca personaj principal un prieten, om de afaceri, cu propria lui companie. Este tipul de om de afaceri extrem de jovial, prietenos cu angajatii, tot timpul cu un plan nou in minte pe care sa-l impartaseasca partenerilor din strainatate. Din strainatate inseamna, ati ghicit, nevorbitori de dulcea limba romaneasca. Dar nici el nu s-a straduit niciodata prea mult cu engleza (mai ales), franceza sau germana, pentru ca teoria lui a fost intotdeauna ca a invata o limba straina este un moft. Oricine se uita la televizor, se viruseaza cu cinematografia americana, dar pentru business...Engleza o vorbeste, ce-i drept, cel mai bine, dar nu atat de bine incat sa poata purta o conversatie de afaceri. Asa ca a-i explica unui partener din Elvetia ca o buna investitie imobiliara ar fi niste case in zona Otopeni a devenit o aventura; bietul om a ramas pana in ziua de azi cu impresia ca a fost pus sa investeasca in niste cutii (sau poate cazuri!) aproape de aeroport - cuvantul " cases " din engleza (tradus cutii sau cazuri) reprezinta pentru prietenul meu traducerea fidela a cuvantului romanesc " case ".


Daca plasam personajul povestirii noastre intr-o companie mare, cu angajati si/sau parteneri straini, si ne gandim la consecintele pe care astfel de situatii le-ar avea asupra intregii activitati a companiei, interne si externe, moftul devine, in mod evident, necesitate. Atat pentru angajator, cat si pentru angajat. Ba mai mult, beneficiile cursurilor de limbi straine de afaceri inseamna manageri cu zambetul pe buze si angajati increzatori in propriile forte.


Nu cred ca este scopul articolului de fata altul decat ridicarea unei probleme si exprimarea unor posibile solutii ce vin din practica personala. Bazandu-ma pe experienta mea de pana acum, doua sunt unghiurile esentiale din care se poate aborda o astfel de problema: cel al companiei si cel al angajatului care beneficiaza sau nu de training profesionist pentru dezvoltarea abilitatilor de comunicare intr-o limba straina cu aplicabilitate in business-ul practicat.


Perspectiva organizatiei


1. Comunicare mai buna


Reusita comunicarii intre angajatii romani si straini este esentiala pentru asigurarea unui climat propice dezvoltarii si evolutiei unei companii. Orice siuatie de comunicare esuata este o veriga slaba in lantul care mentine intregul mecanism intern in miscare. Lipsa unui limbaj comun cauzeaza frustrari de ambele parti, incetineste adaptarea persoanelor nou venite in Romania sau in companie si intarzie luarea sau impiedica aplicarea unor decizii importante.


2.Cresterea eficientei de lucru in cadrul echipelor cross-cultural


Pasul urmator organizarii de astfel de cursuri este standardizarea comunicarii interne in cadrul companiilor multinationale-de cate ori bariera lingvistica nu creeaza greutati si dureri de cap in intelegerea rapoartelor, documentelor interne si notelor informative? Multe companii dezvolta programe in care sunt implicati angajati din tari diferite care au nevoie de comunicare, sincronizare si abordare unitara a proiectelor. Comunicarea intre acestia trebuie sa fie in aceeasi limba pentru a putea avea aceleasi instrumente in cadrul grupului. Aceasta standardizare duce la o coeziune mai buna si creeaza un mediu unitar de comunicare, ceea ce inseamna eficientizarea lucrului in cadrul echipelor cross-cultural.


3. Relationarea cu partenerii externi


In ceea ce priveste relatia cu clientii externi, comunicarea nemijlocita si neechivoca este un element cheie al succesului. Cu catva timp in urma am primit un telefon de la o persoana fericita si recunoscatoare ca datorita participarii la un curs de limbi straine de afaceri s-a sitit confortabil pentru prima data pe parcursul intregii intalniri cu un partener strain ; a fost capabila sa-si exprime coerent ideile si sa-si intareasca argumentatia, intalnirea finalizandu-se mai repede ca niciodata.


4. Accesul la informatie relevanta


Si prin asta inteleg cele mai bune practici (" best practices", intelegerea modului de desfasurare a afacerii (" business acumen "), in cadrul retelelor internationale


Important este si accesul direct si rapid la noutatile din domeniu, diseminarea mai usoara a informatiilor si a practicilor de ultima ora in interiorul retelelor multinationale, ceea ce atrage dupa sine si o reducere a costurilor; mai mult, angajatii capata o imagine de ansamblu a mediului actual de afaceri, relationand mai bine si luand decizii pertinente.


5. Customer service eficient pentru clientii straini


Intelegerea mai buna a mentalitatii clientilor straini si comunicarea directa cu ei faciliteaza satisfacerea nevoilor si crearea unei relatii stranse, benefice si de perspectiva. Mentinerea relatiei cu un partener strain este mult usurata prin folosirea unui limbaj de afaceri familiar respectivului partener.



6. Motivarea angajatilor



Organizarea unui curs de limbi straine pentru afaceri este un factor puternic motivant. Angajatii care pot folosi cu usurinta si cu succes o limba straina sunt mai implicati, au initiativa si apreciaza deschiderea si efortul companiei.



Perspectiva participantului



1. Integrarea in cadrul organizatiilor multinationale - Cu totii ne aducem aminte de perioada de inceput de la serviciu, cand totul era nou, dificil, contam mult pe colegi chiar si in situatii de rutina. Lucrurile s-au schimbat in bine intr-un timp mult mai scurt decat ne-am fi asteptat ; insa, in cazul companiilor multinationale, cand exista si obstacolul limbii in comunicarea interna, etapa de adaptare in noua organizatie poate genera disconfort, stres si nesiguranta si se poate prelungi la nesfarsit, devenind permanenta.



2. Cresterea increderii in sine prin usurinta comunicarii intr-o limba straina de folosinta mare in cadrul organizatiei. A te face inteles, a comunica in mod convingator si a raspunde rapid cerintelor formulate in limba straina uzitata de companie ofera angajatului incredere in sine si intareste rolul sau in cadrul companiei.Cand compania organizeaza un curs de limbi straine de afaceri inseamna ca are incredere ca va exista o recuperare a investitiei, deci angajatului i se recunoaste valoarea pe care i-o atribuie organizatia din care face parte si va oferi, la randul sau, disponibilitate crescuta in slujba companiei.



3. Construirea unei baze pentru cariera si posibilitatea avansarii - Nu de putine ori nevoia angajatului de a urma un curs de limbi straine de afaceri vine din imposibilitatea avansarii in alta pozitie, pentru ca acea pozitie implica folosirea zi de zi, la un nivel ridicat si in toate aspectele afacerii a unui astfel de limbaj de comunicare. De asemenea, schimbarea serviciului este conditionata de multe ori de cunoasterea unei limbi straine-daca deschidem un ziar aproape toate anunturile din rubricile de profil specifica la cerintele postului cunoasterea la un nivel cel putin mediu a unei limbi straine.



4. Comunicarea eficienta cu partenerii straini din cadrul aceleiasi companii si cu partenerii externi - Parteneriatele viabile atat in interiorul organizatiei, cat si cu clientii externi, functioneaza ca un catalizator pentru activitatea angajatului, eficientizand-o si dezvoltand-o prin facilitarea socializarii.



5. Comunicarea in interes personal : calatorii, acces la literatura in limbi straine, presa de specialitate - Nu in ultimul rand are de castigat angajatul pe plan personal : bagajele vor fi mai usoare in vacantele petrecute in strainatate, suvenirurile luand locul ghidurilor masive de conversatie, iar gestica si limbajul semnelor epuizante vor lasa locul dialogului. In acelasi timp o buna cunoastere a unei limbi straine ofera acces direct la literatura de specialitate, ziare, reviste, emisiuni TV, toate mijloacele de permanenta informare care adauga plus valoare unui bun profesionist.



Comunicarea de afaceri in limbi straine...aparent un simplu proces de invatare...de fapt, dupa cum stau dovada beneficiile enumerate mai sus, o investitie necesara pentru orice organizatie, care va da roade la nivelul comunicarii interne, relatiei cu partenerii externi, eficientei lucrului in echipa, competitivitatii, motivarii si cresterii increderii in sine a angajatului.



Sper ca si prietenul de care va povesteam la inceputul articolului il citeste, pentru ca sunt convinsa ca mai sunt multi parteneri din strainatate carora sa le propuna investitii bune pe piata din Romania!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO