Profesii

Era lui Carlos Ghosn, patriarhului alianţei Renault-Nissan-Mitsubishi, se apropie de sfârşit. Cine va fi succesorul? Cine va supraveghea operaţiunile Dacia, afacerea care a adus creşterea grupului francez?

Era lui Carlos Ghosn, patriarhului alianţei...

Autor: Ştefan Stan

21.12.2017, 11:35 53767

A venit timpul marilor schimbări la Renault. În timp ce mandatul de CEO al lui Carlos Ghosn în fruntea concernului gigant Renault-Nissan-Mitsubishi se încheie în luna mai, la numai câteva săptămâni după ce împlineşte 64 de ani, în spatele cortinei compania deja a început să îi caute un succesor. Peţitorii ar trebui să fie numiţi boardului până în februarie, aşa că acţionarii trebuie să îşi anunţe preferinţele la următoarea adunare generală. Cine va veni după Carlos Ghosn va moşteni un imperiu într-o stare extraordinar de bună: Renault va anunţa în februarie din nou vânzări record şi volume la maximul ultimilor decenii, scrie Les Echos. 

Carlos Ghosn va prelua nivelul operaţional din Renault. El ar putea împărţi rolul de CEO, pentru a păstra preşedinţia companiei, cum a făcut în cadrul Nissan în urmă cu câteva luni. În orice caz, presa franceză scrie că îşi va păstra un rol activ în cadrul companiei. ”Şeful alianţei Renault-Nissan-Mitsubishi trebuie să fie un oficial de la Renault”, spune un grup restrâns, citat de LesEchos. Totuşi, căutarea unei ”păsări rare”, care să-l înlocuiască nu va fi pe faţă. Termenii ecuaţiei sunt complecşi, la fel ca procesul de luare a deciziei, într-un grup monitorizat de aproape de stat, care încă deţine 15% din capital. 

La Renault, oficialii par clar în favoarea unei promovări interne. ”Ar fi dificil să promovăm pe cineva din exterior. Ar trebui să fie cineva excepţional”, a spus un prieten apropiat al lui Ghosn. Deja există o listă de nume care circulă pentru înlocuitori. Pe listă îl putem găsi pe Thierry Bollore, care a intrat în Renault în 2012, care în prezent ocupă poziţia de director de competitivitate, şi este deja numărul doi în companie. Sunt alţii care îl favorizează pe Thierry Koskas, directorl comercial, sau pe germanul Stefan Muller, directorul delegat pentru performanţă. Totuşi, persoana care va fi numită în fruntea Renault trebuie să fie acceptată şi de aliaţii japonezi.

De asemenea, pe listă sunt şi trei foşti veterani ai Renault, dar care nu par să le facă cu ochiul factorilor de decizie: Didier Leroy, în prezent numărul doi din cadrul Toyota, Carlos Tavares, noul şef al PSA, şi Patrik Pelata, care în prezent lucrează tot pentru Renault, printr-un parteneriat. În final, rămâne pe masă şi soluţia unui om din exterior. Numele Fabrice Bregier este o ipoteză credibilă, după ce şi-a anunţat plecarea din cadrul Airbus. 

Carlos Ghosn, 63 de ani, este preşedinte şi CEO al alianţei Renault-Nissan şi unul dintre cei mai puternici executivi din industria auto mondială.

Ghosn este de asemenea şi preşedintele Mitsubishi Motors. După ce a restructurat radical Renault şi a reîntors compania la profit la sfârşitul anilor 90, el a început să fie cunoscut în Franţa drept ”Le cost Killer”. La începutul anilor 2000, el a orchestrat una dintre cele mai agresive campanii de restrângere a operaţiunilor din industria auto şi a salvat Nissan de la faliment, motiv pentru care a fost numit de revista Fortune în 2002 ”Omul Anului” în ediţia asiatică. Lui Ghosn i-a fost oferită conducerea a două companii gigant, General Motors şi Ford. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO