Profesii

Directorii de HR n-ar trebui sa trimita la training angajatii prea incarcati

19.07.2009, 13:44 86

"Intr-o astfel de situatie, angajatii vad cursul de formare ca pe un blocaj pentru ca nu se pot ocupa de obiectivele urgente si de ceea ce se intampla zilnic la serviciu. Din acest motiv, deschiderea fata de ce se intampla in cadrul cursului este foarte scazuta pentru ca angajatii se gandesc in continuare la ceea ce a ramas neterminat la birou", spune Christian Pauls, country reprezentative Eagle's Flight Central Europe la Viena, companie canadiana care furnizeaza servicii de training si care este reprezentata pe plan local de grupul Trend Consult.

Traininguri bune, dar fara impact
Pauls, care este consultant LTSI (Learning Transfer Inventory System, sistem de inventariere a transferului de cunostinte in practica), instrument care masoara eficienta programelor de training, se refera la rezultatele partiale ale unui studiu despre problemele de aplicare ale programelor de training cu 230 de participanti din zece organizatii.
Potrivit cercetarii, succesul unui training depinde in mare masura si de ceea ce ii motiveaza pe participanti.
"Poti sa ai un training foarte bun, cu un trainer excelent, dar care sa nu aiba niciun impact. De ce? Una dintre problemele foarte mari care pot sa apara este faptul ca participantii nu vad cum i-ar putea ajuta un training, nu vad cum se leaga trainingul de obiectivele organizationale", explica Pauls.
In ciuda acestui lucru, multi dintre angajati nu refuza participarea la un program de training pentru ca sunt de parere ca au un atu in plus in CV, in eventualitatea in care s-ar angaja la o alta companie.
Pe de alta parte, o bariera semnificativa in fiecare organizatie este rezistenta la schimbare.
"Este foarte greu pentru angajati sa schimbe modul in care lucreaza pentru ca exista riscul de a fi penalizati de catre ce-i care ii supervizeaza. Spre exemplu, daca avem o echipa de vanzari care schimba modul in care vinde produsele sau cum abordeaza clientii, managerii nu vor fi intotdeauna de acord, prea putini sustinand schimbarile", apreciaza Pauls.
Toate aceste lucruri pornesc de la abordarea pe care o are compania fata de training. Astfel de programe nu au prea mult sens daca nu sunt integrate in strategia companiei, daca nu sunt comunicate catre angajati sau daca managerii nu le sustin.
"Este foarte importanta abordarea globala a trainingului. Cei care se ocupa de planul de training ar trebui sa aiba idee unde va fi compania peste trei sau cinci ani si ce poate fi facut pentru a atinge acele obiective, cum ajuta trainingul si cum poate fi aplicat", Pauls.
Consultantul LTSI atrage atentia asupra faptului ca poate exista un trainer foarte bun, care este un bun entertainer, insa angajatii vor fi multumiti doar in ziua respectiva, fara sa aiba ulterior si rezultate in cadrul jobului.
Pentru a se asigura de succesul unui program de training, companiile ar trebui sa aleaga cu mai mare atentie participantii, dintre cei care sunt mai deschisi la schimbare.
"Managerii se pot uita la oamenii care sunt mai deschisi catre lucruri noi si sa-i transforme intr-un fel de promotor. Daca acestia ar aplica ceea ce invata la training si ar povesti si persoanelor mai putin receptive, ar putea sa-i influenteze si pe ceilalti", crede Pauls.

Piata de training, de 10 ori mai mica decat in Austria
In ceea ce priveste diferentele dintre piata austriaca de training, care valoreaza aproximativ 3 miliarde de euro, si piata locala, care variaza in jurul a 30 - 40 mil. euro, Pauls spune ca exista inca o lipsa de implicare a directorilor de resurse umane in ceea ce priveste formarea angajatilor.
"In Austria vorbim de o disciplina care s-a format timp de 20 de ani, aici piata este inca in formare si sunt multe companii in care HR-ul nu are o functie de dezvoltare, ci mai mult de administrare de personal", explica consultantul.
Astfel de lucruri se pot observa cel mai bine in cadrul intalnirilor de vanzari. La noi, foarte rar se pune intrebarea "cum putem sa ne asiguram ca programul de training va fi aplicat", spre deosebire de mediul austriac, unde companiile au deja proceduri stabilite in vederea aplicarii cunostintelor dobandite in urma unui curs. Mai mult decat atat, managerii au un rol important in motivarea angajatilor, acordandu-le ajutor in procesul de transfer al cunostintelor dobandite in sala de curs catre locul de munca.
Chiar daca majoritatea companiilor locale investesc in training pentru ca vor sa aiba rezultate, in cazul acestora lipsesc structurile pentru a sustine rezultatele sau pentru a le masura. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO