Profesii

Din ce fac bani trainerii anul acesta

Din ce fac bani trainerii anul acesta
08.02.2009, 16:43 89

Trainingul - o piata nu foarte mare, cu o valoare de 40 si 50 mil. euro, dar extrem de importanta pentru un segment-cheie al businessurilor, respectiv dezvoltarea angajatilor si nu in ultimul rand o afacere foarte profitabila - a intrat intr-o stare de letargie la sfarsitul anului trecut. Multi dintre trainerii cu experienta spuneau in luna decembrie, mai mult sau mai putin oficial, ca in 2009 ar putea fi "cel mai prost inceput de an de cand isi amintesc". Toamna si iarna, perioade in care se semnau contracte de sute de mii de euro, au fost suspect de linistite. "In perioada octombrie - decembrie, alteori extrem de alerta, a fost foarte multa liniste. Ne intrebam daca oamenii pe care ii stiam mai sunt in viata, parca eram intr-un film thriller", spune Diana Rosetka, noul general manager al companiei de consultanta in resurse umane United Business Development (UBD), companie care cuprinde trei divizii: Achieve Global - training, Kepner - Tregoe - consultanta si instruire si ROI Institute - cercetare, benchmnarking si consultanta.

Criza financiara a inceput sa se resimta pe piata locala in ultimul trimestru al anului trecut si a afectat activitatea multor companii, care in incercarea de a reduce nivelul costurilor au taiat bugetele de training. "Au fost clientii cu care trebuia sa semnam contracte, dar nu s-a finalizat nimic. Din aceasta cauza, am reusit sa semnam contracte care ne acopera doar 20% din businessul propus pentru 2009", spune Rosetka.
Efectele crizei financiare au lovit nu doar in activitatea Achieve Global, ci in toata piata de training. Furnizorii de training se confrunta cu intarzieri de plati, iar unii clienti au amanat semnarea de contracte pentru 2009.
In consecinta, furnizorii de servicii de formare profesionala au inceput deja sa ia in calcul un "worst case scenario" in cazul in care afacerile lor vor fi lovite in plin de criza. "Ne-am gandit deja la anumite masuri pe care le vom lua in cazul in care afacerile noastre vor scadea cu 10, 20 sau 40 de procente", afirma Catalin Ionescu, presedintele companiei de training si consultanta Codecs. "Orice perioada de criza e buna pentru ca te ajuta sa regandesti businessul si sa vezi cum poti sa remediezi ce nu merge bine. Deja am devenit mai chibzuiti cu felul in care ne cheltuim banii", subliniaza Ionescu. Pentru a trece mai usor peste criza, compania vrea sa lanseze in 2009 noi produse si sa rebranduiasca altele deja existente. "Vom investi masiv in marketing, pentru ca orice business care vrea sa aiba un viitor trebuie sa aloce bani in aceasta directie", spune Ionescu, de la Codecs, care a raportat afaceri de 5 milioane de euro anul trecut.
 
Miza pe fonduri europene
Reprezentantii Ascendis Consulting, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata locala de training, sunt si mai optimisti. Dupa ce au raportat in 2008 afaceri de 4,3 mil. euro, cu 43% mai mare fata de rezultatele din 2007, peste estimari, vad cresteri si in acest an. Principalul motor pentru piata de training in 2009 in viziunea Ascendis? Fondurile europene.
"Consideram ca piata de training din Romania ar putea avea un an exceptional in 2009, contrar cursului economiei, cu acea conditie de a fi lansate cat mai repede de catre Ministerul Muncii schemele de ajutor de stat pentru formare, destinate companiilor interesate sa isi instruiasca angajatii proprii", spune Andrei Gosu, director general al Ascendis Consulting.
Romania are la dispozitie fonduri europene in valoare de peste 4,2 miliarde de euro pana in 2012.
Cate companii de training, atatea strategii pentru acest an. Octavian Pantis, managing director al TMI Training and Consulting, spre exemplu, a programat deja mai multe key-note speech-uri decat in intreg anul 2008, pentru diverse conferinte si intalniri mari ale clientilor nostri.
"Domina cursurile pentru manageri in acest an. Cand marea e linistita, oricine poate conduce o corabie, dar cand e furtuna, se vede stofa capitanului si a echipajului. Iar acum e furtuna mare, cum n-a mai fost de foarte mult timp, iar companiile cu middle-manageri in contra-timp au probleme", spune Pantis.
El spune ca nu doar managementul este important in acest an si in perioade de criza, ci toti angajatii. De asemenea, este important ca toti angajatii sa se comporte ca si cum compania ar fi a lor: sa economiseasca bani unde pot, sa-si serveasca bine clientii, sa vada ce poate fi optimizat si sa faca ceva in privinta asta. "Astfel de comportamente pot fi provocate printr-un training potrivit."
Licitatiile mari, posibil colac de slavare
Licitatiile mari pe proiecte de training sunt in centrul atentiei si in acest an, dar reprezinta si o felie de piata din care "musca" de obicei furnizorii mari de programe de formare profesionala, dat fiind ca implica resurse consistente. Inceputul anilor 2000 a adus si primele mari licitatii - respectiv proiecte complexe de formare profesionala, de lunga durata si care implica un volum mare de angajati - iar acestea au devenit apoi traditionale. Viorel Panaite, partener al companiei Human Invest, un alt jucator reprezentativ de pe piata locala de training, spune ca, in general, in fiecare an 5 - 6 licitatii mari atrag principalii furnizori de training.
"In ciuda crizei economice, 4 - 5 licitatii mari sunt in plin proces de derulare. Cu bugete estimate la cateva milioane de euro, as putea spune ca sunt in centrul atentiei in aceasta perioada. Chiar si castigarea unei parti a uneia dintre ele va ajuta furnizorul respectiv sa treaca mai optimist prin 2009", spune Panaite.
Desi sunt extrem de relevante pentru cifra de afaceri, este sanatos ca astfel de proiecte mari sa nu insemne mai mult de 50% din cifra de afaceri planificata a unei companii de training, pentru ca ar creste vulnerabilitatea si riscul asumat, in cazul unei incetari neasteptate a contractului.
TMI este implicata in prezent in doua licitatii "marisoare". Avantajul unor astfel de proiecte este ca asigura un "grad de ocupare" bun pentru un furnizor de training, dar pot fi si greu de dus la capat, pentru ca blocheaza intr-un singur loc resursele firmei, generand o oarecare dependenta de acel client si neputand satisface pe deplin cererile altor clienti. La TMI, in ultimii 5 ani, niciun proiect singular n-a avut o pondere mai mare de 14% din cifra de afaceri. "Iar tariful la astfel de proiecte este si el destul de mic. Chiar daca am demonstrat ca putem implementa bine un proiect mare si ar fi ciudat sa spun ca nu ni le dorim, ne straduim sa fim atenti la toate aspectele inainte sa facem oferta finala", explica Pantis.
In piata de training locala, licitatiile mari incep de la aproximativ 100.000 de euro si pot depasi un milion de euro, ceea ce inseamna ca miza este foarte mare. "Au fost cazuri in care o companie a castigat licitatii care au fost in jurul a doua milioane de euro. Astfel de proiecte se intind insa pe parcursul a 2 - 3 ani si trebuie sa primeasca o atentie totala. Altfel, un alt furnizor ar putea sa faca dovada unor solutii de calitate superioara si clientul sa renunte in timpul proiectului la primul castigator - lucru care de altfel s-a si intamplat", dupa cum spune Panaite de la Human Invest, cu afaceri de 1,4 mil. euro in 2008 si o profitabilitate de 8%. Estimarile pentru 2009 vizeaza atingerea aceleiasi cifre de afaceri si o profitabilitate de 14%.
Sunt 5 - 6 companii care sunt frecvent invitate la licitatiile de anvergura. Spre exemplu, in zona de dezvoltare a abilitatilor manageriale si de leadership, in cea de abilitati interpersonale si productivitate individuala, Panaite spune ca in ultimii doi-trei ani s-a intalnit cel mai frecvent la astfel de licitatii cu Ascendis, AchieveGlobal, TMI si Trend Consult.
Consistente financiar, proiectele mai implica si o serie de riscuri. Odata castigata o licitatie, implementarea poate fi amanata de catre compania-client la putin timp dupa lansare, uneori pe termen nelimitat.
Panaite isi aminteste de o situatie in care o echipa de traineri de la Human Invest era in drum spre o locatie din provincie si a fost intoarsa din drum, dupa ce au fost sunati de compania care anula trainingul, ca urmare a faptului ca proiectul fusese taiat din buget intr-o sedinta de board care avusese loc in ziua respectiva.
Cu toate acestea, contractele mari pot actiona ca un fel de colac de salvare pentru furnizorii de training in 2009, in special pentru companiile care si-au crescut mult numarul de traineri si acum au dificultati in a-i tine ocupati.
 
E-learning si traininguri virtuale
Asemenea evolutiei altor sectoare, cum ar fi cel imobiliar sau cel auto, trainingul a fost ajutat in anii trecuti de cererea foarte mare de programe de pe piata. Banii se faceau foarte usor, iar piata de training a beneficiat de o infuzie importanta de capital.
"Pana acum produsele se cumparau, nu se vindeau, pe fondul unei cereri ridicate. Anul acesta,va rezista doar cine va putea sa vanda cat mai bine", spune Diana Rosetka. UBD a realizat o cifra de afaceri de 1,8 milioane de euro in 2008 si un profit de 300.000 de euro, desi in toamna anului trecut estima ca va trece de afaceri de 2 milioane de euro.
"Vom lucra la optimizarea costurilor si speram sa ne crestem profitabilitatea, chiar daca businessul va fi la fel ca in 2008. Sfarsitul anului trecut ne-a creat destule probleme. Pentru a putea evita o situatie rea in 2009, ne gandim la tot felul de alternative, cum ar fi implementarea unor solutii de e-learning sau chiar oferirea de traininguri virtuale, ceva in genul jocului Second Life (care transpune lumea reala intr-un spatiu virtual - n.r.)", afirma Rosetka.
Trainerii nu vor mai creste tarifele in acest an, in incercarea de a-si pastra clientii. In 2008, companiile au platit, in medie, 1.500 - 2.000 de euro/training, dar au fost cazuri in care anumite programe de formare profesionala au ajuns si la 5.000 de euro. "Cred ca vom asista la discounturi mai generoase anul acesta, de pana la 35%. In cazul firmelor specializate si care au nume pe piata insa nu va exista o reducere a tarifelor, dar consider ca nu vor avea loc nici cresteri de preturi", spune Adrian Florea, managing partner la grupul de firme Trend Consult, unul dintre jucatorii importanti de pe piata de training, cu afaceri de 1,1 milioane de euro in 2008.
Nici Trend Consult nu exclude oferirea de traininguri virtuale. "Daca situatia va fi dificila, pentru a avea costuri cat mai mici, am putea tine traininguri doar pe internet, astfel incat oamenii sa nu mai fie nevoiti sa se deplaseze prin tara pentru cursuri", afirma Florea. El mentioneaza ca spre deosebire de inceputul lui 2008, exista cu 60% mai multe discutii pentru semnarea de noi contracte la inceputul acestui an. Totusi, pana acum grupul de firme a semnat cu 30% mai putine contracte decat semnase in aceeasi perioada a anului trecut. In acest context, Florea se fereste sa faca estimari pentru cifra de afaceri pe anul acesta. "Asteptam sa treaca primul trimestru, pentru ca multi dintre clienti au amanat discutiile pana atunci. De aceea, nu stiu ce anume s-ar putea inampla anul acesta", afirma el.
Si Corporate Dynamics International mizeaza in 2009 pe online. Pentru ca exista incertitudini in privinta rezultatelor financiare din acest an, compania s-a pregatit pentru criza financiara inca de anul trecut, prin lansarea a doua platforme de e-learning. "Cu ajutorul celor doua platforme de e-learning, care au necesitat o investitie de 100.000 de euro, ne-am pregatit practic de criza. Pe langa dezvoltarea acestui sector de activitate, avem un portofoliu diversificat de servicii care curprinde training si coaching", subliniaza Decebal Leonard Marin, managing partner al firmei de training si consultanta organizationala Corporate Dynamics International, cu afaceri de 700.000 de euro in 2008.
Prin intermediul e-learningului, companiile care nu vor sa-si trimita angajatii pentru doua zile la un training clasic au posibilitatea de a achizitiona un user si o parola pentru salariati, iar acestia au parte de o pregatire profesionala derulata exclusiv online.
"Prin folosirea e-learningului, o companie obtine aceleasi rezultate ca in cazul in care angajatii ar fi participat la un training clasic, dar reuseste sa salveze intre 25% si 49% din buget", spune reprezentantul firmei de training. Reducerea de costuri apare pentru ca in cazul e-learningului, angajatorul nu mai trebuie sa cheltuiasca bani pentru transportul si cazarea salariatilor. Dezavantajele e-learningului ar putea fi lipsa contactului dintre salariat si trainer, dar si incapacitatea angajatului de a folosi un sistem informatic. "Lipsa contactului dintre trainer si angajat poate fi anulata daca se foloseste un program de formare profesionala care implica atat un trainer clasic, cat si e-learning", spune managing partnerul firmei de training.
Corporate Dynamics spera ca anul viitor mare parte din afaceri sa provina de pe urma e-learningului, chiar daca gradul de cunoastere a acestui mod de invatare in Romania este foarte mic. "Oamenii nu stiu ce inseamna e-learning, iar multi dintre ei asociaza aceasta notiune cu postarea unui articol pe un blog, de exemplu. Anumite probleme pot aparea in cazul angajatilor de peste 35 de ani care sunt mai putin familizarizati cu internetul decat cei mai tineri", afirma reprezentantul firmei de training.
Cu siguranta ca 2009 va aduce o triere a companiilor de training in functie de doua criterii esentiale: pret si calitate. Este putin probabil ca o companie sa vrea sa mai investeasca bani in sesiuni de training mediocre sau fara valoare.
Sfarsitul lui 2008 parea sa anunte un inceput destul de trist pentru piata de training in 2009. Lucrurile nu sunt insa atat de negre pe cat pareau in urma cu doua luni si piata poate lua prin surpindere in mod placut firmele de training. Cuvantul de ordine trebuie sa fie in acest an flexibilitatea, cum ar fi de exemplu identificarea de solutii pentru clientii care vor sa faca training, dar au dificultati temporare cu bugetul.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO