Profesii

Diana Ghita: Penuria de middle manageri, "suferinta" multinationalelor

Diana Ghita: Penuria de middle manageri, "suferinta" multinationalelor

Diana Ghita, director de resurse umane al Brau Union

21.08.2006, 21:57 322

Una din modalitatile de fidelizare a angajatilor unei companii se realizeaza prin facilitarea cunoasterii businessului de catre acestia si prin implicarea lor in afacerea propriu-zisa, crede Diana Ghita, directorul de resurse umane al Brau Union Romania.
"Stimularea spiritului creativ al angajatilor poate, pe termen lung, sa asigure diferentierea unei organizatii fata de o alta", precizeaza Ghita.
Pe de alta parte, afirma ea, nu exista o reteta imbatabila de pastrare a oamenilor intr-o organizatie, intrucat multe dintre elementele pe care le ia in calcul un angajat tin mai mult de considerente personale. "Este pana la urma o chestiune de optiune personala, sunt o serie de factori care concura la luarea deciziei de a ramane in companie sau de a o parasi. Nu poti sa afirmi ca si companie ca ai metode infailibile de a retine pana si ultimul angajat", precizeaza Diana Ghita.
Cu toate acestea, ea crede ca unul dintre cei mai importanti factori care conteaza in momentul in care un angajat hotaraste sa plece dintr-o companie este satisfactia jobului, cat esti de multumit de ceea ce faci in fiecare zi. Pe locul doi plaseaza lidershipul organizatiei, iar pe al treilea, dar nu ultimul ca importanta, ceea ce se numeste "contractul psihologic" dintre angajator si angajat. "Acest ultim element este in primul rand o chestiune de incredere reciproca, iar daca nivelul rezonabil al increderii este afectat de o parte sau de cealalta, este foarte probabil sa se probabil sa se produca o ruptura", spune directorul de resurse umane al Brau Union.
Diana Ghita a venit in Brau Union anul trecut, in momentul in care s-a schimbat o buna parte a managementului companiei, fiind recrutata printr-o firma de head-hunting. Nu se considera a fi un individ, o prezenta singulara, ci ca facand parte dintr-o echipa. "In februarie 2005, au avut loc schimbari la varf si printre cei patru noi membri in managementul companiei m-am numarat si eu, alaturi de presedinte, director comercial si directorul de supply chain", precizeaza Diana Ghita.
Brau Union este filiala locala a Heineken si cel mai important jucator de pe piata berii din Romania. Diana Ghita spune ca strategia de resurse umane este o parte integranta si fireasca a planului de afaceri al grupului la nivel global. "Politica de resurse umane nu este un simplu apendice, ci vine ca un suport firesc al aspectului de business propriu-zis. De exemplu, anul trecut, strategia de resurse umane s-a constituit intr-un suport solid al schimbarilor care au avut loc in organizatie, al asigurarii unei tranzitii line si al integrarii schimbarilor manageriale. Anul acesta, ne orientam mai mult pe consolidarea acestor schimbari si pe formarea oamenilor", afirma Ghita.
Pe de alta parte, ca element local, dinamica pietei este un vector important de care se tine cont in elaborarea si aplicarea strategiei de resurse umane. "Piata berii este extrem de dinamica si de competitiva si te obliga si pe tine, ca si companie, sa fii foarte activ. Iar acest fapt implica si dificultati, mai ales in identificarea si atragerea oamenilor de calitate. Cred ca toate multinationalele impartasesc 'suferinta' penuriei de oameni buni la nivel de middle management. Domeniile cele mai afectate sunt marketingul si, mai nou, domeniul vanzarilor", explica Diana Ghita. Acest fapt in conditiile in care forta de vanzari reprezinta 20% din numarul total de angajati al Brau Union.
In ceea ce priveste principalele modalitati de fidelizare a angajatilor, Ghita spune ca in companie este pus la punct un sistem mereu actualizat de compensatii si beneficii, care tine cont de nevoile organizatiei. "Pe de alta parte, se poate vorbi despre un sistem de management diferit de cel anterior, in care este incurajata initiativa angajatilor si capacitatea lor de a gasi solutii alternative si de a privi lucrurile si dintr-o alta perspectiva decat cea cu care au fost obisnuiti", spune ea.
Ghita spune ca specialistii in Brau Union sunt recrutati direct, apelandu-se doar intr-o mica proportie la firme specializate, in timp ce pentru middle manageri, in proportie de aproximativ 80%, se apeleaza la companii de recrutare. "Pentru top management, la fel ca toate companiile, apelam la head-hunting. In acelasi timp, promovarea din interior este o regula implicita", subliniaza Ghita.
Jumatate din echipa de top management a Brau Union sunt expati, cea mai mare parte venind in companie anul trecut cand a fost innoita echipa de conducere.
Directorul de resurse umane al Brau Union precizeaza ca, pentru o companie, adevarata provocare este de a oferi angajatilor, dupa ce acestia au beneficiat de o perioada de training, posibilitatea de a aplica ceea ce au invatat. "Este foarte important sa se realizeze transferul de cunostinte dinspre angajatii care au luat parte la un program de training catre alte niveluri ale organizatiei", spune ea.
Pe de alta parte, este de parere ca exista un vadit dezechilibru intre cerere si oferta pe piata fortei de munca si crede ca aceasta situatie va mai dura o vreme. "Nu mai sunt vanati de head-hunteri doar managerii de top, ci, in egala masura, cei de pe pozitii de middle management sau chiar specialistii. M-as feri sa generalizez spunand ca un anumit turnover de personal inseamna ca organizatia imbatraneste sau nu. Fluctuatia de personal din Brau Union se plaseaza in limitele firesti, nefiind ingrijoratoare, mai ales in contextul unei piete a muncii din Romania care este in prezent extrem de agitata", afirma Diana Ghita.
Brau Union Romania are in prezent aproximativ 1.400 de angajati, care lucreaza in patru fabrici. Aproximativ 85% dintre angajati lucreaza in fabrici la nivel regional, iar restul la sediul central al companiei. "Pana la sfarsitul anului trecut au functionat facilitatile de productie de la fabrica Grivita din Bucuresti, cu care Brau Union avea in total 1.600 de angajati. Nu intra in intentiile noastre in acest moment o extindere a facilitatilor si nici o crestere a numarului de angajati", declara Diana Ghita.
Considera ca expunerea managerilor romani la nivel de grup este foarte importanta, insa acest fapt depinde foarte mult de stadiul in care se afla compania la un moment dat. "Achizitia companiei de catre Heineken a avut loc in 2003. Deocamdata suntem in faza de consolidare a achizitiei si e nevoie de o perioada de timp rezonabila pentru a consolida o astfel de achizitie", subliniaza Ghita.
Considera ca imbucarator este faptul ca, in ultimii ani, resursele umane au inceput sa fie receptate tot mai mult ca partener strategic in cadrul business-ului. Spune ca are o abordare a meseriei de HR de tipul "hands on", pragmatica. "Asa au fost si inceputurile mele in resurse umane. Nu am pornit in aceasta profesie deschizand cartile, ci am inceput in valtoarea evenimentelor, intr-o abordare foarte pragmatica. Seful din compania in care lucram pe atunci (n.r. - Parametru Commercial) a venit la mine intr-o zi si mi-a spus ca infiinteaza pozitia de director de vanzari pe Bucuresti si ca vrea sa am eu discutii cu candidatii. Pentru mine, resursele umane au fost o experienta de tipul 'learning by doing'", spune Diana Ghita.
A absolvit Facultatea de litere in 1992 si are o experienta de aproape 13 ani in resurse umane, dat fiind ca inainte de Brau Union a mai trecut prin companii ca Shell Gas Romania si Tabco-Campofrio, unde a ocupat tot pozitii in domeniu. Considera ca jobul de la Brau Union este cel mai provocator si cel mai complex pe care l-a avut pana acum, atat datorita volumului companiei, cat si din considerente personale, intrucat a gasit lucrurile cand a venit la jumatate de drum.
"Cred ca a fost vorba si de o anumita doza de indrazneala din partea mea, intrucat a trebui sa preiau un set de elemente si sa le fac functionale. Si am avut satisfactia de a incepe implementarea unor sisteme si politici de resurse umane care nu au existat in companie pana la venirea mea", incheie Diana Ghita.


Cariera

2005-prezent: director de resurse umane, Brau Union Romania
2002-2005: director de resurse umane, Tabco-Campofrio
1999-2002: coordonator resurse umane, Shell Gas Romania
1996-1999: specialist resurse umane, Shell Gas Romania
1994-1996: HR officer, Parametru Commercial Co.
1993-1996: translator, Parametru Commercial Co.
1987-1992: Facultatea de Filologie, Universitatea Bucuresti


Brau Union, in cifre

parte a grupului Heineken, care a achizitionat compania in 2003
1.400 de angajati in Romania
85% dintre angajati lucreaza in fabrici, iar restul la sediu
forta de vanzari reprezinta 20% din personal
159 de milioane de euro, cifra de afaceri in 2005
marci comercializate: Heineken, Gosser, Schlossgold, Silva, Ciuc, Golden Brau, Bucegi, Gambrinus, Harghita, Hategana, Zipfer

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO