Profesii

Dana Untescu: Zona centrala si est-europeana, tot mai saraca in talente

Dana Untescu: Zona centrala si est-europeana, tot mai saraca in talente

Dana Untescu, director regional de resurse umane al Xerox pentru Europa Centrala si de Est, Turcia si Israel

09.10.2006, 13:30 305

Boom-ul economic prin care trec pietele centrale si est-europene a accelerat puternic dinamica personalului, ingreunand serios misiunea companiilor care alearga dupa specialisti, observa Dana Untescu, director regional de resurse umane al Xerox pentru zona CEE, Israel si Turcia.
"Spre exemplu, Polonia reprezinta o piata foarte mare, cu oameni bine pregatiti, buni cunoscatori de limbi straine si ambitiosi. Daca pana acum o jumatate de an nu era o problema sa gasim specialisti in vanzari, pe solutii IT, in prezent incepem sa simtim destul de puternic ca forta de munca specializata este limitata", precizeaza Untescu.
Ea adauga ca principala cauza o reprezinta explozia economiei locale si afluxul de multinationale care au luat drumul Estului, mutandu-si birourile regionale in zona, in speranta de a gasi forta de munca mai ieftina, mai harnica si chiar mai bine pregatita decat cea vestica.
Subtierea bazei de talente in regiune reprezinta un fenomen pe care Dana Untescu il simte extrem de bine prin prisma functiei sale, care implica raspunderea pentru strategiile de resurse umane ale Xerox in opt tari: Polonia, Cehia, Ungaria, Croatia, Slovenia, Slovacia,Turcia si Israel. Compania numara in jur de 1.100 de angajati in toate aceste locatii, iar planurile de extindere vizeaza in principal forta de vanzari si partea de outsourcing. Daca in prezent in jur de 600 din cei 1.100 lucreaza in aria serviciilor externalizate, estimarile pentru 2007 se invart in jurul unei cresteri a acestui numar cu aproximativ 30%.
"Deficitul pe partea de vanzari reprezinta in prezent o problema generala in toata regiunea, pentru ca aceasta specializare este din ce in ce mai cautata. La o gama extrem de extinsa de produse si servicii, trebuie sa te adresezi diferit fiecarei piete, ceea ce inseamna o nevoie ridicata de astfel de specialisti", spune Untescu.
Potrivit acesteia, Xerox prefera colaborarile pe termen lung cu agentiile de recrutare si are chiar contracte regionale incheiate cu acestea, pentru a eficientiza procesele de profil.
"Relatia de lunga durata cu firmele de recrutare este foarte importanta, pentru ca acestea sa inceapa sa inteleaga filosofia organizatiei. Astfel, agentiile stiu mult mai bine care sunt cerintele si nevoile companiei", crede managerul.
Compania mizeaza foarte mult pe formarea tinerilor, iar Dana Untescu este de parere ca sistemele de invatamant ale tarilor din regiune nu sunt fundamental diferite de cel romanesc, acuzat nu de putine ori de catre angajatori pentru orientarea sa preponderent teoretica.
"Pana in '89, cam toti invatam la fel de multa teorie si putina practica. Important este ca oamenii incep sa inteleaga ca trebuie o abordare diferita", spune ea.
Mai mult, considera Untescu, pietele tind sa se globalizeze destul de puternic si sa ajunga la o oarecare stabilitate, atat din punctul de vedere al pregatirii fortei de munca, precum si al oportunitatilor. Astfel, daca in urma cu cativa ani, cand managerul Xerox coordona operatiunile de resurse umane ale filialei din Romania, majoritatea specialistilor in IT luau calea Europei de Vest sau a Statelor Unite, in prezent alinierea constanta a salariilor locale la nivelul celor occidentale, precum si oportunitatile tot mai bune de cariera reprezinta argumente solide impotriva migratiei de talente.
Dana Untescu isi petrece jumatate din timpul de lucru calatorind in tarile care intra in aria sa de raspundere si spune ca, dicolo de cultura de lucru uniforma a unei multinationale, cunoasterea particularitatilor culturale specifice fiecarui spatiu joaca un rol extrem de important in relatiile din business. Astfel, managerul si-a format reflexul de a se documenta asupra normelor de conduita locale de fiecare data cand paseste intr-o tara noua. A ajuns sa descopere, spre exemplu, ca cehii sunt extrem de punctuali, ca turcii sunt destul de apropiati din punct de vedere comportamental romanilor, sau ca la israelieni totul se negociaza, inclusiv deciziile managerilor.
"Atunci cand incerci sa impui niste reguli, pe israelieni trebuie mai intai sa ii convingi si sa ii faci sa inteleaga ce valoare le aduce, sa le explici de ce trebuie sa faca ceva si de ce intr-un anumit moment. Insa in momentul in care au inteles, poti sa uiti de problema, pentru ca mai mult ca sigur ca se va rezolva", mentioneaza Untescu.
Ea spune ca unul dintre principalele avantaje ale unei structuri regionale atat de variate este chiar recrutarea dintr-o tara in alta, pentru pozitiile de management. Organizatia din fiecare tara isi evalueaza talentele de doua sau trei ori pe an, iar cei mai buni performeri ajung pe o lista inaintata la nivel regional si, astfel, pentru fiecare pozitie-cheie se creeaza liste de succesori, dintre care se alege cel mai potrivit pentru momentul in care aceasta se elibereaza. Este o structura care favorizeaza circulatia intensa a expatilor.
"Fiecare dintre managerii nostri se afla in planuri de succesiune pentru cateva pozitii", precizeaza Untescu, care a ajuns sa ocupe postul de director regional de resurse umane prin intermediul aceluiasi sistem. Ea face parte in prezent dintr-o echipa regionala care mai include un director general englez, un director financiar scotian, un director de marketing egiptean si un director de servicii ceh, care fac strategiile pentru zona Europei Centrale si de Est, a Israelului si Turciei. Daca primii trei sunt localizati in Londra iar al patrulea in Cehia, directorul de resurse umane este localizat in Romania.
"Suntem practic o echipa virtuala, pentru ca fiecare isi face treaba de-acolo de unde se afla. Folosim mijloacele electronice pentru a face sa circule informatia si ne intalnim cam de opt ori pe an", explica Untescu.
Cariera sa de cincisprezece ani in mediul privat este legata practic de aceeasi organizatie. Dupa absolvirea Politehnicii in Bucuresti si trei ani in care a lucrat ca inginer hidrotehnist la Rucar, s-a intors in Capitala, unde s-a angajat ca secretara la Arexim, unul dintre dealerii Xerox in Romania.
Dupa alti doi ani, a devenit asistenta celor doi directori generali ai firmei, iar in 1996, cand s-a creat departamentul de resurse umane, a fost aleasa in urma unei evaluari ca fiind cea mai potrivita persoana pentru a ocupa pozitia de director.
In 1998, Arexim a fost cumparata de catre Xerox, iar Dana Untescu a fost primul director de resurse umane al filialei romane. Dupa alti patru ani, a fost promovata, printr-un plan de succesiune, pe pozitia de director regional de HR pentru Europa Centrala si de Est. La aceste tari s-au adaugat ulterior Turcia, Egipt si Israel, iar mai tarziu Egiptul a iesit din structura.
Dupa cincisprezece ani petrecuti in organizatie, Untescu spune ca s-a gandit foarte serios daca va iesi la pensie din Xerox. Ce trebuie sa stie head-hunterii este ca nu s-ar muta decat intr-o companie care i-ar oferi sansa sa construiasca si nu ar alege o alta multinationala, pentru ca se simte foarte confortabil cu "multinationala sa, cu toate pacatele si lucrurile ei bune".
"Pacatele multinationalei mele sunt aceleasi ca ale oricarei alte corporatii, si anume faptul ca oamenii tind sa gandeasca la fel, dupa aceleasi sabloane. Cred ca noi, cei care lucram intr-un astfel de mediu, am ucis spiritul din noi si am pierdut din creativitate", afirma Untescu.

Cariera
februarie 2003 - prezent : regional HR manager Xerox, Europa Centrala si de Est, Turcia si Israel
iulie 1998 - 2003 : HR manager, Xerox Romania
ianuarie 1996 - 1998 : HR manager Arexim (dealer Xerox)
ianuarie 1991 - 1996 : secretara, assistant manager, Arexim
septembrie 1988 - 1991 : inginer hidrotehnist, Hidrocentrala Rucar
1988 - Facultatea Hidroenergetica, Universitatea Politehnica din Bucuresti

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO