Profesii

Dana Oprisan, director de resurse umane al Renault Technologie Roumanie: Primim CV-uri de la ingineri care si-au dat demisia si care acum vor sa se intoarca

Dana Oprisan, director de resurse umane al Renault Technologie Roumanie: Primim CV-uri de la ingineri care si-au dat demisia si care acum vor sa se intoarca
28.06.2009, 15:39 1796

Desi exista romani care vor sa se intoarca in tara, unii se tem de felul in care ar putea fi priviti si au convingerea ca o eventuala revenire ar putea fi perceputa ca un esec, crede Dana Oprisan, director de resurse umane al Renault Technologie Roumanie (RTR), centrul de inginerie al Renault.

"In cadrul echipei noastre activeaza specialisti romani care au revenit dupa o experienta la nivel international, in tari ca Germania, Franta, Canada sau SUA. Numarul acestora este in crestere si a depasit deja cifra de zece persoane", afirma Oprisan.
Motivul pentru care recrutarile s-au amanat in centrul de la Titu este faptul ca au fost oprite lucrarile de constructie pentru sediul din oras. Potrivit reprezentantilor RTR, lucrarile de constructie pentru reconversia fostei unitati militare de la Titu intr-un centru tehnologic pentru testarea de automobile au fost oprite pentru atragerea de finantari. Renault a reusit in ultimele doua luni sa atraga finantari pentru prima etapa a proiectului in valoare de 166 mil. euro, de la BERD, BEI, din fonduri proprii si din subventiile statului roman. Odata ce BERD si BEI vor incepe finantarea, procedurile vor fi reluate.
Compania a recrutat timp de doi ani peste 1.300 de oameni, in special tineri absolventi de inginerie, initial intentionand ca pana la sfarsitul acestui an sa ajunga la un efectiv de 3.000 de angajati in cele trei spatii din Bucuresti, Pitesti si Titu. Insa, din cauza reducerii ritmului angajarilor pentru sediul din orasul Titu, judetul Dambovita, unde in primele sase luni ale acestui au fost angajati numai 30 de ingineri, planurile de recrutare vor fi amanate pana la sfarsitul lui 2010.
Pana acum, cei mai multi dintre ingineri au fost identificati si recrutati prin intermediul forumurilor de recrutare organizate in toata tara, unde au fost atrasi oameni cu profil tehnic si cu potential de dezvoltare, pasionati de automobile. De asemenea, era important ca acestia sa vorbeasca limbi straine, ulterior in companie fiindu-le dezvoltate competentele necesare prin intermediul programelor de training.  
"Anul acesta nu mai organizam forumuri de recrutare. Cautam persoane pentru posturile de management cu o anumita specializare, pe profil mecanic sau electric. Vrem sa aducem 50-100 de specialisti locali sau din Franta", afirma Oprisan.
Directorul de resurse umane explica faptul ca in acest moment prioritatea consta in consolidarea competentelor echipelor existente deja si din acest motiv recrutarea va fi orientata catre specialistii cu experienta.
"Colegii care au competentele necesare pentru a promova pe un astfel de post au prioritate dar, in situatia in care nu avem resurse in intern, suntem interesati si de candidaturile primite din extern."
 
10 zile de training per angajat
 
Angajatii RTR beneficiaza in medie de 80 de ore de formare pe an, adica zece zile. Aceasta perioada difera in functie de complexitatea postului. Spre exemplu, o secretara beneficiaza de mai putine zile de formare, in timp ce in randul pozitiilor de entry-level se pune mai mare accent pe studiul limbilor straine. Unul dintre motivele pentru care limbile straine conteaza atat de mult este faptul ca in centru exista 30 de persoane de alte nationalitati. In acelasi timp, in centrul de inginerie vin periodic straini care lucreaza pe proiecte care se deruleaza pe perioade determinate. Spre exemplu, in centrul de design, care a fost inaugurat anul trecut, lucreaza aproximativ 17 oameni, printre care turci, canadieni, rusi sau sloveni. 
Oprisan apreciaza ca situatia de pe plan local este putin diferita fata de cea din Franta, spre exemplu, unde mobilitatea angajatilor de pe un post pe altul este mai redusa.
"In Romania situatia este diferita, spre deosebire de Franta, unde, spre exemplu, este mai probabil ca o asistenta sa ramana asistenta. La noi insa angajatii isi doresc mereu sa faca altceva si considera astfel de posturi ca pe o poarta de intrare, iar pe masura ce se dezvolta se orienteaza si catre alte pozitii", afirma Oprisan.
In companie angajatii pot promova in medie dupa trei - cinci ani. "In medie dureaza trei - cinci ani pana cand un angajat isi poate schimba postul in companie. Pana acum s-a dezvoltat foarte mult structura interna, au fost create noi posturi, avand loc multe promovari din interior, iar din acest motiv incercam sa ocupam posturile ramase libere", explica directorul de resurse umane. In prezent, numarul managerilor din centru depaseste 100 de persoane.
 
Fluctuatie de maximum 5%
 
In 2008, fluctuatia in companie a fost de aproximativ 7-8%, unul dintre motive fiind concurenta mare cu celelalte companii de pe piata, care nu renuntasera inca sa faca angajari. Pentru 2009, obiectivul companiei este sa nu depaseaca un nivel de fluctuatie de 5%.
"Anul trecut, pe piata muncii, pentru ingineri existau oferte si in alte domenii decat inginerie, precum vanzari, servicii clienti sau suport tehnic."
Pe de alta parte, nu sunt putine cazurile de ingineri care vor sa se intoarca in centru dupa ce anterior au luat decizia de a pleca. "Primim e-mailuri de la oameni care vor sa vina inapoi, dar daca au plecat pentru un salariu mai mare este clar ca vor mai pleca si alta data", spune Oprisan, care adauga ca plecarile din companie, care tin de motive personale sau legate de studii, sunt de inteles si, in general, angajatii care se afla in astfel de situatii au sansa de a fi primiti inapoi.
Fata de anul trecut, cand candidatii asociau Renault cu Dacia, crezand ca a lucra la RTR inseamna a lucra intr-o uzina, mentalitatea oamenilor s-a mai schimbat.
"O persoana cu o anumita experienta in inginerie intelege si se adapteaza mai usor activitatii desfasurate in RTR. Cei foarte tineri, aflati la inceput de drum, urmeaza sa descopere acest domeniu, in masura in care interesul lor provine din pasiunea fata de automobile, din dorinta de a pune in practica acele cunostinte tehnice, despre inginerie, insusite pe parcursul anilor de studiu", conchide directorul de HR. Media de varsta in RTR Bucuresti este de 27-28 de ani.
 
Renault Technologie Roumanie, pe scurt:
  • 2.200 de angajati in centrele de la Bucuresti, Titu si Pitesti
  • 27-28 de ani - media de varsta
  • 30 de angajati sunt de alte nationalitati
  • 400 de euro, nivelul salarial al angajatilor fara experienta.
  • Fiecare angajat beneficiaza in medie de 10 zile de formare pe an
  • Angajatii pot promova in 3-5 ani, in medie
 
Cariera
 
  • 40 de ani
  • 2006 - prezent: director resurse umane, Renault Technologie Roumanie
  • 2003 - 2006: director resurse umane, Rolem Codlea (Draexlmaier Group)
  • 2002 - 2003 : director resurse umane, Sanex Cluj-Napoca
  • 2001 - 2002: director resurse umane, Scop Computers
  • 1997 - 2001 : HR operations manager, Mobilrom (Orange Romania)
  • 1994 - 1997 : manager resurse umane, Abela Rocas
  • 1995, Facultatea de automatica si calculatoare, Universitatea Politehnica, Bucuresti

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO