Profesii

Daca nu e imbracat in blugi, atunci sigur lucreaza cu clientii

21.11.2005, 19:00 82

Tinutele rebele, atitudinea cool sau glumele bune pe seama unor colegi de serviciu nu sunt considerate de multe companii drept comportamente acceptabile. Daca esti un tanar nonconformist, cu dorinte de afirmare intr-o companie cu renume, "sfatul specialistului" este sa renunti, printre altele, la blugi, la tricourile-mesaj, la bijuteriile in exces sau la limbajul "colorat".

Stabilirea unui cod vestimentar si de comportament in cadrul unei companii a devenit o stare de fapt pe piata romaneasca a fortei de munca. In functie de fiecare cultura organizationala, anumite comportamente sau stiluri personale sunt incurajate, in timp ce altele ajung sa fie considerate reprobabile.

In opinia specialistilor in resurse umane, tot mai multe companii din Romania iau in calcul aspecte ce tin de "cultural fit" atunci cand iau o decizie de angajare. Introducand si factorul stil comportamental in procesul de recrutare si selectie, posibilitatea de predictie a succesului persoanei respective in cadrul organizatiei este mai tangibila.

"Un stil personal mai agresiv, indraznet si dominant poate fi incurajat intr-o organizatie care-si desfasoara activitatea pe o piata foarte competitiva pentru ca o astfel de persoana poate da un plus de valoare companiei prin concentrarea sa pe rezultate, pe rezolvarea problemelor si identificarea rapida a solutiilor in ciuda tuturor obstacolelor si a situatiilor ambigue si nesigure", spune Florentina Badita, recruitment consultant al Aims Human Capital Romania.



Cultura de companie

Orice companie impune anumite standarde de conduita, diferenta facandu-se in functie de gradul de strictete al acestora. Impunerea sau incurajarea unui anumit tip de conduita nu inseamna neaparat uniformizarea sau nivelarea comportamentelor angajatilor, ci contribuie la stabilirea unui cadru de referinta la care se pot raporta angajatii, la definirea culturii companiei respective si la diferentierea ei de alte organizatii.

"Conduita vestimentara si de comportament poate fi considerata si o masura a respectului pe care-l porti clientilor si colaboratorilor, a seriozitatii cu care iti tratezi propriul rol in organizatie. Poate reprezenta, de asemenea, si un indicator al constantei sau consistentei organizatiei respective. Nu reprezinta insa, garantia ca principiile si valorile enumerate chiar exista si ghideaza practicile frecvente in cadrul organizatiei", a declarat pentru ZF Transilvania Florentina Badita.



Poftiti si cititi o carte

Companiile incearca sa-si construiasca echipe de angajati cu stil si atitudine, care sa participe activ la imbunatatirea ambientului si a modului in care lucreaza. Conducerea firmei Flintab, care activeaza in domeniul sistemelor de masura si control, a demarat incepand cu 2003 un amplu proiect de schimbare a conduitei morale, verbale si vestimentare a angajatilor.

"In acesti trei ani am reusit sa conturam un stil aparte al angajatilor nostri, stil ce se refera la eleganta si bun-gust vestimentar, la politete si decenta, dar si la respectul fata de ceilalti", explica Dana Rus, director general adjunct al Flintab.

Planul de instruire lansat acest an de companie a inclus pe langa proiectele de dezvoltare profesionala si un proiect mai aparte denumit "citesc o carte".

"Aceasta campanie a fost generata de o problema a fiecaruia dintre noi: indepartarea de lectura. Nu este o invitatie la un cenaclu literar, ci doar mentionarea pe un panou a cartii pe care o citeste un angajat si invitatia de a o citi si altii", spune Dana Rus.

Un alt proiect demarat de Flintab a fost dedicat eliminarii "impoliteturilor" verbale, conducerea stabilind chiar o amenda de un leu pentru fiecare greseala gramaticala sau de vocabular a angajatilor.



Avertismente pentru tinuta necorespunzatoare

Normele de conduita stabilite de companii sunt, pe de o parte, cele incluse in regulamentele de ordine interioara, realizate in conformitate cu prevederile din legislatia muncii, iar, pe de alta parte, sunt cele specifice fiecarei organizatii. Acestea sunt mai degraba coduri etice nescrise ce se refera la bunele maniere si la interactionarea cu clientii, principii fara de care o afacere nu poate sa aiba succes pe termen lung.

De exemplu, producatorul de medicamente Terapia este in plin proces de implementare a unui cod etic care sa defineasca activitatea celor ce mentin interfata cu clientii firmei.

"Pana in acest moment am avut doar un regulament de ordine interioara, introdus o data cu primele prevederi din legislatia muncii. Acest cod se adresa mai degraba angajatilor din productie, acesta fiind si motivul pentru care dorim sa introducem un nou set de reguli care sa se adreseze in special angajatilor din zona de vanzari", a declarat Stephen Stead, director general Terapia.

In ceea ce priveste conduita vestimentara, Terapia are un cod de tinuta detaliat in functie de sectorul in care lucreaza fiecare angajat.

"Suntem destul de severi in momentul in care un angajat nu adopta o tinuta corespunzatoare. In prima faza elaboram un avertisment scris, iar daca angajatul nu se conformeaza, recurgem chiar la suspendarea contractului individual de munca pe o perioada de pana la zece zile", a mai declarat Stead. Potrivit acestuia, angajatii companiei primesc, in medie o data pe an, diverse echipamente individuale.



Costum in loc de jeans

Majoritatea companiilor in care relatia cu clientul este principala preocupare au un anumit cod vestimentar care trebuie sa urmareasca o anumita linie business.

Conducerea Bancii Transilvania, de exemplu, este adepta unei vestimentatii responsabile, dar nu stricte. "Nu-mi place ideea de uniforma pentru angajati. Imi place daca oamenii sunt creativi si originali. Cred totusi ca e necesara o anumita decenta, deoarece gestionam banii clientilor, iar imaginea noastra trebuie sa le inspire incredere", spune Robert Rekkers, directorul general al bancii. Chiar daca nu se impune o vestimentatie stricta, exista cateva modele vestimentare care nu sunt tolerate cum ar fi blugii, pantofii sport, fustele scurte sau machiajul strident, a adaugat el.

Desi monitorizarea comportamentelor si atitudinilor angajatilor in afara orelor de program, poate constitui un abuz la viata personala, companiile sunt de parere ca modul in care se comporta fiecare membru al unei organizatii in afara programului de lucru poate avea consecinte serioase asupra imaginii organizatiei din care face parte. De aceea, fiecare individ este atentionat la angajare ca trebuie sa mentina un anumit standard moral si de comportament.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO