Profesii

Cristian Coman, HR director la Altex: "Nu se poate vorbi despre o lipsa directa a fortei de munca cata vreme exista somaj"

Cristian Coman, HR director la Altex: "Nu se poate vorbi despre o lipsa directa a fortei de munca cata vreme exista somaj"

Cristian Coman, HR director la Altex: "Comparativ cu alte tari membre ale UE ne situam undeva la mijloc, iar faptul ca suntem intrati in Uniune ne ajuta sa fim o piata a fortei de munca destul de buna in zona. Investitiile straine vor creste si sunt multe companii care vin din ce in ce mai mult in Romania, fiind atrase de posibilitatile pe care tara noastra le ofera."

20.08.2007, 16:07 491

"Mediul de lucru este tanar, dinamic in retail, iar orientarile care se contureaza tot mai puternic sunt cresterea si promovarea resurselor valoroase din interior", spune el.
Coman apreciaza ca in acest domeniu conteaza foarte mult pozitia pe care o are compania angajatoare in piata. "Exista o cerere destul de mare in retail pentru pozitiile de entry-level si candidatii sunt tentati sa compare ofertele similare din cadrul mai multor companii", considera Coman.
Managerul adauga ca domeniul retail se caracterizeaza printr-o fluctuatie relativ ridicata a personalului de pe pozitiile de intrare. "Pentru a reduce aceasta fluctuatie incercam sa dezvoltam un plan de cariera care sa ofere o perspectiva solida si atractiva pentru angajatii nostri", precizeaza el.
Ca o consecinta, avand in vedere dinamica pietei fortei de munca in acest segment de activitate, nu se poate vorbi despre o politica de resurse umane specifica, aceasta fiind in mod obligatoriu acordata si compatibila cu filozofia, strategia si valorile organizatiei, care difera de la o companie la alta.
"Datorita complexitatii factorilor care compun politica de resurse umane, putem spune ca este vorba mai degraba de o strategie a resurselor umane. Aceasta defineste intentiile organizatiei in ceea ce priveste directiile de dezvoltare a resurselor umane, precum si cerintele ce trebuie indeplinite pentru a facilita atingerea obiectivelor companiei", explica Coman. El completeaza ca aici se pot defini un ansamblu de activitati legate de planificarea, recrutarea, perfectionarea prin training, evaluarea, dezvoltarea carierei si recompensarea personalului.
De asemenea, el spune ca felul in care arata retailul local nu se incadreaza in nici unul dintre tiparele pietei europene.
"Noi suntem de-abia la inceput dupa integrare si trebuie sa urmam intr-un ritm foarte rapid pasii pe care ceilalti membri din comunitatea europeana i-au facut in timp si in urma unei analize mai indelungate", spune managerul.
Pe de alta parte, in opinia sa, lipsa fortei de munca este perceputa oarecum gresit pentru ca atat timp cat exista un procent de somaj nu se poate vorbi despre o lipsa directa a fortei de munca.
"Comparativ cu alte tari membre ale UE, ne situam undeva la mijloc, iar faptul ca suntem intrati in Uniune ne ajuta sa fim o piata a fortei de munca destul de buna in zona. Investitiile straine vor creste si sunt multe companii care vin din ce in ce mai mult in Romania, fiind atrase de posibilitatile pe care tara noastra le ofera", crede Coman, precizand ca de la luna la luna piata de retail se modifica din punct de vedere legislativ, lucru ce nu lasa loc instalarii rutinei. Astfel, in prezent, Altex are peste 2.000 de angajati, dar pe viitor numarul de angajati va creste ca urmare a expansiunii retelelor de magazine. Astfel, Altex va angaja 350 de persoane pentru noile magazine ce vor fi deschise doar anul acesta.
Cel putin cinci magazine cu suprafete de peste 2.000 de metri patrati Media Galaxy, precum si doua magazine sub marca Altex Megastore vor fi deschise anul acesta in Iasi, Cluj-Napoca si Ploiesti. Pentru fiecare, compania va angaja cate 50 de persoane care sa formeze personalul din magazine.
"Recrutarea o realizam atat prin intermediul unor companii de recrutare, cat si in-house, prin specialistii departamentului de recrutare pe care il avem in cadrul companiei", explica directorul de resurse umane al companiei.
De asemenea, el adauga ca procesul se va finaliza cu cel putin 3-4 saptamani inainte de deschiderea magazinelor.
"Cu cat pozitia e mai ridicata in grad ierarhic, cu atat recrutarea trebuie facuta cu mai multa atentie si atunci procesul ar putea ajunge pana la o luna pentru o pozitie-cheie", spune Coman.
El specifica faptul ca nu exista o cuantificare a procentului de dificultate in ce priveste recrutarea. "Exista pozitii pentru care recrutarea se face cu o lista scurta destul de mica, datorita faptului ca specialistii pe acest domeniu de retail nu sunt foarte multi. Cu toate acestea, o companie de retail nu traieste numai din specialistii din domeniu. Departamentele de back office, economic, marketing, achizitii au rolul si importanta lor", completeaza managerul.
In ceea ce priveste managerii, acestia sunt de cele mai multe ori promovati din interior. Iar Coman este un exemplu in acest sens, avand in vedere ca lucreaza in cadrul Altex de cand a absolvit Facultatea de Drept, ocupand de-a lungul anilor pozitia de sef de magazin, project manager, trade manager, iar din ianuarie anul acesta, director de resurse umane.
"Oamenii care au dovedit calitati sunt promovati si este de preferat aceasta metoda. In general, companiile se orienteaza catre aceasta promovare datorita faptului ca este mai usor sa stabilesti anumite obiective cuiva din interior care cunoaste mediul de lucru, oamenii, procedurile sau fluxul de informatii", spune Coman, precizand ca aceste promovari se fac pe baza evaluarilor periodice ale angajatilor, intrucat acestia primesc periodic obiective si targete de vanzari.
Pentru retentia angajatilor, anul acesta, in companie, a fost infiintat un departament de dezvoltare a carierei care se ocupa pe de o parte de formarea profesionala, dar si de fidelizarea angajatilor.
In cadrul acestui nou departament se fac evaluari periodice pe baza carora urmeaza a fi alocate resursele cele mai potrivite acolo unde ele pot da rezultatele cele mai bune.
In privinta politicii salariale, compania se afla in plin proces de modificare a acesteia, modificare ce va avea doua componente: una fixa, salariul, si una variabila, respectiv bonusurile de performanta. "Ultima componenta incepe sa capete din ce in ce mai mult teren pentru ca se bazeaza pe performanta efectiva a fiecarui angajat. Astfel, politica de compensatii si beneficii nu va mai pune accent pe un salariu fix, ci pe aprecierea performantei individuale care se va transpune intr-o orientare catre sisteme de bonusare foarte consistente", a explicat Coman, precizand ca aceasta orientare va continua si se va accentua in urmatorii ani. Pe langa acest lucru, el considera ca o marire de salariu n-ar trebui privita strict din punctul de vedere al componentei fixe, ci din punctul de vedere al intregului pachet de beneficii.
In alta ordine de idei, in opinia HR managerului Altex, rolul unui manager de resurse umane este acela de a interconecta factorii individuali, organizationali si situationali care sa il ajute sa utilizeze corect si eficient capitalul uman, orientarea catre rezultate, abilitati manageriale, capacitate analitica, bune abilitati de comunicare fiind abilitatile pe care trebuie sa le aiba un bun manager de resurse umane si care se regasesc si la Coman.
"Unele dintre aceste calitati le-am dezvoltat sau le-am obtinut pe parcursul intregii mele activitati. Un bun manager de resurse umane trebuie sa stie ca in noua societate informationala capitalul uman tinde sa inlocuiasca capitalul financiar, ca resursa strategica", apreciaza el.
Referitor la planurile de viitor, pe termen scurt compania va lucra cu accent pe eficientizare prin reducerea programului de lucru si cresterea veniturilor, iar pe termen mediu si lung se va pune accent pe dezvoltarea planurilor de cariera personalizate.
"Incepand din acest an, am demarat o campanie ampla de formare profesionala, astfel incat saptamanal avem cel putin un training pentru angajatii nostri, atat training-uri de specialitate sustinute in colaborare cu furnizorii de produse, cat si training-uri de tehnici de vanzare si familiarizare cu procedurile de lucru interne sustinute de catre reprezentantii departamentelor din cadrul companiei", exemplifica Coman, marturisind ca pozitia de lider a Altex ii obliga sa faca acest lucru, dar le ofera si un atu in lupta cu concurentii.
In ceea ce priveste programul sau zilnic, Cristian Coman spune ca o zi normala de lucru incepe la 9 dimineata cu agenda pe care si-a stabilit-o cu o seara inainte.
"Nu plec niciodata acasa pana nu-mi stabilesc ce ar trebui sa fac in ziua urmatoare", spune el. Insa lucrul nu se incheie niciodata. "De cele mai multe ori petrec mai mult decat programul obisnuit de 8 ore la birou si asta pentru ca imi place ca lucrurile sa fie bine facute", conchide managerul.


Altex pe scurt

Cel mai mare lant de retail cu produse electronice, electrocasnice si IT&C.
Infiintat in 1992 in Piatra Neamt de omul de afaceri Dan Ostahie.
Are in prezent 14 magazine de mari dimensiuni Media Galaxy si 80 de magazine Altex si Altex Megastore.
In medie, un magazin Media Galaxy are aproximativ 50 de angajati, iar un Altex Megastore, in jur de 30.
Are in portofoliu o gama extinsa de produse apartinand unor marci precum Philips, Panasonic, Sony sau Arctic.
Pe piata din Romania, comercializeaza doua marci proprii: Davio, linie PC & medii de stocare, si Myria, sisteme IT, laptop-uri si monitoare LCD, display-uri LCD si plasme.
Este distribuitor exclusiv al marcilor Teletech, Cata, Sanyo, Rotel, Ariete, Petra, Iner.


Cariera

ianuarie 2007 - prezent: director HR la Altex
aprilie 2004 - decembrie 2007: director de magazin la MediaGalaxy din Mall Titan
noiembrie 2003 - aprilie 2004: trade manager, Altex
noiembrie 2003-decembrie 2003: product manager, Altex
octombrie 2000- noiembrie 2003 : sef de magazin, Altex Ploiesti
1994 - 1998: Facultatea de Drept Bucuresti

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO