Profesii

Autostrazile isi asteapta muncitorii

31.07.2006, 17:55 25

Programul national de lucrari de infrastructura vizeaza construirea pana in 2010 a 1.000 de kilometri de autostrada, iar explozia investitiilor in rezidentiale face ca nici sectorul constructiilor civile sa nu fie de neglijat. Viitorul suna bine pentru angajatii din constructii. Dar nu la fel de bine pentru angajatori, in conditiile in care majoritatea jucatorilor din domeniu se plang de lipsa fortei de munca specializate.

Trei aspecte se disting cand vine vorba despre piata fortei de munca din constructii: este una foarte instabila, purtand amprenta gradului ridicat al migratiei de personal, este una dintre cele mai marcate de fenomenul muncii "la negru", iar statisticile sunt deficitare. Corelati, acesti trei factori fac dificila o apreciere exacta a volumului de angajati din domeniu.
In prezent, potrivit estimarilor unor jucatori de pe piata, in constructii lucreaza aproximativ 450.000 de oameni, numar ce a crescut cu aproape 30% fata de anul trecut, cand se inregistrau 340.000 de angajati. "Este pentru prima data cand sunt atat de multi angajati in constructii. Cele mai mari concentrari de personal se inregistreaza in proiectele mari de infrastructura", este de parere Marin Cristea, director in cadrul Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO).
"Angajari masive se fac mai degraba in sectorul nerezidential, pe lucrari de infrastructura, cai de comunicatii, modernizare, refaceri, infrastructura localitatilor, canalizari - pentru zonele afectate de inundatii - etc. Se fac angajari si pe segmentul locuintelor, dar nu atat de multe ca in infrastructura", este de parere Cristea.
Adriana Iftime, director executiv al Patronatului Societatilor din Constructii, spune ca, pe baza analizei structurii tipurilor de lucrari adjudecate prin licitatii publice s-a constatat ca, din aproximativ 800 de licitatii desfasurate pe luna la nivel national, peste 85% sunt lucrari de infrastructura.
Cu toate acestea, Iftime considera ca, desi volumul cel mai mare al lucrarilor este concentrat in astfel de proiecte, nu aici sunt si cei mai multi angajati. "Chiar daca infrastructura, mai ales infrastructura rutiera, este pe primul loc, aceasta inseamna un consum mai mic de manopera - maximum 10% din volumul lucrarilor se executa cu mana de lucru necalificata sau mediu calificata -, iar restul se executa mecanizat", spune directorul executiv al PSC.
"Locuintele, dimpotriva, inglobeaza un volum mare de mana de lucru calificata. Sub aspect valoric, manopera pentru locuinte poate atinge si 30% din totalul devizului.
Asadar, sectorul care concentreaza cel mai mare numar de angajati este cel al constructiilor civile (locuinte, spatii comerciale, birouri, spitale etc.)", precizeaza ea.
Pe de alta parte, atat antreprenorii, cat si reprezentantii patronatelor cad de acord asupra unui fapt: volumul investitiilor in constructii creste, fapt ce atrage implicit nevoia de personal calificat. Potrivit previziunilor Institutului National de Statistica, in ultimele trei luni volumul productiei in constructii a crescut cu aproximativ 60%, iar numarul angajarilor cu 31%.
"Pana la sfarsitul anului, volumul investitiilor in constructii va creste cu 18-20% si cel putin tot cu atat va trebui sa creasca si volumul angajarilor", apreciaza Marin Cristea.
"Cred ca vom asista la o crestere deosebita a investitiilor in infrastructura, in locuinte, spatii comerciale si de birouri, hoteluri, hale", spune si Iftime.
Datorita caracterului sezonier al constructiilor, vara reprezinta perioada in care se fac cele mai multe angajari pe acest segment. Doar compania Bechtel a anuntat ca va face 1.200 de angajari pentru continuarea lucrarilor la autostrada Transilvania.
In conditiile in care pentru lucrarile la 415 km de autostrada sunt necesari aproximativ 5.000 de muncitori, iar previziunile specialistilor din domeniu sustin construirea pana in 2010 a aproape 1.000 km de autostrada, piata constructiilor de infrastructura ar putea ajunge in perioada urmatoare unul dintre angajatorii-vedeta din Romania.
Reprezentantii Bechtel sunt in plin proces de recrutare. In urma cu o saptamana, la bursa locurilor de munca organizata de companie, s-au prezentat peste 4.000 de muncitori. "Desi avem nevoie de un numar destul de mare de angajati, nu exista probleme legate de gasirea oamenilor, deoarece sunt multe persoane care au raspuns cererii noastre. Chiar daca nu vom gasi suficienti muncitori in zona, suntem pregatiti sa angajam si persoane din alte zone ale tarii, iar in acest scop putem asigura spatii de cazare pe santiere", a declarat Bogdan Zgarcitu, purtator de cuvant al Bechtel.
Liderul de sindicat al angajatilor Bechtel, Iovian Ognean, estimeaza ca in momentul in care se va lucra pe toate tronsoanele, numarul de angajati ar putea depasi 5.000 de persoane.
Potrivit informatiilor furnizate de acesta, salariul unui muncitor necalificat va fi de 370 de lei noi, la care se vor adauga bonuri de masa pentru fiecare zi de lucru si plata dubla a orelor suplimentare. De asemenea, pe perioada de iarna angajatii vor primi 75% din salariu, iar la inceputul fiecarui an salariul va creste dupa inflatie.
O alta companie, care deruleaza activitati de infrastructura rutiera, in diferite zone ale tarii, este Ben&Ben, care estimeaza pentru acest an o crestere de aproximativ 50% a numarului de salariati. Potrivit conducerii companiei, momentan, societatea are angajati, la lucrarile de infrastructura pe care le executa, circa 250 de persoane, dintr-un numar de 385 de salariati, cati are in total.
Scoala din domeniul constructiilor, si nu numai, a fost putin abandonata in ultimii ani. Facultatile de constructii sunt, in general, facultati la care se accede mai usor, dar care se termina mai greu. "Nivelul general de invatamant a scazut comparativ cu ce se intimpla in urma cu 15 ani. Am cunoscut tineri absolventi cu multa preocupare de a invata meserie, dar cei mai multi vor o realizare materiala imediata. Tinerii absolventi care nu au nicio experienta cer salarii de peste 500 de euro, altfel pleaca din tara", spune Iftime.
"Interviul de recrutare in constructii este, de cele mai multe ori, standard, cei care se prezinta 'stiu sa faca totul', se 'pricep' la mai multe meserii care nu au nimic inrudit - dulgher - zidar - zugrav - si doresc sa lucreze, daca se poate, fara carte de munca (unii au carti de munca abandonate la intreprinderi unde au lucrat in urma cu ani de zile). Acest tip de 'meserias' nu stie, de fapt, sa practice nicio meserie la nivelul calitativ necesar realizarii unei constructii in conformitate cu standardele", sustine directorul executiv PSC.
Pe langa dificultatile legate de gasirea celor mai buni specialisti, o alta problema cu care se confrunta companiile de constructii vine din faptul ca si pe acest domeniu exista un grad destul de mare de migratie de personal. "Fenomenul de migratie exista, in cea mai mare masura in aria personalului de executie, mai ales cel necalificat, si este generat de faptul ca sunt operate angajari pentru perioade determinate, comparabile cu termenele de executie a unor lucrari. Astfel procentul fluctuatiei este de circa 25% la personalul de executie si sub 1% la personalul tehnic de conceptie", precizeaza Corpodean, director general al companiei Ben&Ben.
Migratiei inspre alte tari, unde remuneratia este de cateva ori mai mare decat cea din Romania, i se alatura si migratia de personal generata de plecarea unui lider de proiect. "In acest domeniu, din cauza conditiilor de lucru nu foarte usoare se creeaza o legatura speciala intre personalul care lucreaza pe anumite proiecte. Astfel ca plecarea liderului, a conducatorului de proiect, este urmata de obicei de plecarea unei mari majoritati a echipei", explica Edit Todoran, manager Commodo, companie specializata in recrutarea si selectia de personal. In opinia acesteia, companiile sunt constiente de acest fenomen, iar pentru a-l contracara incearca sa angajeze conducatori de proiect care au o echipa de incredere in spate, reusind astfel sa rezolve mai usor si problema recrutarii de personal.
"Exista un deficit de project manageri pe piata. Trebuie sa reinventam jobul sau sa aducem din exterior oameni buni pe acest segment", adauga si presedintele Impact.
"Fluctuatia de personal difera de la o companie la alta si este influentata de factori precum gradul de notorietate, siguranta oferita de companie, conditiile de munca, stilul de conducere si, nu in ultimul rand, de pachetul salarial", spune Edit Todoran.
Principala cauza a puternicei migratii de personal in strainatate sunt salariile mici din constructii. Potrivit datelor Institutului National de Statistica, in luna mai salariul mediu net in constructii era de 698 de lei (aproape 200 de euro), putin mai sus de "coada" plutonului reprezentata de industria textila, unde salariul mediu net era de 505 lei (144 de euro).
Adriana Iftime crede ca deficitul de forta de munca va fi pana la sfarsitul anului de peste 30-40%.
"Piata romaneasca este intr-un moment de cumpana. Cred ca vor castiga acei jucatori care vor sti sa-si convinga angajatii. Daca nu, vom ajunge in situatia de a aduce polonezi sau cehi pentru proiectele pe care le derulam", spune Dan Ioan Popp, presedinte al companiei Impact.


Angajatorii au de ales: salarii europene sau exodul fortei de munca

Liberalizarea pietei muncii va constitui, dupa integrare, in egala masura avantaj si dezavantaj. Specialistii din resurse umane cred ca, daca Romania nu va echilibra nivelul salarial cu cel obtinut in spatiul comunitar, migratia fortei de munca va lua o amploare mult mai mare decat in prezent.
"Odata cu aderarea, companiile din Romania va trebui sa-si alinieze salariile la cele oferite de catre restul tarilor europene, pentru a nu se trezi in situatia in care personalul va migra in masa catre tarile occidentale. Oricum vor trebui sa ia in calcul aceasta situatie si de aceea estimam ca in perioada urmatoare va exista o tendinta accentuata de a investi in formarea propriului personal, plecand chiar de la nivel de entry-level, cu scopul de a suplini exodul de specialisti catre tarile europene", declara Ovidiu Vilceanu, operational manager al companiei de resurse umane Sales Consulting.
Iar daca in alte domenii pachetul de bonusuri si beneficii reprezinta o dimensiune atragatoare si cu puternic caracter motivational, in constructii salariul este cel mai important factor.
"Fidelizarea nu poate fi realizata decat prin compensatii materiale", spune Adriana Iftime, de la PSC.
Ovidiu Vilceanu este de parere ca nici chiar cresterea competitivitatii pachetului de beneficii intre diversele companii din domeniu nu va putea impiedica migratia fortei de munca peste hotare, unde salariile sunt peste nivelul celor oferite in Romania.
"Pentru un muncitor calificat criteriul decisiv in acceptarea unei oferte de munca este cel salarial. La acest nivel, putem vorbi de o receptivitate strict fata de nivelul salarial primit, acesta avand unicul rol de factor motivator si neexistand un interes foarte mare fata de alte componente nonfinanciare, pe care poate sa le contina pachetul de beneficii", precizeaza Vilceanu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO