Profesii

Anuntul de angajare s-a demodat. Se face head-hunting pentru pozitii de inginer

26.03.2007, 23:14 164

Ca urmare a faptului ca pe piata fortei de munca se resimte tot mai acut o criza pe mai multe paliere ierarhice si de specializare, unele firme de head-hunting au ajuns in situatia de a "vana" oameni pe pozitii pentru care in urma cu ceva vreme era suficient un anunt de angajare in ziar.
Domeniile aflate in criza de specialisti pe piata fortei de munca si pentru care incepe sa se incetateneasca practica heah-hunting-ului ca metoda de gasire a angajatilor potriviti sunt constructiile, unde se cauta ingineri constructori sau ingineri proiectanti, domeniul financiar-bancar - relatii cu clientii, fast moving consumer goods (FMCG) - analisti financiari sau industria de Business Process Outsourcing, unde sunt cautati specialisti in sectorul financiar vorbitori de limbi straine, spune Eduard Radu, managing consultant al companiei de management search Acceder.
Daca un proces de recrutare clasica presupune, de cele mai multe ori, anuntarea postului deschis in presa sau pe un portal de joburi si uneori networking, urmata de primirea CV-urilor si selectarea celui mai bun candidat aplicant, in cazul head-hunting-ului situatia este putin diferita. Eduard Radu precizeaza ca se poate spune ca recrutarea clasica este o metoda reactiva de angajare, "in sensul ca angajatorul cauta candidati care reactioneaza la un anunt".
Head-hunting-ul, pe de alta parte, este o metoda de recrutare care vizeaza, asa cum ii spune si numele, vanarea celor mai buni si convingerea acestora sa-si schimbe locul de munca, fiind, in cele mai multe cazuri, rezervata pozitiilor de middle si top management.
"Head-hunting-ul este practica de a contacta o persoana, fie direct, fie prin recomandari, cu scopul de a o invita la un interviu pentru a-i oferi un alt job. Metoda de recrutare head-hunting se poate defini astfel ca o metoda proactiva, deoarece prin aceasta se pot atrage candidati buni care in mod normal nu sunt in cautarea unui job", explica Radu.
Angajatorii sunt dispusi sa pluseze considerabil cand vine vorba de identificarea si angajarea celor mai buni oameni. Eduard Radu spune ca salariul unei persoane care este angajata prin head-hunting creste cu 15% pana la 50%, in conditiile in care, adauga el, pe piata din Romania angajatii sunt obisnuiti cu cresteri de cel putin 15-20% atunci cand isi schimba locul de munca. El spune ca este nevoie in primul rand de oameni, ca sa nu mai spunem de oameni calificati si potriviti pentru cultura organizationala. Sunt cel putin doua efecte secundare ale acestui fapt. Pe de o parte, unele companii incep sa faca anumite compromisuri din punctul de vedere al "potrivirii candidatului cu ceea ce presupune cultura organizationala, atata timp cat persoana are pregatirea tehnica necesara", crede Radu.
Consecinta numarul doi? "Companiile de recrutare incep si ele sa refuze multe proiecte de recrutare, deoarece devine foarte greu de gasit profesionisti pe masura asteptarilor companiilor-client", explica Eduard Radu, care adauga ca acest fapt favorizeaza jucatorii noi, facilitandu-le accesul la proiecte interesante.
O eventuala solutie ar fi ca organizatiile sa se orienteze spre identificarea candidatilor care se potrivesc cu cultura organizationala, pentru ca in cazul in care companiile nu angajeaza candidati care sa aiba succes si care se integreaza usor in colectiv, acestia vor pleca cu siguranta pentru un job mai bine platit. "Pe de alta parte, companiile trebuie sa acorde mai multa atentie modului in care managerii isi conduc echipele si isi dezvolta angajatii", spune Radu, precizand ca unul dintre cele mai importante motive pentru care un angajat pleaca dintr-o companie este relatia defectuoasa cu managerul. "Cele mai importante elemente pentru care angajatii nu pleaca din companie sunt: o relatie buna cu managerul si apartenenta la echipa si companie", adauga managing consultantul Acceder.
Desi, in general, angajatii reactioneaza bine la "apelul head-hunter-lui" si sunt interesati sa afle mai multe detalii, exista si angajati care si-au schimbat recent jobul si care nu sunt dispusi sa schimbe din nou macazul si sa dea curs invitatiei la interviu, incheie Eduard Radu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO