Profesii

Alain Duval, director de resurse umane al Automobile Dacia Groupe Renault Romania: Romanii trebuie sa-si dezvolte capacitatea de a lucra cu oameni din alte departamente

17.04.2006, 00:00 352

Diferentele intre inginerii romani si cei francezi se nasc in scoala si sunt legate de transformarea teoriei in practica, este de parere Alain Duval, directorul de resurse umane al Dacia.

In urma cu trei ani, cand managerul expat al Dacia se urca in avionul cu destinatia Romania, acceptand propunerea Renault de a se ocupa de problemele de resurse umane ale "batranei" uzine de la Pitesti, persoanele din anturajul sau (atat personal, cat si profesional) au privit decizia cu o oarecare retinere.

"In momentul in care le-am mentionat ca plec in Romania sa traiesc o experienta profesionala, mi-au spus ca sunt nebun. Se gandeau la o tara saraca", isi aminteste Duval. El precizeaza ca imaginea Romaniei de-atunci era una negativa in exterior, insa adauga ca realitatea din interior a contrazis aceasta preconceptie. Cele mai puternice argumente impotriva ei au fost oamenii, care i-au facut o primire calduroasa, si mai ales dorinta de a reusi pe care a intanit-o aici.

"Cand am vizitat prima oara Dacia, mi-am dat seama prin comparatie cu alte uzine ca nu am inalnit roboti, ci oameni care faceau masini", afirma managerul.

Doua au fost motivele pentru care a acceptat sa vina sa lucreze in Romania. Primul dintre ele a fost provocarea in sine, pentru ca a gestiona problemele de resurse umane ale businessului din a treia tara a "universului Renault" este un challenge de o amploare deosebita, iar cel de-al doilea s-a nascut dintr-un interes nu neaparat profesional.

"Mi-am dorit sa vin intr-o tara ca Romania, aflata intr-o puternica ascensiune economica", explica Duval.

El spune ca unul dintre lucrurile care au reusit sa il impresioneze aici este dorinta de a invata si de a isi largi orizonturile pe care a intalnit-o la majoritatea tinerilor care vin sa lucreze la Dacia. Astfel, foarte multe din intrebarile pe care a observat ca acestia le pun atunci cand intra in companie sunt legate de politicile de formare profesionala.

Desi se fereste sa faca demarcatii clare intre angajatii de aici si cei din Franta, pentru ca "i-ar trebui si cunostinte sociologice", Duval crede ca principalele aspecte pe care romanii ar trebui sa le amelioreze sunt legate de munca in echipa si de abilitatea de a comunica si de a colabora eficient, nu numai intra, ci si interdepartamental.

"Nu spun ca sunt defecte, sunt anumite aspecte care trebuie ameliorate. Printre acestea cred ca unul dintre cele mai importante ar fi dezvoltarea transversalitatii, adica acea capacitate de a lucra cu oameni din alte departamente, care pot avea o pregatire profesionala diferita", explica managerul.

Daca in ceea ce priveste comparatiile generale managerul este mai retinut, cand vine vorba de ingineri diferentele ies mult mai bine in evidenta, pentru ca ele se creeaza chiar din timpul scolii si sunt strans legate de diferentele dintre sistemul universitar frantuzesc si cel romanesc. Ele tin, in mare parte, de transpunerea teoriei in practica.

"Scolile de ingineri din Franta au o traditie a implicarii mult mai dez-voltata decat cea a universitatilor romane. Daca in Franta sistemul se bazeaza foarte mult pe practica, prin stagii de pregatire pentru studenti si confruntarea acestora cu mediul real de activitate, aici invatamantul este orientat prea mult catre teorie", afirma Duval.

Cu toate ca apreciaza nivelul de cunostinte teoretice al inginerilor romani, el este de parere ca trecerea catre aplicarea acestora la nivel practic a devenit o necesitate. Astfel, una din posibilele solutii ar fi parteneriatele companiilor din industrie cu universitatile de profil. Spre exemplu, Dacia are deja sapte conventii semnate cu universitatile politehnice din Romania.

Managerul nu crede ca in prezent pe piata locala a fortei de munca ar exista un deficit general de oameni bine pregatiti, insa este de parere ca sunt mai greu de gasit anumite specializari pe care companiile au inceput sa le ceara, dar care nu sunt foarte dezvoltate in scolile romanesti.

Un exemplu in acest sens ar fi logistica, o specializare ceruta din ce in ce mai mult in campul muncii, care nu isi gaseste insa o corespondenta clara in sistemul de invatamant superior.

"Universitatile romanesti trebuie sa fie constiente de aceste noi meserii care au aparut si care se cer in prezent", spune Duval.

Managerul de resurse umane al Dacia precizeaza ca diferenta dintre politicile de HR ale organizatiei pentru care lucreaza si celelalte companii de pe piata se face la nivelul gestiunii individuale a carierei, pe care se pune foarte mult accent la Dacia. Este o politica bazata in primul rand pe fixarea obiectivelor si pe evaluarile periodice, dar mai ales pe dialogul dintre angajat si superiorul sau. Acesta trebuie sa fie si cheia rezolvarii eventualelor conflicte care pot aparea.

"Cultivam o relatie de incredere intre superior si angajat. Situatiile unde superiorul de pe urmatorul nivel ierarhic trebuie sa intervina sunt rare", afirma Duval, adaugand ca fiecare angajat trebuie privit ca un om la fel de important ca toti ceilalti din organizatie. El precizeaza ca fiecare manager din organizatie primeste instructiuni clare in ceea ce priveste comportamentul pe care trebuie sa il adopte, pentru a preveni si rezolva situatiile de conflict. Acesta este scopul programelor de management social implementate la Dacia.

De altfel, dorinta de a asculta si a intelege este una dintre principalele calitati pe care Alain Duval crede ca trebuie sa le aiba un manager de resurse umane. Este ceea ce asigura echilibrul intre asteptarile salariatilor si obiectivele firmei. Contactul cu oamenii si cu diversitatea caracterelor este si ceea ce l-a atras catre domeniu.

Iar daca luarea deciziilor corecte este deja o cerinta subinteleasa, punctul de plecare este increderea in propriile decizii, convingerea ca ceea ce faci este ceea ce trebuie. Urmeaza abilitatea de a anticipa evenimentele si spiritul de echipa.

Una dintre marile provocari intr-o companie care a ajuns, in prezent, la 12.000 de oameni este aceea de a sincroniza departamentul de resurse umane cu celelalte activitati din organizatie.

"Trebuie sa existe un echilibru intre functiile centrale ale departamentului de resurse si celelalte functii specifice celorlalte departamente. Spre exemplu, functia de resurse umane a departamentului comercial este atasata in primul rand acestuia, iar apoi departamentului de HR", afirma managerul.

El adauga ca titularul respectivei functii participa la comitetele directiei specifice si raspunde cerintelor venite din partea angajatilor acesteia.



Glosar

Calitatile managerului de resurse umane a dorinta de a asculta si de a intelege, convingerea ca propriile decizii sunt cele corecte, capacitatea de a anticipa evenimentele si spiritul de echipa



Caracteristicile angajaTilor romani a dorinta de a invata, de a isi largi orizonturile si de a reusi. Mai trebuie lucrat la dezvoltarea spiritului de echipa



Rezolvarea conflictelor a dialogul dintre angajat si superiorul sau ar trebui sa fie cheia rezolvarii eventualelor conflicte care pot aparea. In plus, fiecare manager din organizatie primeste instructiuni clare in ceea ce priveste comportamentul pe care trebuie sa il adopte, pentru a preveni si rezolva situatiile de conflict.



Cariera

2003-prezent : director resurse umane, Dacia Groupe Renault Romania

iulie 1996- 2003 : responsabil resurse umane - Romorantin, apoi director resurse umane St Quentin en Yvelines, Matra Automobile

mai 1988-iunie 1996 : responsabil resurse umane Esswein - La Roche sur Yon, apoi director resurse umane - Divizia Service, Groupe Brandt

iunie 1983-mai 1988 : adjunct sef serviciu personal, Legrand - Usines de Normandie

august 1981-iunie 1983 : responsabil salarii, Chapelle-Darblay

martie 1981-august 1981 : responsabil stand, Carrefour Evreux

Diploma de Studii Superioare Specializate - Gestiunea Personalului (Scoala Superioara de Comert si Facultatea din Rouen)

liviu.alexandrescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO