Profesii

Adrian Lupulescu, director executiv de resurse umane al Dacia Groupe Renault: Dacia intra in cea mai mare campanie de recrutare din era Logan

Adrian Lupulescu, director executiv de resurse umane al Dacia Groupe Renault: Dacia intra in cea mai mare campanie de recrutare din era Logan
14.01.2008, 14:32 577

Cea mai mare provocare pentru constructorul national Automobile Dacia, probabil urmatoarea ca importanta dupa dezvoltarea proiectului Logan, va fi recrutarea in 2008 a mai mult de 3.600 de oameni, pentru suplimentarea efectivului de peste 13.000 de angajati, in special din bazinul judetului Arges si din localitatile limitrofe din judetele vecine.
Angajarile vor fi facute, potrivit reprezentantilor companiei, pentru a putea sustine obiectivul principal al uzinei: o productie de 400.000 de automobile in anul 2009.
Recrutarea celor 3.600 de oameni pentru sustinerea obiectivului de productie impus de Carlos Ghosn, presedintele aliantei Renault-Nissan, reprezinta cea mai mare campanie de recrutare din era Logan. De la demararea productiei automobilului de "5.000 de euro", Automobile Dacia a realizat doar angajari anuale de volum mic, de pana la cateva sute de oameni, pentru mentinerea unui nivel constant al numarului de angajati.
Misiunea departamentului de resurse umane al producatorului nu este deloc usoara in acest sens, daca luam in considerare faptul ca in judetul Arges rata somajului se situeaza sub 4%, si cea mai mare parte a fortei de munca cu pregatire tehnica a fost deja atrasa, fie in propria uzina din Mioveni, fie de catre furnizorii directi instalati pe platforma industriala vecina.
"Exista o dificultate de volum, dar dat fiind ca nu cautam competente cu totul deosebite, principala problema ramane cea legata de volumul mare si de perioada de timp relativ redusa in care trebuie sa-i gasim", spune Adrian Lupulescu, directorul de resurse umane al Automobile Dacia, care ocupa aceasta pozitie din primavara anului trecut, dupa ce a ocupat pozitii similare in cadrul Romtelecom si Softwin.
Pentru cei 3.600 de oameni care trebuie angajati anul acesta, Automobile Dacia a apelat la metode de recrutare mai putin conventionale. De ce? Este vorba de un volum destul de mare, pentru a putea fi identificat doar prin metode precum anunturile in presa locala, in mediul online sau prin participarea la targuri de specialitate.
"Pentru campanii de recrutare apelam la diverse metode si canale de recrutare care sunt adecvate profilului cautat. Dacia asigura pentru cea mai mare parte din angajatii sai transportul la schimb sau de la iesirea din schimb in zona. Sunt peste 100 de autobuze care fac intr-o perioada de 24 de ore trei drumuri dus-intors pentru cele trei schimburi. Asa ca am aplicat colante cu anunturi de recrutare pe aceste autobuze, iar pe traseele parcurse, cu siguranta ca mesajul ajunge la publicul tinta", a spus Lupulescu. In plus, el spune ca in judetul Arges Dacia va distribui peste 30.000 de fly-ere cu anunturi de angajare.
Astfel, Automobile Dacia va demara cea mai mare campanie de recrutare din era Logan, dupa ce in perioada restructurarilor (1999 - 2003) numarul angajatilor companiei a fost redus cu aproximativ 15.000 de oameni de la 27.000, cati erau la momentul preluarii de catre grupul francez. Cea mai mare parte a angajatilor disponibilizati conform planului de privatizare au fost "absorbiti" mai apoi de catre furnizorii instalati pe platforma de la Mioveni.
"In principiu, cei care au plecat acum cativa ani de la Dacia nu sunt o populatie vizata de noi la reangajare. Acele disponibilizari au tinut cont de perspectivele companiei din punctul de vedere al metodologiilor de lucru, tehnologii, meserii si sigur ca cei care au fost disponibilizati nu au intrat in vederile managementului pentru aceasta noua fata a Dacia", a spus Lupulescu. Cu toate acestea el nu exlude ca pe parcurs sa fie angajati si oameni care au mai lucrat anterior pentru Automobile Dacia.
Departamentul de resurse umane care se va ocupa de gestionarea angajarilor numara peste 200 de oameni.
Bazinul de forta de munca aflat in atentia constructorului auto se rezuma doar la populatia activa din totalul celor 650.000 de locuitori ai judetului Arges, in primul rand datorita criteriului proximitatii fata de platforma de productie, dar si datorita reticentei lucratorului roman de a schimba locul de munca, locuinta, si in primul rand judetul de resedinta. "Nu ne adresam intregului teritoriu. Avem si cream facilitati pentru angajatii care vin din alte zone, dar ne uitam in principal in Arges pentru ca in Romania nu exista o cultura a mobilitatii. Omul este legat de familie, de casa, de locul de munca traditional si nu migreaza usor", explica Lupulescu.
Daca pentru cei 3.000 de oameni care vor fi angajati direct in uzina problema recrutarii pare a fi mai usoara si nu necesita costuri prea mari, in cazul celor 600 care vor fi incadrati in functii de management al liniilor operationale, in departamentul de inginerie sau administrativ, situatia este diferita. "Cand ne referim la specialisti, persoane cu studii superioare, intram in cealalta cifra, de peste 600, si acolo sigur ca problemele sunt de alta natura: cum ii gasesti, cum ii atragi, cum ii motivezi, cum ii retii. Suntem insa in graficul de cifre pentru recrutare", explica Lupulescu.
Astfel, pentru competente rare si pentru ocuparea pozitiilor mai importante din ierarhie, cautarile trebuie sa fie dedicate, Automobile Dacia incheind si parteneriate cu universitatile de profil tehnic si pregatind stagii de instruire. Compania colaboreaza cu universitatile din Pitesti si Brasov pentru organizarea unui masterat de logistica, cu sprijin din partea unor universitati franceze si cu aportul specialistilor uzinei.
Potrivit directorului de resurse umane al Dacia, unul dintre cele mai elocvente exemple pentru penuria de specialisti din industria auto se regaseste in sectorul logistic, segment de interes strategic pentru platforma industriala de la Mioveni, care a devenit o placa turnanta la nivelul grupului Renault-Nissan, iar produsele de export ajung de pe piete din America de Sud pana in Iran.
"Intr-o astfel de activitate de uzina, de productie, ne izbim de lipsa nor specialisti si calificari care odata erau bine reprezentate in Romania. Stim foarte bine ca marile structuri industriale au disparut incetul cu incetul si daca acum ceva ani vorbeam de migratia talentelor in Vest, acum vorbim, de la intrarea in UE, si de migratia fortei de munca specializate", declara Lupulescu.
El spune ca dupa diminuarea activitatii sau chiar intrarea in lichidare a unor importante companii din industrie, un alt factor care a contribuit la imputinarea resurselor pe anumite meserii a fost si eliminarea lor din curicula educationala a universitatilor si a scolilor de meserii.
"Un sef de sectie care sa fie performant intr-o astfel de intreprindere are nevoie inainte de toate si de experienta. Daca revenim la sistemul educational, ei vin de acolo cu niste cunostinte teoretice din ce in ce mai putin legate de realitatea de business", subliniaza directorul de la Dacia.
Pentru educarea viitoarelor cadre, constructorul de automobile a incheiat pe perioadele de vara contracte cu universitatile prin care asigura stagii pentru studenti in zona de productie, multi din aplicanti fiind ulterior angajati. In vara anului trecut Automobile Dacia a angajat mai mult de 70% din totalul celor 160 de stagiari.
"In general, avem o politica orientata pe angajarea tinerilor care, desi nu au experienta, prin programele noastre de formare sunt adusi la nivelul de cunostinte necesare pentru a debuta in meserie", a comentat Lupulescu.
Programele de formare legate strict de meserii au loc direct in fabrica, in fiecare sectie in parte, in cadrul scolilor pentru "dexteritati", in timp ce pentru structurile de conducere medii si de top se desfasoara anual cicluri complete de management. Programele sunt desfasurate, potrivit reprezentantilor Dacia, si peste granita, pe filiera Renault, schimburile de experienta avand loc in special in facilitatile din Franta.
Intensitatea acestor programe de training si nivelul atins de Dacia in privinta competentelor detinute au condus si la modificarea fluxului de expati in cadrul companiei.
"Este relevant ca acum Dacia a ajuns sa exporte know-how. Pana acum, sensul expatriatilor era unul singur, dar la inceputul acestui an vom trimite si noi 10-12 romani ce vor contribui la demararea uzinei Renault din India", a declarat Lupulescu.
Numarul managerilor care pot fi expatriati in cadrul altor filiale ale Renault este limitat datorita faptului ca doar din anumite functii, tinand cont de competentele generale manageriale, angajatii pot migra de la o fabrica a grupului intr-o alta tara. Potrivit lui Lupulesc, cei care vor fi trimisi in India, pentru o perioada mai mare de un an, au pregatire pe partea de inginerie. De altfel, programele de training si de expatriere constituie si o modalitate de pastrare a angajatilor in cadrul companiei, pe langa cea realizata pe cale materiala.
"Cu cat ne indreptam catre zona de specialisti, cu atat situatia devine mai problematica pentru ca Dacia este practic singurul producator notabil de pe piata, iar specialistii care beneficiaza de programe de formare, de instruire la nivelul unui grup cum este Renault sigur ca sunt vizati de alte companii care pot sa faca punctual oferte prin care acestia sa fie tentati sa plece", spune Lupulescu.
In cazul fortei de munca mai putin specializate, rata plecarilor angajatilor catre alte companii din industrie este si mai redusa, fluctuatia de personal a companiei fiind de 4%. "Nu ne putem plange de o mare fluctuatie de personal. Avem un turnover de 4%, ceea ce inseamna o stabilitate a angajatilor", a spus Lupulescu.
Mentinerea unei rate scazute a fluctuatiei personalului a fost posibila cu ajutorul intelegerilor cu furnizorii, dar si datorita remuneratiilor stabilite la niveluri peste media industriei. Astfel, potrivit reprezentantilor companiei, salariul minim al unui muncitor calificat la Automobile Dacia este mai mare de 770 de lei, in conditiile in care la nivel sindical s-a stabilit pentru 2008 un salariu de 690 de lei brut.

Cariera
2007 - prezent: director executiv de resurse umane, Dacia Groupe Renault, membru al consiliului de administratie
2006 - februarie 2007: director general resurse umane, Romtelecom
2005 - 2006: profesor in cadrul programului de MBA Romano-Canadian, cursul de management al resurselor umane"
2001 - 2006: director de resurse umane, Softwin
1999 - 2001: director general, Microrom Software
1998 - 2001: HR manager, Microrom Software
1996 - 1998: HR director si membru in board, Salto Holding
1994 - 1996: business unit manager, Salto Holding
1975 - 1980: Facultatea de Automatica si Calculatoare, Universitatea Politehnica, Bucuresti

Productia cere angajati
3.600 de noi angajati vor fi recrutati pana la sfarsitul lui 2008
27.560 de angajati in 1999, la data preluarii de catre Renault
11.000 de persoane disponibilizate in intervalul 1999 - 2003 in cadrul programului social negociat la preluare
13.300 de persoane lucreaza in prezent pentru Automobile Dacia

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO