Profesii

A renunţat să mai muncească pentru alţii, iar acum afacerea lui se îndreaptă spre 400 milioane de lei

Autor: Business Magazin

22.09.2018, 13:21 1920

În prezent, 340 de angajaţi lucrează în cadrul Bilka Steel, iar Horaţiu Ţepeş spune că în mod cert vor avea nevoie de noi angajaţi în perioada următoare, dar, chiar şi cu investiţiile pe care şi le-au propus, nu crede că numărul lor va trece de 500 în România. „Suntem o companie care generează cifre, dar nu vom ajunge niciodată la 2-3.000 de locuri de muncă pentru că tehnologia este una de nivel înalt, de ultimă generaţie – spre exemplu, o linie de producţie este operată de un om, iar altul împachetează şi pune produsele pentru livrare pentru toate cele 16 linii de ţiglă metalică. Lucrurile sunt foarte bine puse la punct şi nu e nevoie, ca acum 20-30 de ani - cum era în Tractorul sau în Rulmentul Braşov - de mii de oameni pentru realizarea unor produse.” 

Spune că noii lor angajaţi nu au nevoie de foarte multă pregătire; în producţie au colegi care au absolvit opt clase. „Dacă omul ştie să numere, să citească, celelalte traininguri pe care noi le facem îl pot dezvolta - trebuie să înveţe anumite coduri de culoare de produse şi lucrurile nu sunt complicate.” Cele mai mari probleme pe care le-a văzut de-a lungul timpului în tot mediul de business, nu doar în Bilka, se leagă de gradul de concentrare a oamenilor. „Acum, faţă de acum 10-15 ani, avem mai multe centre de atenţie: avem mai multe gadgeturi la serviciu, mai multe lucruri, internetul. Eu observ diferenţa faţă de acum 10 ani, când nu erau astfel de gadgeturi, ci erau telefoane cu butoane, iar omul nu avea atenţia distrasă în cinci puncte într-o zi, era doar concentrat pe cele opt ore de muncă.”

ÎNVĂŢĂTURILE PRIMULUI DECENIU ANTREPRENORIAL

Uitându-se în urmă, antreprenorul spune că a avut un parcurs lin, deschis, tocmai datorită faptului că piaţa nu era matură. Evaluează că a fost foarte important, atât pentru el, cât şi pentru întrega echipă, media de vârstă în personalul TESA (tehnic, economic şi socio-administrativ), care este sub 30 de ani. „Cu siguranţă, dorinţa şi forţa de muncă sunt foarte importante. Având în vedere câte lucruri s-au schimbat şi prin ce suişuri şi coborâşuri am trecut cu economia şi cu tot climatul, îmi dau seama acum, după 10 ani de activitate, că foarte importantă a fost şi adaptabilitatea, pentru că schimbările de fiscalitate - şi bune, şi rele - au fost deseori surprinzătoare”, enumeră Ţepeş principalele lecţii învăţate. 

Oferă şi un exemplu în ceea ce priveşte adaptabilitatea la o măsură surprinzătoare: în planul investiţional de 10 milioane de euro, derulat între 2014 şi 2016, apăruse scutirea pe impozitul pe profit reinvestit în tehnologie, care a necesitat o readaptare. „Nouă ne-au mai băgat aproximativ 1 milion de euro în buzunar - a fost o măsură bună. Dar chiar dacă am avut 1 milion de euro disponibili pentru achiziţia unui utilaj, nu a fost foarte uşor, pentru că pentru un asemenea plan trebuie materie primă, trebuie instruiţi oamenii, e nevoie de spaţiu în producţie şi logistică. Despre măsurile negative nici nu mai vorbim, şi cele la nivel de vorbă ne întristează.” Spre exemplu, măsura recentă referitoare la TVA-ul în conturi diferite, chiar dacă nu va afecta în mod direct afacerea Bilka, va avea impact asupra celor mai mulţi dintre cei 500 de distribuitori din reţeaua companiei. „Având în vedere că oricum companiile româneşti nu sunt capitalizate, avem o reală problemă cu gradul de îndatorare. Avem teama că o parte din aceşti distribuitori vor trebui să închidă. Nu ştiu câtă bonitate au firmele din România - că nu prea au. Chiar dacă nu se va pune în aplicare măsura, orice vorbă aruncată contează şi influenţează foarte mult mediul de business.”

AGENDĂ DE ANTREPRENOR

Horaţiu Ţepeş spune că lucrează, în medie, 12-14 ore zilnic şi, mai mult decât atât, este conectat la afacere 24 din 24 de ore, chiar şi în concediu. „O vacanţă reuşită este atunci când sunt conectat la business, când văd mailurile pe telefon, laptopul stă pe masă deschis şi chiar dacă trec 3-4 zile şi totuşi nu butonez nimic, e un confort să văd că sunt conectat la activitatea companiei. Nu pot să mă deconectez total. Forţa de muncă şi ambiţia sunt de altfel din punctul de vedere al lui Horaţiu Ţepeş secretul reuşitei. „Indiferent că vor deveni antreprenori sau vor presta o activitate în companie, cel mai important este să aibă ambiţie şi forţă de muncă”, îi sfătuieşte ei pe tinerii care acum îşi încep activitatea

. Cu aceste două atribute, se poate face performanţă atât din postura de angajat, cât şi de antreprenor. „În 2007 am pus în balanţă: ce era mai bine, să plec pe cont propriu sau să lucrez într-un combinat siderurgic în România? Din ce văd, veniturile şi satisfacţia muncii erau asemănătoare; astfel, cred că se pot face lucruri măreţe din orice postură: şi ca angajat, şi ca angajator. Dar foarte important în ambele situaţii este să existe ambiţie şi forţă de muncă.” Insistă asupra importanţei muncii în contextul în care a observat că predomină mai ales oamenii care fac strategii. „Sunt foarte mulţi strategi în ziua de azi, dar pe urmă nu mai are cine să pună în practică acele lucruri, nu sunt suficienţi oameni de muncă efectivă. Indiferent de poziţie, CEO, CFO, economist sau facturist, fiecare om are o strategie în minte, dar este foarte important să şi avem munca efectivă, fiindcă aceea ne şi învaţă, ne căleşte. Cine a zis că «Munca înnobilează omul» a avut mare dreptate.”

PENTRU GENERAŢIILE VIITOARE

În ceea ce priveşte rezultatul propriei munci, întorcându-ne la întrebarea de la început, Horaţiu Ţepeş spune că de foarte multe ori a fost abordat de companii care doreau să cumpere Bilka. Prima astfel de discuţie a apărut în 2009, iar antreprenorul îşi aminteşte că deşi „aveam o altă gândire cu siguranţă atunci, ascensiunea din 2008 a contat, nu a mai contat criza. Am fost abordat de o companie poloneză şi era important, fiindcă Polonia oarecum a driblat criza din 2008, dar atunci am stat pe gânduri foarte puţin şi am refuzat.” Spune că în luarea acestor decizii cel mai mult contează planul pe care îl are de dus la bun sfârşit. „Ne ajută şi profitul pe care îl facem şi pe care îl reinvestim, deci nevoie de fond de investiţii nu avem, activitatea o controlăm foarte bine şi avem parte de o adrenalină constructivă, ceea ce nu ne îndeamnă în niciun fel să vindem. Iar Bilka este o afacere de suflet; nu pot să spun că businessul este business şi că orice se vinde. Eu aş vrea să cred că sunt excepţia care întăreşte regula. Dacă vom avea alte idei de afaceri şi am face o altă companie, probabil că aceea ar fi la un moment dat de vânzare. Dar Bilka este un business pe care mi-ar plăcea ca urmaşii să-l ducă mai departe - mă uit cu admiraţie la Borsec şi văd că are mai mult de 200 de ani şi mi-ar plăcea ca şi Bilka să fie la fel.”

Chiar dacă activitatea companiei va fi din ce în ce mai variată, Horaţiu Ţepeş îşi doreşte ca Bilka să fie transmisă din generaţie în generaţie. „De vânzare nu va fi, cu toate că sunt om de business. Probabil alte lucruri vor fi de vânzare, dar Bilka nu.”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO