Robert Şerban, Gral Medical: Nu vreau să vând. Trebuie să existe şi afaceri româneşti care nu scot banii din ţară

Autor: Ioana David 29.08.2012

Omul de afaceri Robert Şerban, care deţine împreună cu soţia sa Georgeta afacerea din domeniul serviciilor medicale private Gral Medical, spune că se aşteaptă ca în cele două săli de operaţie pe care le va deschide în septembrie să realizeze în jur de trei-patru operaţii pe zi, iar în funcţie de aceste rezultate compania va decide care va fi strategia vizavi de deschiderea spitalului. Cele două săli de operaţie fac parte dintr-un spital generalist de 100 de paturi ce urmează să fie gata în ultimele luni ale anului 2013, investiţia totală fiind de 30 de milioane de euro.

Spitalul va avea o echipă medicală de peste 500 de persoane din care peste 200 de medici şi asistente vor fi angajaţi în mod permanent.

"Probabil că vom mai deschide încă două săli de operaţie. Nu sunt încă sigur care va fi dinamica pentru că este dată şi de funcţionarea celor două săli. Avem politica paşilor mărunţi. Neavând atât de multe resurse financiare, preferăm să facem o analiză mai atentă când facem o achiziţie şi nu ne putem permite să blocăm bani pe termen lung", a spus Robert Şerban.

Gral Medical a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 60,13 mil. lei (14,2 mil. euro) şi un profit de 1,17 mil. lei (0,27 mil. euro), potrivit datelor existente pe site-ul Ministerului de Finanţe.

"Trebuie să avem profit pentru că neavând finanţare din altă parte, nu ne putem finanţa decât din profitul existent. Sunt condamnat să fac profit pentru că nu am cum să cresc altfel", a mai spus Şerban.

Gral a înregistrat în primele şase luni ale acestui an o cifră de afaceri de 35,5 mil. lei (peste 8 mil. euro), în creştere cu 22% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011. Rezultatele au fost susţinute de segmentul de retail, iar din punct de vedere medical cea mai mare creştere a fost înregistrată de oncologie (plus de 60%). Gral operează centrul OncoFort, unul dintre puţinele centre private specializate pe servicii de oncologie din ţară. Şerban afirmă că centrul merge în linie cu aşteptările, dar că nu are în vedere să se extindă.

"Nu cred în ideea de supermarket pe ceea ce înseamnă specializare. Este foarte greu să «multiplici» un medic în mai multe centre", este de părere Şerban.

Se aglomerează această nişă de oncologie?

"Mai mult sau mai puţin", răspunde Şerban.

Anul acesta a fost inaugurat un centru oncologic la Braşov, în timp ce în primele zile ale lunii septembrie este aşteptată deschiderea centrului Amethyst din Bucureşti, primul dintr-o reţea de patru unităţi, tot pentru tratamentul cancerului.

"Această nişă este extrem de dificilă. Pe de o parte are costuri mari, iar pe de altă parte se văd rezultatele imediat. Dacă treaba este făcută bine, omul trăieşte. Dacă nu, recidivează. Evaluarea este mult mai uşor de făcut decât spre exemplu la endocrinologie sau maternitate", a mai spus Şerban

Omul de afaceri a punctat că în acest an piaţa serviciilor medicale private este dificilă "şi este normal să fie aşa cât timp economic lucrurile nu merg bine", iar coşul de bani pe care consumatorii îl au pentru cheltuieli este din din ce în ce mai redus.

"Acest «când trebuie să merg la medic» poate să fie interpretat. Mă doare măseaua, dar poate că nu trebuie să merg la medic. Dar merg la medic atunci când nu mai pot de durere", a continuat Şerban.

Iar "suferinţa" pieţei se vede în primul rând în segmentul de abonamente. Abonamentele se ridică la câteva zeci de milioane de euro anual dintr-o piaţă de aproximativ jumătate de miliard de euro, însă au fost baza pe care s-au dezvoltat principalii operatori în ultimii ani. Pe de altă parte, o pondere din ce în ce mai importantă în veniturile firmelor de profil este generată de plăţile directe ale pacienţilor, iar ca tendinţă pentru următorii ani, asigurările de sănătate ar putea să prindă avânt.

"Sarabanda" scăderii preţurilor

"Peste tot în lume s-a arătat că în zona de servicii medicale nu funcţionează piaţa de multinaţionale pentru că nu se pot standardiza procesele. Întotdeauna o companie multina­ţională se bazează pe standardizare, pe faptul că sediul de la New York ştie exact când se întâmplă ceva la Taipei. În servicii medicale nu funcţionează acest lucru pentru că medicul de la New York şi cel de la Taipei tratează în mod diferit", a mai spus Şerban. El adaugă faptul că fondurile de investiţii acţionează ca nişte multinaţionale. Cele mai mari companii care au atras fonduri de investiţii în acţionariat sunt MedLife şi Regina Maria.

Acţionarul Gral mai notează că în piaţă s-a plecat într-o "sarabandă a reducerii preţurilor", ceea ce se traduce şi în scăderea calităţii serviciilor.

El spune că nu doreşte să vândă afacerea şi că trebuie să existe şi afaceri româneşti care nu scot banii din ţară.

"În alte ţări există mentalitatea celor care conduc de a întări industriaşul, antreprenorul local. Este foarte greu pentru doi concurenţi să poată să fie duplicitari, adică înainte de ora 12:00 să concureze, iar după să meargă la o cafea pentru a stabili un plan de acţiune comun. De obicei există o terţă persoană, care este statul, care spune că există situaţii în care politica trebuie să fie comună. În România acest liant nu există", a spus Şerban referindu-se la mediul de business din România şi la faptul că nu este unit.

Gral şi-a bugetat pentru acest an afaceri de 18,5 mil. euro. Cei mai mari jucători de pe piaţa serviciilor medicale private sunt MedLife, Medicover, Regina Maria, Gral, Sanador şi alţii.