Din insolvenţă, Diverta a închis jumătate din magazine şi a renunţat la peste 100 de oameni

Autor: Mirabela Tiron 22.08.2012

Lanţul de librării Diverta, aflat în proces de reorganizare ju­di­ciară, a încheiat primul se­mestru din acest an cu afaceri de 7 milioane de euro, în scă­dere cu 22% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

"Ne-am reajustat. Diverta a închis magazinele nerentabile şi a relocat magazine stradale unde tra­ficul a fost în scădere. Până la finalul anului aşteptăm afa­ceri de 14 milioane de euro şi estimăm un rezultat operaţional apropiat de breakeven (cheltuielile ega­lează veniturile - n. red.)", a declarat Amalia Buliga, directorul general al lanţului de librării.

În prima parte a anului 2010, Diverta şi-a cerut insolvenţa, având datorii de peste 10 milioane de euro şi credite de investiţii de 8,5 milioane de euro. La acel moment compania opera 62 de magazine, cu o suprafaţă de 24.000 de metri pătraţi.

În prezent compania este în proces de reor­gani­zare judiciară, ce presupune achitarea datoriilor către cre­ditori, continuarea şi eficientizarea activităţii. Acest proces se va încheia în mai anul viitor, conform informaţiilor oferite.

În prezent Diverta a ajuns la 31 de magazine, cu o su­prafaţă totală de 12.000 de metri pătraţi. Aceste opti­mizări ale suprafeţelor de vânzare sunt parte a pro­ce­sului de reorganizare şi contribuie la renta­bilizarea activităţii companiei, potrivit directorului general al companiei.

Totodată, închiderea de magazine a dus şi la micşorarea numărului de angajaţi, în prezent lanţul are 250 de salariaţi, faţă de aproape 400 de oameni înainte de intrarea în insolvenţă.

Au revenit pe bulevardul Magheru

Deşi a închis magazine, conducerea Diverta a decis să revină cu o unitate pe bulevardul Magheru, unde opera înainte o librărie pe fosul spaţiu al magazinului Eva.

Magazinul recent deschis ocupă o suprafaţă de 300 de metri pătraţi, iar investiţia s-a ridicat la 50.000 de euro. Aici se vând cărţi, dar şi jucării şi produse de papetărie.

Amalia Buliga spune că aşteaptă după primul an de funcţionare încasări de 200.000-350.000 de euro. Cel mai profitabil magazin însă rămâne cel din centrul co­mercial Vitan, care ocupă o suprafaţă de 1.800 de metri pătraţi. Al doilea cel mai profitabil este magazinul din centrul comercial Băneasa, cu o supra­faţă de 1.200 de metri pătraţi.

30 de euro, suma medie pe care o lasă un client în magazin

"Un client lasă în medie 30 de euro într-un magazin Diverta. Am ajustat preţurile, în ultima perioadă am avut foarte multe promoţii."

Pentru stimularea vânzărilor, Diverta a demarat două campanii, una pentru ghiozdane şi produse de papetărie şcolară, "Back To School", şi o campanie pentru creşterea vânzărilor la cărţi.

Cărţile contribuie cu 35% în vânzările totale, în timp ce jucăriile aduc 15%, produsele de papetărie 20%, produsele media 12%, iar restul produsele destinate cadourilor.

"Cele mai bune vânzări le înregistrăm în septembrie şi decembrie, când încasările sunt de două ori mai mari decât într-o lună normală. Vara aceasta cererea a fost în scădere comparativ cu vara trecută", a spus ea. Amalia Buliga, directorul general al Di­ver­ta, a preluat conducerea operaţiunilor compa­niei în 2010. Anterior, timp de patru ani ea a ocupat poziţia de CFO în cadrul companiei.

Înainte de a cere intrarea în insolvenţă a com­pa­niei, proprietarul Octavian Radu (desen) a trecut 70% din ma­ga­zinele care operau pe această firmă pe alte patru companii. În prezent vânzările lanţului Diverta sunt înregis­trate pe firma Pro Express Retail (care a avut anul trecut afaceri de 70 de milioane de lei (16 mil. euro) potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Unii furnizori au devenit acţionari

"De la aprobarea procesului de reor­ga­nizare până în prezent am plătit da­toriile către creditorii speciali şi am făcut reconversia datoriilor furnizorilor prin­cipali în acţiuni. 1,5% din ac­ţiunile Diverta Capital Holding (o altă firmă din grup - n.red.) au trecut la furnizori."

Amalia Buliga nu a precizat numele furnizorilor care au devenit acţionari. Planul de reorganizare al Diverta a fost aprobat anul trecut de către creditorii firmei, inclusiv de banca finan­ţatoare. Acesta asigură recuperarea creanţelor de­ţinute de către creditori într-o măsură supe­rioară celei care s-ar putea realiza printr-o potenţială proce­dură de faliment.

Totalul creanţelor pe care le au de re­cuperat cre­ditorii de la Pro Express Retail se ridică la 23 mil. euro, din care Alpha Bank are de recuperat 11,5 mil. euro, iar Piraeus Bank aproape 0,9 mil. euro, după cum arăta tabelul credi­to­rilor.

Mai multe firme din grupul lui Octavian Radu au intrat în insovenţă în ultimii doi ani.

Sebra Francize, care operează franci­zele din domeniul cafenelelor şi restau­ran­telor, a cerut la începutul lunii mai a anului trecut intrarea în insolvenţă, după ce a acu­mulat datorii de 4,5 milioane euro către bănci şi furnizori. În 2010, atât Diverta, cât şi TCE Logistică au intrat în reorganizare ju­di­ciară. Pentru o altă firmă, Fashion Retail Group, creditorii au votat intrarea în insol­venţă. Anul trecut, Octavian Radu a vândut com­pania de papetărie şi birotică RTC Proffice Experience, cu afaceri de 28 mil. euro, către fondul suedez de investiţii Oresa Ventures.