Reţeaua de magazine bam boo, aflată în insolvenţă, spune că doreşte dublarea numărului de magazine
Reţeaua de magazine de decoraţiuni interioare bam boo, aflată în insolvenţă din 2011, doreşte dublarea reţelei la 30 de unităţi până la finalul anului viitor, ca urmare a planului companiei de a oferi franciza bam boo atât la nivel naţional, cât şi persoanelor interesate din state precum Serbia, Bulgaria, Ungaria şi Turcia.
"Sperăm să ajungem la finalul anului 2013 la o reţea de 30 de magazine dintre care 25-27 în franciză. Am decis să deschidem 15 magazine noi, toate în franciză, iar din cele deja existente 10-12 vor fi la rândul lor oferite unor francizaţi. Vom păstra câteva unităţi pentru credibilitate", spune blegianul Carl Sampers (59 de ani), care se va ocupa de dezvoltarea reţelei bam boo în sistem de franciză. În prezent toate cele 15 magazine bam boo existente sunt deţinute de compania Andromede Decor, controlată de Imex Internaţional Invest (SUA) cu o participaţie de 60% şi de francezul Eustratiades Paillard Philippe Marc Patrick (40%), potrivit datelor de la Registrul Comerţului,
Sampers, prin intermediul Philcare Franchise, se va ocupa de găsirea unor francizaţi pentru a prelua magazinele bam boo existente în principalele oraşe din ţară şi pentru deschiderea unor unităţi noi. Belgianul care a fost anterior country manager pentru Subway Ungaria nu se află la prima sa experienţă în România, el fiind prezent aici în perioada 2004-2006, acesta fiind şi primul moment în care a luat contact cu brandul de decoraţiuni interioare. La momentul acela deţinea agenţia de turism Eastern Travel Services, cu sediul în Ungaria, însă venea frecvent pe piaţa locală pentru afaceri. Agenţia a fost închisă între timp.
Sampers s-a mutat acum permanent la Bucureşti, oraş despre care spune că îi place foarte mult pentru că este viu, agitat. Deşi recunoaşte că Budapesta - oraşul unde a locuit anterior - este mai atrăgător din punct de vedere arhitectural, Bucureştiul câştigă datorită felului de a fi al românilor.
Unde s-ar mai putea deschide?
Belgianul spune că deja poartă discuţii cu posibili francizaţi din Satu Mare, Bucureşti, Iaşi şi Craiova, majoritatea magazinelor viitoare urmând a fi deschise în România. El explică că există deja interes şi din partea unor investitori din state precum Serbia, Bulgaria, Ungaria şi Turcia. Până la finalul acestui an Sampers adaugă însă că nu vor fi deschise magazine noi deoarece procesul de negociere dintre francizat şi mall sau proprietarul spaţiului durează două trei luni.
"Mi-aş dori să putem deschide magazine anul acesta pentru că am putea prinde luna decembrie care este cea mai bună lună pentru bam boo". Investiţia iniţială necesară deschiderii unui magazin bam boo este de circa 65.000 de euro pentru un spaţiu închiriat de 300 de metri pătraţi. Suma nu include banii necesari renovării spaţiului sau un eventual depozit de chirie cerut de proprietar. Sampers spune că viitoarele magazine vor fi deschise în spaţii de 250-300 mp, în malluri sau zone stradale din oraşe cu circa 70.000 de locuitori. O condiţie este ca în oraşul respectiv să nu existe niciun alt magazin bam boo. În prezent, în afară de Capitală (9 magazine) mai există magazine în Cluj (1), Constanţa (3), Iaşi (1) şi Timişoara (1). "Cel mai bun magazin ca vânzări este cel din centrul comercial Feeria. Trebuie spus însă că există o legătură între mărimea unui magazin şi venituri", explică Sampers.
Reţeaua, intrată pe piaţă în 2003, are în prezent circa 2.500 de clienţi pe zi şi venituri zilnice de 14.250 de euro, potrivit calculelor ZF pe baza cifrei de afaceri anunţată de companie pentru 2011. Astfel, fiecare client a lăsat în magazinele companiei bam boo în medie 6 euro în 2011. Sampers spune că în prezent bonul mediu a ajuns la 45-50 de lei (10-11 euro), ceea ce ar însemna aproape o dublare faţă de 2011.
Criza şi obiectele de decor
Afacerile companiei au intrat pe un trend descendent în 2009, primul an de criză, an în care consumul s-a prăbuşit. Astfel în perioada 2008-2011 afacerile Andromede Decor s-au înjumătăţit în lei până la 22 mil. lei (5,2 mil. euro). În euro declinul este chiar mai puternic deoarece în această perioadă leul s-a depreciat în raport cu moneda unică. În acest context, la începutul lui 2011 compania şi-a cerut intrarea în insolvenţă. Deşi afacerile au continuat să scadă, compania a revenit pe profit în 2011 (1,2 mil. lei) după ce în 2009-2010 a strâns pierderi de 7,4 mil. lei (1,7 mil. euro). O explicaţie pentru această revenire poate fi faptul că reţeaua bam boo a fost restructurată fiind închise şapte magazine în Iaşi, Piteşti, Arad, Braşov, Oradea, Suceava şi Bucureşti.
În prezent în magazinele bam boo peste 75% din produse costă mai puţin de 20 de lei (4,5 euro la cursul actual), iar mai bine de jumătate costă mai puţin de 10 lei (2,2 euro).