În două luni, doi retaileri de modă, Kiabi şi Sprider, au părăsit România. Care este motivul?

Autor: Cristina Roşca 20.08.2012

În decurs de doar două luni, doi retaileri străini de haine şi-au anunţat planurile de vânzare a operaţiunilor din România. Kiabi este un comerciant deţinut de una dintre cele mai bogate familii din Franţa. Sprider a venit pe piaţa locală din Grecia, unde deţine prima poziţie în retailul de modă.

Ce au în comun cele două companii? Ambele se adresează persoanelor cu venituri medii şi sub medie, scrie revista Business Magazin.



În ultimii trei ani criza financiară a "gă­urit" buzunarele românilor şi a lăsat go­luri în portofelele lor. În acest context, în cazul alimentelor, al produselor de cură­ţenie şi al electrocasnicelor, oamenii s-au orientat către primul nivel de preţ, acesta devenind principalul criteriu în procesul de achiziţie.

Când vine vorba de haine însă, preţul pierde teren în faţa brandului, a croielii şi a materialelor. Condiţiile jocului se schim­bă şi odată cu ele şi câştigătorii. Nu­me precum Zara, New Yorker sau H&M se extind rapid, afacerile merg ca pe roate şi clienţii sunt nelipsiţi din magazine. La po­lul opus, Kiabi şi Sprider, retaileri cu po­litică de discount, vor să vândă şi să iasă de pe piaţa locală după ce afacerile au in­trat pe o pantă descendentă şi pierderile con­tinuă să se acumuleze.

Anca Tăzlăoanu, brand consultant pen­tru agenţia de strategie şi design de brand BrandTailors, afirmă că există un cumul de factori care garantează profita­bi­litatea marilor retaileri internaţionali de îm­brăcăminte. Este vorba de alegerea aten­tă a spaţiilor de retail, decorarea vitri­ne­lor, unul dintre cei mai importanţi vec­tori de comunicare ai brandurilor de mo­dă, de designul colecţiilor şi de calitatea materialelor. Preţul vine la urmă.

"Brandul contează foarte mult. Bran­du­rile internaţionale care intră pe piaţa ro­mânească se bucură de o mare noto­rie­ta­te încă dinainte să facă acest pas. Unele din­tre ele sunt aşteptate de ani de zile de că­tre români." Citiţi mai mult despre exiturile magazinelor de modă din România pe www.bmag.ro