Roxana Dobrescu, senior HR business partner Avon România: Avem 20 de angajaţi români care lucrează ca expaţi, iar şase dintre ei sunt directori generali ai Avon în ţările din regiune

Autor: Corina Mirea 19.08.2012

Saşe dintre managerii care au ajuns să aibă funcţii de conducere în filialele locale ale Avon România, cel mai mare jucător de pe piaţa locală de vânzări directe de cosmetice, au fost promovaţi ca şefi ai diviziilor Avon din ţările din regiune.

"De-a lungul timpului s-a dovedit că România este o adevărată «pepinieră de talente» pentru Avon. În prezent avem 20 de angajaţi care lucrează ca expaţi în ţările din regiune, iar şase executivi de top care conduc afacerile Avon din regiune - Europa de Est, Turcia, Bulgaria, Albania, Macedonia, Cehia şi Slovacia, Republica Moldova, Ungaria, Serbia, Muntenegru, Bosnia, Croaţia şi Slovenia - sunt români", spune Roxana Dobrescu, senior HR business partner în cadrul Avon România, care ocupă această funcţie din toamna anului trecut.

Cei şase executivi de top care coordonează activităţile Avon din alte ţări sunt Andrei Orlando (general manager Turcia), Dragoş Duţulescu (country sales leader Bulgaria, Albania, Macedonia), Beatrice Radu (general manager Cehia şi Slovacia), Angela Creţu (general manager Europa de Est), Mircea Jugunaru (country sales manager Moldova) şi Sebastian Bako (general manager Ungaria, Serbia, Muntenegru, Bosnia, Croaţia şi Slovenia). Majoritatea acestor executivi au lucrat în cadrul Avon încă de la începutul activităţii companiei în România (1997).

Spre exemplu, Beatrice Radu, care a fost profesor de fizică la începutul carierei, a început să lucreze în cadrul Avon România încă din anul 1998 ca area sales manager pentru zona Transilvaniei după ce anterior lucrase cinci ani de zile pe funcţia de cosmetic director în cadrul Zepter.

Deşi Avon a ajuns să aibă afaceri de peste 100 de milioane de euro în România, la un efectiv de 340 de angajaţi permanenţi, recrutarea este una dintre cele mai mari provocări pentru angajaţii departamentului de resurse umane, din cauza percepţiei greşite pe care o au candidaţii, având în vedere că peste 140.000 de români sunt reprezentanţi - colaboratori ai Avon.

"Dacă spui cuiva că există departament de resurse umane, marketing sau logistică, constaţi că oamenii sunt foarte surprinşi şi re ticenţi în ceea ce priveşte posibilitatea de a se angaja în cadrul companiei. Motiv pentru care apelăm destul de des la recrutarea de tip executive search, prin care mergem targetat către baze de date unde ştim că găsim oameni foarte buni pe domeniile lor. Astfel, reuşim să intrăm în contact direct cu ei şi putem să le explicăm cu ce se mănâncă Avon, că vrem să îi angajăm «pe bune» sau că plătim asigurări sociale şi tot ce mai este nevoie", explică Dobrescu.

Cu toate că în ultimii doi ani compania a resimţit o ame lio ra re a acestei probleme, Roxana Dobrescu spune că în continuare drumul este unul ane voios, în special în privinţa candidaţilor de genul masculin, care ştiu foarte puţine despre companie.

"Percepţia s-a schimbat mult în ultimii doi ani de zile, se simte clar o ameliorare. Acest lucru se datorează faptului că am ales să ne concentrăm mai mult pe partea de angajări externe, iar angajaţii noştri au început şi ei să spună în stânga şi în dreapta că lucrează la Avon, ce se întâmplă şi cum se întâmplă lucrurile în cadrul companiei. Uşile nu mai sunt închise pentru noi în mod clar, dar încă ne luptăm cu această problemă", precizează Roxana Dobrescu.

În cadrul Avon România, cu toate că departamentul de resurse umane nu primeşte foarte multe aplicaţii pentru posturi vacante de la bărbaţi, există totuşi un paradox - deşi ponderea femeilor din companie este de 65%, cele mai importante trei funcţii din întreaga organizaţie sunt deţinute de bărbaţi, respectiv posturile de director de vânzări, cel financiar şi poziţia de general manager.

"Noi avem o vorbă - spunem că deşi suntem o companie cu personal preponderent feminin, suntem destul de multe femei conduse de câţiva «băieţi buni»", adaugă Dobrescu.

Răzvan Diraţian, şeful Avon pe România şi Republica Moldova, a fost numit în această funcţie în 2009.

Circa 75.000 de euro cheltuiţi anul acesta pe programe de finanţe

În timp ce multe dintre companiile de pe piaţa locală s-au văzut nevoite să micşoreze bugetele odată cu venirea crizei, Roxana Dobrescu spune că, în ciuda acestei situaţii, compania nu a tăiat din bugetul de training.

"De la bugetul de training nu am făcut niciodată rabat şi în niciunul din aceşti ani de criză nu a scăzut, comparativ cu anul 2008. Pe principiul «sunt prea sărac să îmi cumpăr lucruri ieftine», pe lângă platforma de training internă, apelăm şi la furnizori externi", adaugă Dobrescu.

Prin urmare, pe lângă trainingurile de care toţi cei 340 de angajaţi beneficiază în decursul unui an de zile, în prezent, în cadrul departamentului financiar, cinci dintre cei 20 de angajaţi sunt înscrişi la cursurile programului ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), una dintre cele mai prestigioase calificări profesionale în domeniul contabil.

Anul trecut, angajaţii companiei au beneficiat de 110 ore de training intern şi 150 de ore de training extern.

Deşi foarte multă lume crede că a fi reprezentant Avon înseamnă a fi angajatul organizaţiei, Roxana Dobrescu spune că recrutarea de colaboratori se află exclusiv "în ograda" forţei de vânzări a companiei, respectiv a coordonatorilor de vânzări, care încearcă să îşi aducă oameni în structură prin orice metodă posibilă.

"Ca angajator, Avon nu recrutează acest gen de personal, ci doar angajaţi permanenţi, forţa de vânzări fiind cea care dă anunţuri de recrutare pentru posturi de reprezentanţi, dar pe care le plăteşte şi le gestionează pe cont propriu", precizează ea.

În prezent, structura de vânzări a companiei cuprinde, pe lângă cei 140.000 de reprezentanţi încă 60.000 de coordonatori, senior coordonatori sau directori de vânzări zonali, conduşi de şapte division manageri, distribuiţi în şapte divizii la nivel naţional.

Printre cei mai mari jucători care activează pe piaţa cosmeticelor din România se numără Oriflame, Coty, Amway, L'Oreal sau Farmec