Porfir, Megaprofil: Dacă politicienii nu îşi schimbă radical priorităţile, ne vor scoate pentru mulţi ani de pe radarul investitorilor străini

Autor: Andreea Neferu 26.07.2012
Producătorul de materiale de construcţii Megaprofil, controlat de grupul belgian Joris Ide, şi-a majorat exporturile cu circa 56% în primul semestru comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, în contextul în care vânzările totale ale companiei au reuşit să avanseze cu circa 8%.
 

 

 

"Am mizat foarte mult pe ex­port, care ne-a ajutat să de­păşim nivelul vânzărilor anu­lui trecut la şase luni. Creş­terea vânzărilor la ex­port s-a realizat pe fondul creşterii forţei de vânzări, precum şi a gra­dului de acceptare a pro­duselor noastre pe pie­ţele de export în detri­men­tul jucăto­rilor lo­cali", a decla­rat Adrian Porfir, ma­na­ger pe Europa de Sud-Est în cadrul Joris Ide Grup.

Cea mai mare par­te a exporturilor Me­ga­profil merge în ţările din re­giu­ne, în special în Serbia, Un­garia, Croaţia, Bos­nia, Ucraina, Munte­negru, Kosovo, Mace­donia şi Republica Mol­dova. Ex­porturile au reprezentat circa 35% din cifra de afaceri a companiei în pri­mele şase luni ale anului, în condiţiile în care în 2011 au generat circa 25% din businessul total.

Mizează pe afaceri în creştere

Compania a avut anul trecut afaceri de 117,6 mil. lei (circa 28 mil. euro), potrivit Ministerului Finanţelor, iar în 2012 mizează pe un business de 30-33 mil. euro. "Deşi tri­mestrul doi a fost foarte bun, iar tri­mestrul trei a început foarte bine, peste aş­tep­tări chiar, pe final de an criza politică prin care trecem va bloca investiţiile, fapt care ne va afecta", spune Porfir. El adaugă că evolu­ţia cursului de schimb devine îngrijorătoare pen­tru piaţa din România şi că multe dintre proiectele pentru care s-au început nego­cieri sunt blocate. "Dacă o parte din poli­ticienii noş­tri nu îşi schimbă radical agenda şi prio­rităţile, vor reuşi să ne scoată pentru mulţi ani de pe radarul investitorilor străini care ori­cum abia mai pâlpâie în regiu­nea noas­tră", afirmă Porfir, care spune că, în general, ţările din jurul Ro­mâ­niei se bucură de mai multe fa­ci­li­tăţi, predic­ta­bilitate, dar şi de aten­ţie din par­tea gu­ver­nan­ţilor pen­tru in­vestiţii şi contribuabili.

Managerul Mega­profil con­sideră că piaţa româ­neas­că este extrem de com­petitivă, pe de o par­te pentru că are supra­ca­pa­citate în anumite domenii, pe de altă par­te pentru că duce lipsă de investiţii în anumite sectoare. Cu toate acestea, el spu­ne că România va deveni o piaţă neinte­resantă dacă senti­men­tul investitorilor nu se va schimba radical.

Au fabrică la Buziaş

Megaprofil comercializează profiluri şi hale metalice, panouri termoizolante pentru pereţi şi acoperişuri, ţiglă metalică, precum şi accesorii, iar operaţiunile din Europa de Sud-Est se învârt în jurul unităţii de pro­ducţie pe care compania o deţine la Buziaş, judeţul Timiş. "Pentru anul în curs ne-am concentrat pe lansarea panourilor termoizolante pentru spaţii frigorifice, produse căutate de clienţii noştri cu activităţi în agricultură, domeniu de mare actua­litate în regiune. Piaţa de profil din Ro­mânia pare a fi într-o uşoară creştere, dar a evoluat diferit pe fiecare segment, mult sub aşteptările noastre, din cauza iernii difi­cile, dar şi a problemelor economice generate de anii de criză", mai spune Porfir.

Piaţa panourilor termoizolante, a profi­lurilor şi a ţiglelor metalice, pe care acti­vează Mega­profil, s-a ridicat anul trecut la circa 24 de milioane de metri pătraţi şi ar urma să crească anul acesta cu 5 până la 15 procente, potrivit unor estimări anterioare ale Mega­pro­fil, companie cu circa 130 de angajaţi la începutul acestui an.

Adrian Porfir a fost recrutat în urmă cu un an şi jumătate de belgienii de la Joris Ide pentru a conduce operaţiunile grupului pe Europa de Sud-Est. El are un background atât în industria FMCG (InBev şi Danone), cât şi în cea a materialelor de construcţii (Holcim şi Piritex). Joris Ide este o compa­nie belgiană fondată în urmă cu peste un sfert de secol, cu venituri anuale de circa 500 mil. euro. Are 16 unităţi de pro­ducţie în Bel­gia, Fran­ţa, România, Rusia, Olanda, Ungaria şi Cro­aţia. Compania a intrat pe piaţa româ­nească în 2002. Pe piaţa locală a materialelor de con­strucţii metalice, Megaprofil concu­rea­ză cu jucători precum Ruukki, Coilprofil, Lindab, Plan­nja sau ArcelorMittal Con­struction România.