Porfir, Megaprofil: Dacă politicienii nu îşi schimbă radical priorităţile, ne vor scoate pentru mulţi ani de pe radarul investitorilor străini
"Am mizat foarte mult pe export, care ne-a ajutat să depăşim nivelul vânzărilor anului trecut la şase luni. Creşterea vânzărilor la export s-a realizat pe fondul creşterii forţei de vânzări, precum şi a gradului de acceptare a produselor noastre pe pieţele de export în detrimentul jucătorilor locali", a declarat Adrian Porfir, manager pe Europa de Sud-Est în cadrul Joris Ide Grup.
Cea mai mare parte a exporturilor Megaprofil merge în ţările din regiune, în special în Serbia, Ungaria, Croaţia, Bosnia, Ucraina, Muntenegru, Kosovo, Macedonia şi Republica Moldova. Exporturile au reprezentat circa 35% din cifra de afaceri a companiei în primele şase luni ale anului, în condiţiile în care în 2011 au generat circa 25% din businessul total.
Mizează pe afaceri în creştere
Compania a avut anul trecut afaceri de 117,6 mil. lei (circa 28 mil. euro), potrivit Ministerului Finanţelor, iar în 2012 mizează pe un business de 30-33 mil. euro. "Deşi trimestrul doi a fost foarte bun, iar trimestrul trei a început foarte bine, peste aşteptări chiar, pe final de an criza politică prin care trecem va bloca investiţiile, fapt care ne va afecta", spune Porfir. El adaugă că evoluţia cursului de schimb devine îngrijorătoare pentru piaţa din România şi că multe dintre proiectele pentru care s-au început negocieri sunt blocate. "Dacă o parte din politicienii noştri nu îşi schimbă radical agenda şi priorităţile, vor reuşi să ne scoată pentru mulţi ani de pe radarul investitorilor străini care oricum abia mai pâlpâie în regiunea noastră", afirmă Porfir, care spune că, în general, ţările din jurul României se bucură de mai multe facilităţi, predictabilitate, dar şi de atenţie din partea guvernanţilor pentru investiţii şi contribuabili.
Managerul Megaprofil consideră că piaţa românească este extrem de competitivă, pe de o parte pentru că are supracapacitate în anumite domenii, pe de altă parte pentru că duce lipsă de investiţii în anumite sectoare. Cu toate acestea, el spune că România va deveni o piaţă neinteresantă dacă sentimentul investitorilor nu se va schimba radical.
Au fabrică la Buziaş
Megaprofil comercializează profiluri şi hale metalice, panouri termoizolante pentru pereţi şi acoperişuri, ţiglă metalică, precum şi accesorii, iar operaţiunile din Europa de Sud-Est se învârt în jurul unităţii de producţie pe care compania o deţine la Buziaş, judeţul Timiş. "Pentru anul în curs ne-am concentrat pe lansarea panourilor termoizolante pentru spaţii frigorifice, produse căutate de clienţii noştri cu activităţi în agricultură, domeniu de mare actualitate în regiune. Piaţa de profil din România pare a fi într-o uşoară creştere, dar a evoluat diferit pe fiecare segment, mult sub aşteptările noastre, din cauza iernii dificile, dar şi a problemelor economice generate de anii de criză", mai spune Porfir.
Piaţa panourilor termoizolante, a profilurilor şi a ţiglelor metalice, pe care activează Megaprofil, s-a ridicat anul trecut la circa 24 de milioane de metri pătraţi şi ar urma să crească anul acesta cu 5 până la 15 procente, potrivit unor estimări anterioare ale Megaprofil, companie cu circa 130 de angajaţi la începutul acestui an.
Adrian Porfir a fost recrutat în urmă cu un an şi jumătate de belgienii de la Joris Ide pentru a conduce operaţiunile grupului pe Europa de Sud-Est. El are un background atât în industria FMCG (InBev şi Danone), cât şi în cea a materialelor de construcţii (Holcim şi Piritex). Joris Ide este o companie belgiană fondată în urmă cu peste un sfert de secol, cu venituri anuale de circa 500 mil. euro. Are 16 unităţi de producţie în Belgia, Franţa, România, Rusia, Olanda, Ungaria şi Croaţia. Compania a intrat pe piaţa românească în 2002. Pe piaţa locală a materialelor de construcţii metalice, Megaprofil concurează cu jucători precum Ruukki, Coilprofil, Lindab, Plannja sau ArcelorMittal Construction România.