Când istoria se scrie în direct

Autor: Razvan Muresan 25.07.2012

Pe 11 martie 2011 un seism cu intensitatea de nouă grade pe scara Richter lovea coasta de nord-est a Japoniei, ducând la crearea unui val tsunami care a ucis 18.000 de oameni şi a creat pagube de 180 de milioane de dolari. Media de pe întreg mapamondul au transmis dezastrul şi urmările sale, dar milioane de oameni s-au informat de pe internet despre eveniment, mulţi alegând varianta video de pe platforma YouTube. În cele şapte zile care au urmat dezastrului, cele mai vizualizate 20 de videoclipuri de pe YouTube aveau legătură cu incidentele din Japonia - în total, au fost văzute de 96 de milioane de ori. Ce vedeau toţi aceşti oameni e o nouă formă de jurnalism, unul vizual. Cele mai multe din înregistrări erau făcute de oameni simpli, cetăţeni sau turişti surprinşi în mijlocul catastrofei. Filmuleţele au fost preluate şi de televiziuni de pe toate continentele, iar conţinutul generat de utilizatori a fost principalul furnizor al instituţiilor de presă. Cea mai vizualizată a fost înregistrarea unei camere fixe din aeroporul Sendai. Dezastrul din Japonia nu a fost însă un caz unic. La nivel mondial, YouTube devine o platformă tot mai importantă pentru a vedea ştiri. În 2011 şi primele luni ale lui 2012 cel mai căutat termen al fiecărei luni se corela de un eveniment cu caracter informativ în cinci din cincisprezece luni, potrivit datelor interne ale companiei.

Potrivit prognozei Visual Network Index, realizată de Cisco, traficul IP global anual urmează să ajungă la 1,3 zetabiţi în 2016 - un zetabit este echivalentul unui sextilion de biţi sau al unui trilion de gigabiţi. Americanii de la Cisco preconizează o creştere a traficului IP global de peste 330 exabiţi doar între 2015 şi 2016, adică un volum aproape egal cu cel al traficului IP global generat în 2011. Creşterea semnificativă a traficului şi a gradului de acoperire a serviciilor este încurajată de o serie de factori principali, printre care explozia vânzărilor de tablete, telefoane mobile şi a altor dispozitive inteligente, precum şi a conexiunilor aparat-la-aparat care stimulează cererea de conectivitate. Până în 2016 vor exista aproape 18,9 miliarde de conexiuni în reţea - aproape 2,5 conexiuni pentru fiecare persoană de pe Pământ, faţă de 10,3 miliarde în 2011. La nivel global vor exista 1,5 miliarde utilizatori de video pe internet până în 2016, în creştere de la 792 milioane utilizatori de video pe internet în 2011.

Cele mai populare ştiri video surprind dezastre naturale sau revolte politice - de regulă secvenţe cu un puternic impact vizual. Studiul Pew Research Center indică faptul că 70% din traficul YouTube vine din afara Statelor Unite ale Americii, iar cele mai populare trei căutări la nivel mondial se leagă de evenimente din afara SUA: cutremurul şi valul tsunami din arhipelagul nipon, alegerile din Rusia şi tensiunile din Orientul Mijlociu.

E clar faptul că filmuleţele legate de eveniment sunt efemere faţă de cele obişnuite, însă în orice moment o ştire poate depăşi ca număr de vizualizări chiar şi cel mai amuzant videoclip. În 2011 evenimentele cu caracter de ştire au fost cel mai căutat subiect în patru din cele 12 luni, conform datelor interne ale YouTube: cutremurul japonez, uciderea lui Osama bin Laden, un accident de motocicletă fatal şi povestea unui om al străzii cu o voce considerată divină.

 

Cetăţenii joacă un rol important în furnizarea şi producerea de conţinut. 39% din clipurile de pe YouTube vin cu certitudine de la cetăţeni, în timp ce 51% provin de la instituţii de presă, dar multe dintre ele par a fi filmate de alţi utilizatori decât de jurnalişti. Cetăţenii sunt de asemenea responsabili pentru schimbarea modului în care instituţiile de presă îşi ambalează informaţia. La fel ca impactul social media, dimensiunea video oferă mai multă expunere unor evenimente de talie internaţională, însă are avantajul de a obţine imagini de la milioane de utilizatori comparativ cu numărul limitat al corespondenţilor sau jurnaliştilor angajaţi. "Cu siguranţă, vremurile se schimbă dacă ne gândim că numărul gospodăriilor cu internet va ajunge la 72 de milioane în 2016, generând peste 200 gigabiţi pe lună, iar numărul dispozitivelor în reţea va ajunge la 19 miliarde. Reţeaua nu a fost niciodată mai importantă ca acum, tot mai mulţi oameni bazându-se pe ea în fiecare zi atât în viaţa personală, cât şi în cea profesională", susţine Suraj Shetty, vicepreşedinte de marketing produse şi soluţii în cadrul Cisco. 19 miliarde de dispozitive înseamnă mai bine de dublu faţă de populaţia mondială. Cetăţeanul anului 2016 va putea, mai mult chiar ca astăzi, să furnizeze oricând conţinut video şi, deci, să participe activ la jurnalismul de tip cetăţenesc.

Cele mai populare videoclipuri vizua-lizate pe internet sunt un amestec de mate-rial brut (42%) şi prelucrat (58%). Nicio personalitate nu se situează în primele cinci procente ale topului căutărilor, în timp ce două treimi dintre videoclipurile existente nu se referă la o persoană cunoscută. La ni-vel mondial, Barack Obama e persoana cu cea mai crescută notorietate, preşedintele american apărând în discursuri şi intervenţii publice, dar şi în parodii produse de adver-sa-rii săi. Spre deosebire de televiziunea tra-diţională, lungimea medie a clipurilor de pe YouTube este de două minute şi o secundă, uşor mai scurtă decât un grupaj video
dintr-un buletin de ştiri, iar cele mai populare au în medie doar 41 de secunde, semn că în era video răbdarea nu e tocmai punctul forte al publicului.

Dintre instituţiile de presă, furnizorul numărul unu la nivel mondial este Russia Today. Alegerile pentru cele 450 de locuri din Duma de la Moscova din decembrie 2011 şi prezidenţialele din martie 2012 au fost reflectate la nivel mondial prin platforma YouTube, multe dintre clipurile ruseşti reflectând opinii contrare Kremlinului sau parodiind autorităţile.

La şapte ani de la dezvoltarea platformei de către trei foşti angajaţi ai PayPal, avansul platformei video YouTube este considerabil. A devenit al treilea cel mai vizitat site, după Google - proprietarul YouTube - şi Facebook, conform datelor colectate de Netcraft, un serviciu de cercetare britanic. Potrivit statisticilor companiei, mai bine de 72 de ore de conţinut sunt încărcate în fiecare minut. Jurnalismul cetăţenesc prinde tot mai mult contur într-o societate în care din ce în ce mai mulţi oameni au camera foto şi internetul în buzunar. Dreptul la liberă exprimare şi abilitatea de a putea filma şi trasmite în timp real vor duce la o şi mai mare transparentizare a transmiterii de conţinut, dat fiind că, cel mai adesea, un videoclip poate furniza informaţie mai clară, obiectivă şi nepărtinitoare decât un text sau o imagine. Fie ele şi ale unor instituţii de presă de prestigiu.