Topul constructorilor români: Hidroconstrucţia rămâne lider, Umbrărescu este cel mai profitabil, iar fraţii Horpos intră în clasament
Primii zece constructori cu capital românesc au consemnat anul trecut afaceri cumulate de circa 1,3 miliarde de euro, adică aproape 14% din valoarea pieţei construcţiilor.
Comparativ cu anul 2010, valoarea cumulată a afacerilor primilor zece constructori a urcat uşor, cu 2%, însă profiturile nete totale au scăzut, situându-se sub 120 mil. euro, faţă de 150 mil. euro cu un an în urmă. Cu toate acestea, fiecare din cei zece mari jucători din construcţiilor a rămas pe profit.
Hidroconstrucţia a rămas şi anul trecut liderul constructorilor cu capital românesc, cu afaceri de circa 236 mil. euro, potrivit informaţiilor publicate la Ministerul Finanţelor. Compania, care îşi are originile în Întreprinderea de Construcţii Hidroenergetice, înfiinţată în 1961, este deţinută în prezent de management şi de asociaţia salariaţilor.
Antreprenorul băcăuan Dorinel Umbrărescu este prezent în top, ca şi anul trecut, cu două firme - Spedition UMB şi Tehnostrade - cu afaceri cumulate de circa 322 mil. euro, în creştere cu aproape un sfert faţă de anul 2010. Astfel, Umbrărescu reuşeşte să-şi adjudece poziţiile 2 şi 4 din topul celor mai mari companii româneşti de construcţii, însă dacă se cumulează businessul celor două firme, Umbrărescu devine lider incontestabil al acestei ierarhii.
Mai mult decât atât, omul de afaceri a reuşit anul trecut să înregistreze şi cele mai mari marje de profit, de peste 20%. Profitul cumulat al firmelor Spedition UMB şi Tehnostrade s-a ridicat la 67,5 mil. euro, echivalent cu costul construcţiei a circa 10 kilometri de autostradă, la standardele româneşti de preţuri.
Profituri mai mici
Cu toate acestea, în cele mai multe cazuri profiturile nete ale constructorilor români au scăzut anul trecut comparativ cu anul 2010. Cum se explică această situaţie, în contextul în care "regii asfaltului" au reuşit până în 2011 să-şi crească puternic profiturile an de an?
"Condiţiile economice se înrăutăţesc de la zi la zi, iar concurenţa este mai mare. Aceeaşi cifră de afaceri o faci muncind mai mult, iar profiturile scad", spune Florea Diaconu, omul de afaceri care controlează constructorul bucureştean Delta ACM '93. Firma sa a avut anul trecut un profit de circa 12 mil. euro, în scădere cu peste 50% faţă de anul trecut, deşi afacerile au crescut uşor.
Romstrade şi-a păstrat poziţia de mijloc în cadrul clasamentului întocmit de ZF, cu o cifră de afaceri de circa 127 mil. euro, însă profitul a scăzut cu peste 60% faţă de anul anterior, la nici 3 mil. euro. Cu toate acestea, Romstrade şi-a bugetat pentru anul 2012 o creştere de 140% a businessului, până la aproape 290 mil. euro.
În general, "greii" români din industria construcţiilor au reuşit să-şi majoreze uşor afacerile anul trecut, impulsionaţi de noile lucrări de infrastructură ce au demarat în 2011. Cu toate acestea, există situaţii în care businessul a scăzut chiar şi cu 30%, aşa cum este cazul firmei Confort Timişoara, controlată de Georgică Cornu. Omul de afaceri declara anterior pentru ZF că reducerea cifrei de afaceri a fost cauzată de faptul că lucrările realizate nu au fost plătite la timp.
Straco intră în forţă în clasament
Surpriza din topul constructorilor români este firma bucureşteană Straco Grup, care şi-a majorat anul trecut businessul cu aproape circa 70%, în timp ce profitul s-a dublat, la 1 milion de euro. Este pentru prima oară când constructorul deţinut de fraţii Alexandru şi Traian Horpos reuşeşte să intre în top 10 al celor mai mari companii de construcţii cu acţionariat românesc.
În mare parte însă, top 10 este format din aceleaşi companii care apăreau şi anul trecut, modificări fiind înregistrate la poziţiile ocupate.
Dacă cifra de afaceri cumulată a celor mai mari zece constructori cu capital românesc s-a păstrat aproximativ la aceeaşi valoare din 2010, în timp ce profitul net a scăzut, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre numărul de angajaţi. Primele zece firme au avut în total peste 18.000 de salariaţi, un plus de 16% faţă de anul anterior. Acest lucru poate fi explicat şi prin faptul că începând cu anul trecut au fost reluate o serie de lucrări de infrastructură, astfel că firmele de construcţii au fost nevoite să facă noi angajări.
Un caz aparte îl reprezintă firma Spedition UMB, care are în portofoliu o serie de lucrări de reabilitare de drumuri naţionale şi chiar şi autostrăzi, dar care a raportat doar 33 de angajaţi la Ministerul Finanţelor. Una dintre explicaţiile numărului foarte mic de salariaţi ar putea fi faptul că Spedition UMB participă la licitaţiile de drumuri alături de cealaltă firmă deţinută de Dorinel Umbrărescu, Tehnostrade, realizând lucrări numai împreună. Tehnostrade a avut anul trecut un număr de aproape 1.300 de angajaţi.
Piaţa construcţiilor s-a ridicat anul trecut la circa 9,3 mld. euro, în scădere de la 9,7 mld. euro cu un an în urmă, potrivit estimărilor Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO).