Topul constructorilor români: Hidroconstrucţia rămâne lider, Umbrărescu este cel mai profitabil, iar fraţii Horpos intră în clasament

Autor: Andreea Neferu 17.07.2012

Primii zece constructori cu capital românesc au consemnat anul trecut afaceri cumulate de circa 1,3 miliarde de euro, adică aproape 14% din valoarea pieţei construcţiilor.

Comparativ cu anul 2010, va­loarea cumulată a afa­ce­ri­lor primilor zece con­struc­tori a urcat uşor, cu 2%, însă profiturile nete to­ta­le au scăzut, situându-se sub 120 mil. eu­ro, faţă de 150 mil. euro cu un an în urmă. Cu toate acestea, fiecare din cei zece mari jucători din construcţiilor a rămas pe profit.

Hidroconstrucţia a rămas şi anul trecut liderul constructorilor cu capital românesc, cu afaceri de circa 236 mil. euro, potrivit informaţiilor publicate la Ministerul Finanţelor. Compania, care îşi are originile în Întreprinderea de Construcţii Hidroenergetice, înfiinţată în 1961, este deţinută în prezent de ma­nage­ment şi de asociaţia salariaţilor.

Antreprenorul băcăuan Dorinel Umbrărescu este prezent în top, ca şi anul trecut, cu două firme - Spedition UMB şi Tehnostrade - cu afaceri cumu­la­te de circa 322 mil. euro, în creştere cu aproape un sfert faţă de anul 2010. Astfel, Umbrărescu reuşeşte să-şi adju­dece poziţiile 2 şi 4 din topul celor mai mari companii româneşti de construcţii, însă dacă se cumulează businessul celor două firme, Umbrărescu devine lider incontestabil al acestei ierarhii.

Mai mult decât atât, omul de afaceri a reuşit anul trecut să înregistreze şi cele mai mari marje de profit, de peste 20%. Profitul cumulat al firmelor Spedition UMB şi Tehnostrade s-a ridicat la 67,5 mil. euro, echivalent cu costul construc­ţi­ei a circa 10 kilometri de autostradă, la standardele româneşti de preţuri.

Profituri mai mici

Cu toate acestea, în cele mai multe ca­zuri profiturile nete ale construc­to­ri­lor ro­mâni au scăzut anul trecut com­para­tiv cu anul 2010. Cum se ex­pli­că această si­tua­ţie, în contextul în care "regii asfal­tu­lui" au reuşit până în 2011 să-şi crească puter­nic profiturile an de an?

"Condiţiile economice se în­răutăţesc de la zi la zi, iar concurenţa este mai ma­re. Aceeaşi cifră de afaceri o faci mun­cind mai mult, iar profiturile scad", spu­ne Florea Diaconu, omul de afaceri care con­trolează constructorul bucureş­tean Delta ACM '93. Firma sa a avut anul tre­cut un profit de circa 12 mil. euro, în scădere cu peste 50% faţă de anul trecut, deşi afacerile au crescut uşor.

Romstrade şi-a păstrat poziţia de mijloc în cadrul clasamentului întocmit de ZF, cu o cifră de afaceri de circa 127 mil. euro, însă profitul a scăzut cu peste 60% faţă de anul anterior, la nici 3 mil. euro. Cu toate aces­tea, Romstrade şi-a bu­getat pentru anul 2012 o creştere de 140% a businessului, până la aproa­pe 290 mil. euro.

În general, "greii" români din indus­tria con­strucţiilor au re­uşit să-şi majore­ze uşor afacerile anul trecut, impul­sio­naţi de noile lucrări de in­fra­structură ce au demarat în 2011. Cu toate acestea, există situaţii în ca­re businessul a scăzut chiar şi cu 30%, aşa cum este cazul fir­mei Confort Ti­mi­şoa­ra, controlată de Geor­gică Cornu. Omul de afaceri de­clara anterior pentru ZF că reducerea ci­frei de afaceri a fost cauzată de faptul că lucrările realizate nu au fost plătite la timp.

Straco intră în forţă în clasament

Surpriza din topul constructorilor ro­mâni este firma bucureşteană Straco Grup, care şi-a majorat anul trecut busi­n­essul cu aproape circa 70%, în timp ce pro­fitul s-a dublat, la 1 milion de euro. Este pentru prima oară când construc­to­rul deţinut de fraţii Alexandru şi Traian Horpos reuşeşte să intre în top 10 al celor mai mari companii de con­strucţii cu acţionariat românesc.

În mare parte însă, top 10 este for­mat din aceleaşi companii care apăreau şi anul trecut, modificări fiind înregis­trate la poziţiile ocupate.

Dacă cifra de afaceri cumulată a ce­lor mai mari zece constructori cu capi­tal ro­mânesc s-a păstrat aproximativ la ace­eaşi valoare din 2010, în timp ce pro­fitul net a scăzut, nu acelaşi lucru se poate spu­ne şi despre numărul de an­ga­jaţi. Pri­mele zece firme au avut în total peste 18.000 de salariaţi, un plus de 16% faţă de anul anterior. Acest lucru poate fi ex­pli­cat şi prin faptul că începând cu anul tre­cut au fost reluate o serie de lucrări de in­frastructură, astfel că firme­le de con­struc­ţii au fost nevoite să facă noi angajări.

Un caz aparte îl reprezintă firma Spe­dition UMB, care are în portofoliu o serie de lucrări de reabilitare de drumuri na­ţionale şi chiar şi autostrăzi, dar care a raportat doar 33 de angajaţi la Minis­terul Finanţelor. Una dintre explicaţiile nu­mărului foarte mic de salariaţi ar pu­tea fi faptul că Spedition UMB par­ti­cipă la licitaţiile de drumuri alături de cea­lal­tă firmă deţinută de Dorinel Um­bră­res­cu, Tehnostrade, realizând lucrări nu­mai îm­preună. Tehnostrade a avut anul tre­cut un număr de aproape 1.300 de angajaţi.

Piaţa construcţiilor s-a ridicat anul tre­cut la circa 9,3 mld. euro, în scădere de la 9,7 mld. euro cu un an în urmă, po­tri­vit estimărilor Asociaţiei Române a An­tre­prenorilor de Construcţii (ARACO).