Intrarea IFC în grupul TTS scoate la iveală compania de 133 mil. € a discretului om de afaceri Mircea Mihăilescu

Autor: Mirabela Tiron 11.07.2012

Investiţia de tip private-equity a International Finance Corporation, di­vizia de investiţii a Băncii Mon­diale, scoate la iveală valoarea uneia dintre cele mai mari companii din transportul de marfă, Transport Trade Services (TTS), deţinută cu pachet majoritar de omul de afaceri Mircea Mihăilescu.

Ieri, reprezentanţii casei de avocatură Zam­firescu Racoţi Predoiu (ZRP), cei care au asistat tranzacţia, au transmis că firma Transport Trade Services (TTS) a semnat un contract de investiţie de tip private equity cu International Finance Corporation (IFC).

Investiţia de 12 milioane de euro reali­zată de IFC prin majorarea cu 10% a capi­talului social al TTS are ca obiect "îmbu­nătăţirea şi extinderea serviciilor de transport şi logistică a grupului în România, în special a operaţiunilor derulate de-a lungul bazinului dunărean, dar şi extinderea flotei de nave".

Potrivit calculelor ZF, în urma operaţiunii, IFC va deţine circa 9,09% din acţiunile TTS, firma fanion a lui Mihăilescu prin care acesta controlează mai multe companii importante de transport. Valoarea companiei TTS se ridică la 133 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF.

Contactat telefonic de ZF, Mircea Mihăilescu a spus doar că are planuri de dezvoltare. El nu a dorit să facă nicio altă declaraţie.

Cine este Mircea Alexandru Mihăilescu

Mircea Alexandru Mihăilescu, 65 de ani, născut în comunca Chiroiu (judeţul Ialo­miţa), este unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri români. El deţine un pachet de acţiuni de 50,99% din TTS, în timp ce Viorel Ştefan din Mitoc (Botoşani) deţine 10,1%, austriacul Peter Hunger­buehler are tot 10%, Stanciu Ion are 14%, restul acţiunilor fiind deţinute de alte persoane, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Înfiinţată în 1996, Transport Trade Services are ca principal obiect de activitate transportul, expediţia mărfurilor atât la nivel intern, cât şi internaţional.

În 2010 firma a finalizat cu o cifră de afa­ceri de 292,7 mil. lei (70 mil. euro) şi un pro­fit net de 22,4 milioane lei (5,3 mil. euro), con­form datelor raportate la Ministerul de Finan­ţe. Rezultatele financiare pe anul trecut nu sunt publice.

Grupul TTS al omului de afaceri Mircea Mi­hăilescu este unul dintre cei mai mari ope­ratori de transport din România, de pe seg­mentul de transport integrat fluvial şi fe­ro­viar. Grupul acţionează în zona transpor­tului naval prin intermediul flotei fluviale de­ţinute de compania Navrom şi pe segmentul de transport feroviar prin firma Transfer International Spedition (TIS).

Opt firme de transport naval şi operare portuară

Potrivit datelor de pe site-ul companiei, din grupul TTS fac parte CNFR Navrom din Galaţi, care transportă peste 10 milioane de tone de marfă anual (minereu de fier, căr­bune, calcar, produse chimice, com­bustibili) pe rutele Galaţi - Brăila-Hârşova, Cernavodă-Constanţa şi Galaţi-Tulcea-Sulina.

Flota este compusă din 51 de împin­gătoare şi 2 remorchere, 254 de barje (cu capacitate între 1.000 şi 3.000 de tone), dar şi macarale, pontoane, elevatoare.

Navrom mai furnizează servicii de manevre portuare în porturile Galaţi şi Constanţa, reparaţii nave, traversare bac pentru persoane şi mărfuri, transport pasageri între Tulcea şi localităţile din Deltă.

Beneficiind de o finanţare IFC/Banca Mon­dială, compania a demarat în 2005 un pro­gram de modernizare a flotei ce constă în re­moto­rizarea şi echiparea a 12 îm­pin­gătoare de linie.

O altă firmă care face parte din grup este NFR Drobeta, o companie de transport fluvial şi de pasageri. Compania transportă anual peste 1,5 milioane de tone de marfă pe an (bauxită, cereale, cocs, lemn, fier vechi). Tot din acest grup face parte TTS Operator, o firmă specializată în transportul mărfurilor vrac. Operează peste 2 milioane de tone de marfă în transbord direct nave-barjă şi barje-navă.

Şi Canopus Star este parte din grup, firma operează propriul terminal în manipularea şi depozitarea cerealelor şi furajelor.

Trans Europa Port este o firmă care îşi desfăşoară activitatea în portul docuri Galaţi unde are un siloz de cereale cu o capacitate de 30.000 de tone. Tot din grup face parte şi Danu Transport Gmbh, o firmă de expediţii specializată în transportul produselor petroliere şi al mărfurilor uscate către diverse destinaţii din Rotterdam, Amsterdam, Anvers, Constanţa.

Transportul fluvial de mărfuri se realizează prin companiile subsidiare Navrom Galaţi şi NFR Drobeta, dar şi cu nave sub pavilion bulgăresc, ucrainean, maghiar, sârb. TTS acoperă orice rută de transport între Kelheim (Germania) şi Sulina (România).

Pe partea de transport feroviar, grupul include firma Transfer International Spedition, înfiinţată în 1994 şi care oferă servicii de expediţii şi logistică. Compania are în prezent relaţii contractuale cu peste 300 de parteneri, atât case de expediţii, cât şi companii de comerţ din întreaga Europă, potrivit datelor de pe site-ul companiei.

Şi alte tranzacţii

La mijlocul anului 2010 TTS a achiziţionat prin mai multe tranzacţii circa 13,85% din acţiunile operatorului portuar Socep Constanţa, iar anul trecut şi-a majorat participaţia la circa 14,1% din capital.

În mai anul acesta, TTS a vândut 10% din capitalul operatorului portuar Socep Constanţa (SOCP), printr-o tranzacţie negociată în valoare de 11,8 milioane de lei (2,6 milioane de euro).

Cumpărătorul acţiunilor a fost pro­du­cătorul de BCA Celco Constanţa, deţinut de verii Niculae şi Ioan Duşu, care şi-au majorat astfel participaţia în companie la peste 54%.

Ei deţineau anterior un pachet de 31,85% din acţiuni prin intermediul Grup DD şi încă 12,8% prin Celco. Firma TTS şi-a redus participaţia de la 14,03% la 4,03% din titluri.

Firma lui Mircea Mihăilescu a ieşit astfel fără un profit semnificativ de la Socep, vânzând la un preţ apropiat de cel la care a cumpărat acţiunile.

Calculat la preţul la care a fost realizat deal-ul, valoarea de piaţă a Socep este de 118,7 milioane de lei (26,7 milioane de euro).

Pe piaţa de transport marfă printre concurenţii TTS se numără casa de expediţii Schenker Romtrans, subsidiara gigantului german Deutsche Bahn, cu afaceri de 80 de milioane de euro în România şi de 15 miliarde de euro la nivel internaţional.

Ce alte tranzacţii au mai avut loc

Anul acesta s-au semnat mai multe tranzacţii mari. Producătorul sud-african de componente auto Metair Investments, cu afaceri anuale de aproape 400 de milioane de euro, a cumpărat pentru circa 40 de milioane de euro compania Rombat Bistriţa, cel mai mare producător autohton de componente auto.

Rombat este o companie controlată de circa 200 de angajaţi, cel mai mare acţionar individual fiind omul de afaceri Dorel Goia, cu o participaţie de aproape 19%, potrivit celor mai recente informaţii.

O altă tranzacţie este cea prin care traderul elveţian de cereale Ameropa Holding a preluat producătorul de îngrăşăminte chimice Azomureş Târgu-Mureş (AZO), plătind circa 260 mil. euro, valoare calculată în baza preţului oferit în cadrul ofertei publice derulate pe bursă.

Ce spune un partener de afaceri despre Mihăilescu
"Imaginaţi-vă că au plecat acum 15 ani aproape de la zero şi acum au căpătat această dimensiune. Este cel mai mare grup de transport de pe Dunăre şi pe segmentul de transport integrat fluvial şi feroviar nu cred că are la ora actuală competitor. Tranzacţia pe care au încheiat-o probabil că arată nivelul grupului de astăzi. Mihăilescu este un geniu în materie de comerţ şi logistică şi are viziune. Omul acesta este pur şi simplu creativ, iar construcţia de transport integrat pe care a realizat-o este cea mai eficientă din zona Dunării central-europene şi de est. TTS gestionează un parc de genul 1.000 şi ceva de barje şi îi găsiţi prezenţi din Constanţa până în Austria", spune Viorel Panait, directorul general al Comvex Constanţa, cel mai mare terminal din portul Constanţa, la afacerile căruia grupul TTS a contribuit anul trecut cu 28%. Adrian Cojocar