Asociaţia Litoral - Delta Dunării: MDRT nu are o strategie pentru promovarea şi dezvoltarea Deltei

Autor: Cosmin Vaideanu 04.07.2012

"Atragem atenţia că Delta Dunării - un produs turistic exclusiv al României şi care ne-ar diferenţia faţă de restul destinaţiilor turistice europene- este o zonă turistică abandonată din punctul de vedere al autorităţilor publice centrale, în ciuda repetatelor noastre apeluri către acestea. Operatorii privaţi din Delta Dunării (hotelieri, proprietari de pensiuni, pontoane dormitor, ambarcaţiuni de agrement şi touroperatorii care promovează şi vând acest produs) nu beneficiază, din păcate, de sprijin din partea autorităţilor publice centrale, pentru dezvoltarea investiţiilor în turism în această zonă, şi pentru sistematizarea, organizarea şi dezvoltarea durabilă a acestei regiuni", se arată într-un comunicat al Asociaţiei Litoral-Delta Dunării.

Conform sursei citate, Ministerul Turismului nu a avut şi nu are în plan, în prezent, nicio strategie specială pentru dezvoltarea şi promovarea Deltei Dunării, în pofida apelurilor repetate ale Asociaţiei de a lucra, împreună, la o strategie specială a Deltei.

De asemenea, reprezentanţii Asociaţiei Litoral-Delta Dunării au precizat că se acordă finanţări unor ONG-uri nereprezentative şi că Delta rămâne o regiune abandonată de autorităţile centrale.

"În acelaşi timp, se acordă finanţări unor ONG-uri nereprezentative, care nu au o activitate reală sau una relevantă, dar care beneficiază de granturi exorbitante, cu mult mai mari decât orice profit ar putea obţine investitorii ce deţin active de milioane de euro şi zeci de angajaţi. Nu există nicio monitorizare a utilităţii folosirii acestor fonduri, în realitate, ci numai un dezinteres generalizat şi permanent asupra dezvoltării turismului în această regiune. În pofida declaraţiilor publice făcute de-a lungul anilor, Delta Dunării rămâne o regiune abandonată de către autorităţile centrale în timp ce operatorii privaţi, autorităţile locale şi organizaţiile din turism nu au resursele şi prerogativele legislative necesare pentru a schimba condiţiile în care se derulează acest produs turistic", se mai transmite prin intermediul comnicatului de presă.

Preşedintele Asociaţiei Litoral-Delta Dunării, Corina Martin, a precizat că nivelul vânzărilor de vacanţe în Deltă este foarte mic din cauza faptului că tarifele nu sunt întotdeauna accesibile pentru că nivelul de taxare fiscală este supraîncărcat.

"La acest moment, nivelul vânzărilor de vacanţe turistice în Delta Dunării este foarte mic, cu mult sub pragul care să permită o rentabilitate eficientă a structurilor de cazare care lucrează legal. E adevărat că, pe alocuri, tarifele de cazare şi masă nu sunt foarte accesibile, tocmai pentru că nivelul de taxare fiscală este supraîncărcat prin taxe şi suprataxe pe care turistul este supus să le platească de mai multe ori pentru aceeaşi noapte de cazare în această zonă. Pentru Delta Dunarii, ca şi pentru sudul Litoralului, e nevoie de o strategie durabilă, coerenta şi eficientă, la care să se lucreze în sistem de parteneriat public-privat, şi care să aducă dezvoltarea infrastructurii turistice specifice, sistematizare o taxare fiscală inteligentă, modificarea legislaţiei pentru a stimula investiţiile de cazare şi agrement în această zonă, o strategie de promovare specifică zonei, pe pieţele externe etc. Din păcate, la nivelul autorităţilor publice centrale, o asemenea strategie nu există, până la acest moment", a afirmat Corina Martin prin intermediul comunicatului de presă.

La rândul său, preşedintele Asociaţiei Patronatului în Turismul din Delta Dunării, Daniel Iluşcă, consideră că trebuie luate mai multe măsuri pentru ajutorarea investitorilor şi este nevoie de evenimente de promovare a Deltei Dunării pentru ca aceasta să devină un produs turistic mai accesibil.

"Consider că pentru a putea să investim în continuare în zona de Deltă avem nevoie de câteva măsuri primordiale pe care le solicităm de ani de zile, precum posibilitatea achiziţiei de combustibil fără plata accizei şi a taxei de drum pentru posesorii de bărci şi hoteluri plutitoare, prin autorizarea unuia sau mai multor agenţi economici în Tulcea şi Delta Dunării, care să livreze combustibil pe apă şi posibilitatea plătirii taxei de acces în Rezervaţie la locaţiile turistice autorizate. Este nevoie de o aliniere a taxelor, de clasificarea corectă a unităţilor de cazare din zonă, precum şi de organizarea în această zonă a unor evenimente specifice de promovare a Deltei Dunării. Odată cu realizarea acestor probleme, zona de Deltă va putea deveni un produs turistic mai accesibil, deci implicit mai cautat şi de interes pentru toate categoriile de turişti români şi străini", a afirmat Daniel Iluşcă.