Cel mai mare dealer Nissan: Lipsa unui program de casare nu e o nenorocire, dar să fim anunţaţi din timp

Autor: Bogdan Alecu 01.07.2012

Paul Badea, cel care controlează dealerul Nissan Badsi, unul dintre printre primii oameni de afaceri care au înfiinţat un business auto la începutul anilor '90, spune că atât taxa de poluare, cât şi programul de casare trebuie menţinute, dar măsurile să fie comunicate corect pentru a elimina incertitudinea din piaţă.

"Discuţiile au fost de multă vreme pentru «Rabla». Printre cei care au susţinut ideea a fost şi Călin Popescu-Tăriceanu, care la acea vreme era şi preşedinte al APIA şi cunoştea programele din Franţa şi Germania. Odată ce a pornit programul şi la noi, a ajutat mult. Cel puţin în ultimii trei ani, programul «Rabla» a ţinut în viaţă piaţa auto locală", a spus Badea, cel care controlează compania Badsi, cel mai mare dealer Nissan de pe piaţa locală, cu un rulaj anual de 7 milioane de euro.

Fondat în 1992, Badsi a fost primul importator al mărcii Nissan pe piaţa locală, importuri care au fost cedate către Renault-Nissan România în 2002. Alături de Ion Ţiriac, Gheorghe Dolofan (Trust Motors - Peugeot), Michael Schmidt (Automobile Bavaria - BMW) şi Călin Popescu-Tăriceanu (ATS - Citroën), Badea a fost printre primii oameni de afaceri care au deschis o afacere de import de maşini în România.

"În 2002 s-a încheiat contractul de importator, iar la acea vreme deja se făcuse alianţa dintre Renault şi Nissan şi la nivel global s-a decis preluarea importurilor de către marca mai puternică pe piaţa respectivă. În România era activitatea Renault, plus cea a Dacia, şi implicit importurile au fost preluate de către Renault. Din acel moment, am rămas dealerul principal al mărcii. Media vânzărilor reprezintă 30% din vânzările Nissan pe România. Iniţial procentul era mai mare, dar pe măsură ce reţeaua s-a extins, a scăzut şi procentul", a spus Paul Badea.

Una dintre problemele pieţei auto locale, care continuă declinul faţă de anul trecut, este lipsa tichetelor "Rabla", în contextul în care anul acesta s-au emis în prima fază 30.000 de tichete, suplimentate la finalul lunii trecute cu încă 15.000, în timp ce anul trecut s-au emis 120.000 de vouchere.

"În acest moment voucherele sunt la cei care le-au cumpărat din timp. Clienţii aşteaptă acum un nou val de vouchere şi toată lumea este din nou în aşteptare. Dacă s-ar spune de la începutul anului că nu va fi un program de casare, nu este nicio nenorocire, ne redimensionăm businessul la o valoare mai mică, dar dacă este o situaţie de incertitudine, în care nu se ştie nimic sigur, atunci da, putem spune că şi acest program încurcă piaţa într-o oarecare măsură", a spus Paul Badea.

Ministrul mediului a anunţat recent că numărul de vouchere va fi suplimentat până la 60.000, dar 15.000 de tichete au deocamdată o situaţie incertă, în condiţiile în care nu au fost deocamdată emise.

În ceea ce priveşte taxa de poluare, şeful Badsi spune că aceasta "trebuie să existe în continuare deoarece cine cumpără o maşină care poluează în altă ţară, trebuie să plătească şi la noi o taxă deoarece poluează şi aici. Desigur, nivelul acesteia este discutabil". Discuţiile ridicate pe baza acestei taxe vin în contextul în care "nevoia de mobilitate în România este foarte mare, însă puterea de cumpărare este mică şi din acest motiv există «tentaţia», neştiind că după ce ai cumpărat o maşină din afară, aici începi să plăteşti taxe şi reparaţii costisitoare", a subliniat Paul Badea.

Chiar şi în contextul unei pieţe auto în scădere, vânzările de maşini premium şi de lux au continuat să crească în primele cinci luni ale acestui an, piaţa acestora fiind mai puţin afectată de criza economică. Spre exemplu, în timp ce mărci de volum precum Volkswagen sau Renault au înregistrat scăderi ale vânzărilor în 2012, branduri precum Porsche se aşteaptă în acest an la vânzări mai mari chiar şi decât în 2007 sau 2008.

"În România s-au vândut multe maşini scumpe în ultimii ani şi s-au importat multe inclusiv din Statele Unite cu motoare mari, dar care având un sistem hibrid de propulsie nu au mai plătit şi taxă de poluare. La noi sunt multe cazuri în care sunt oameni care trăiesc într-o garsonieră închiriată, dar au o maşină de lux deoarece la noi imaginea contează foarte mult, iar maşina este cel mai important vector de imagine. Maşina este o imagine mobilă, casa este una fixă, iar bijuteria poate fi ascunsă", a subliniat Paul Badea.

În ceea ce priveşte piaţa locală, şeful Badsi vede în acest an vânzări de aproape 90.000 de autovehicule în contextul actual. "Anul acesta estimam ca vânzările de maşini să revină pe plus, nu estimam încă o scădere. Însă nu a fost să fie. Iniţial se vorbea de o piaţă de peste 130.000 de autovehicule anul acesta, însă estimarea se duce acum spre 90.000 şi nici acestea nu sunt sigure în momentul de faţă", a spus Paul Badea.

Potrivit datelor companiei, Badsi a comercializat anul trecut aproape 750 de autovehicule marca Nissan, adică aproape jumătate faţă de volumele de 1.300, respectiv 1.320 de unităţi în 2007, respectiv 2008.

"Anul acesta avem în plan vânzarea a 700-750 de maşini, similar cu anul trecut. Pe prima jumătate a anului am avut o creştere, însă nu ştim exact cum va evolua partea a doua a anului, având în vedere ce se întâmplă cu programul de casare. Noi, spre exemplu, am ajuns pe retail chiar şi la 30% vânzări prin «Rabla» în anii trecuţi. Acum orice tip de discount este important", a spus Badea.

În ceea ce priveşte cifra de afaceri, compania estimează pentru anul acesta un rulaj de aproximativ 7 mil. euro, faţă de 11 mil. euro, cât era nivelul atins în 2008, în contextul în care dealerul deţine statut de agent de vânzări al importatorului, astfel încât maşinile sunt direct facturate pe importator şi nu pe firma Badsi.

"În 2011 am înregistrat prima creştere în ceea ce priveşte cifra de afaceri după 2008. Din cifra de afaceri serviceul reprezintă 55-56%. La noi profitul vine însă tot din vânzări deoarece cu o investiţie mică şi eforturi mai reduse poţi face profit din vânzări de maşini, numai că serviceul susţine forţa umană", a declarat şeful Badsi, care are în prezent 127 de angajaţi, faţă de 140 în 2008.

Compania are în prezent patru centre care includ dealerul Nissan din Pipera, două serviceuri în Tunari şi Şoseaua de Centură şi un centru de vânzări pentru maşini la mâna a doua.